lamurire asupra celor săvârșite în Taina Sf. Botez - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia II)
Omilia aceluiași către cei ce urmează a fi luminați și lămurire clară a celor săvârșite în chip simbolic și închipuite în dumnezeiescul botez
1. Haide iarăși să vorbim puțin cu cei înscriși în oastea lui Hristos, arătându-le lor și puterea armelor pe care le vor primi și negrăita bunătate a iubitorului de oameni, Dumnezeu, pe care a arătat-o neamului omenesc, încât aceștia, apropiindu-se cu multă și deplină credință, să se bucure de o mai bogată cinstire. Gândește-te, iubite, la covârșitoarea bunătate [arătată de El] chiar de la început. Căci dacă pe cei care nu s-au ostenit deloc, pe cei care nu au arătat nimic de cinste, i-a învrednicit de un asemenea dar și le-a iertat greșelile cele din toată vremea, [atunci], dacă după atâta mărinimie [arătată], ați dori, dintr-o bună dispoziție, să aduceți și voi ceva de la voi înșivă, de câtă răsplată nu vă veți învrednici din partea iubitorului de oameni Dumnezeu!
2. In treburile omenești nu se vede așa ceva niciodată, ci mulți, adesea, după multe osteneli și chinuri pe care le fac în nădejdea răsplătirii, se întorc acasă cu mâinile goale: fie pentru că cei de la care așteptau răsplată sunt răuvoitori față de cei ce mult se ostenesc, fie că sunt răpiți mai devreme din viață și nu mai pot să-și împlinească scopul. Dar în cazul Stăpânului nostru, nu numai că nu se întâmplă așa ceva vreodată, ci chiar mai înainte de a începe noi ostenelile și de a-I arăta cele ale noastre, luându-ne-o înainte, își arată mărinimia, ca prin multe faceri de bine să ne atragă spre ceea ce a gândit mai dinainte pentru mântuirea noastră.
3. Și astfel, dintru început bine lucrând, nu a încetat să dea binefaceri neamului omenesc. Căci după ce l-a plăsmuit pe cel întâi zidit, de îndată, chiar dintru început, l-a sălășluit în rai și l-a dăruit cu acea viață (1) fără de chinuri, lăsându-l să se înfrupte din toate cele din rai în afară de un singur pom. Dar acela, [uitând] stăpânirea de sine și fiind înșelat de femeie, a călcat porunca dată lui și a batjocorit (2) o astfel de cinste.
4. Dar vezi și aici mărimea iubirii de oameni! Căci trebuia ca pe un astfel de nerecunoscător față de facerile de bine primite mai înainte să nu-l mai învrednicească de vreo iertare, ci să-l scoată de sub purtarea Sa de grijă. Dar nu numai că nu a făcut aceasta, ci precum un tată preaiubitor care are un copil neastâmpărat, fiind mișcat de iubirea firească, nu-l pedepsește pentru greșeală, dar iarăși nici nu-l iartă cu totul, ci cumpănește cu măsură, ca nu cumva să se abată spre o răutate mai mare, tot așa și bunul Dumnezeu, fiindcă [acela] a arătat multă neascultare (3), pe de-o parte scoțându-l din acea viețuire, iar pe de alta domolind gândul lui ca să nu păcătuiască după aceea și mai mult, l-a pedepsit cu osteneli și nenorociri ca și cum i-ar fi zis:
5. Multa delăsare și netemerea (4) te-a adus spre o atât de mare neascultare și te-a făcut să uiți de poruncile Mele; iar faptul că nu aveai nimic de lucrat te-a făcut să te socotești mai presus de propria fire – căci nelucrarea se face dascăl a toată răutatea. De aceea te pedepsesc cu osteneli și nenorociri ca, lucrând pământul, să-ți aduci necontenit aminte și de neascultare și de nimicnicia firii tale. Iar fiindcă ți-ai închipuit lucruri mărețe și nu ai vrut să rămâi în hotarele-ți firești, îți poruncesc ca din pământul din care ai fost luat, acolo iarăși să te întorci. „Căci pământ ești și în pământ te vei întoarce” (Fac 3, 19).
6. Și ca să-i sporească durerea și să-l facă să simtă propria cădere, nu l-a alungat departe, ci l-a pus în apropierea raiului, astupându-i intrarea înăuntru, ca în fiecare ceas, văzându-se lipsit de acele bunătăți din pricina neluării aminte, să dobândească o atenție neîncetată și să fie mai temeinic față de poruncile ce urmau să-i fie date spre pază. Căci, bucurându-ne noi de cele bune, nu simțim că trebuie să lucrăm vreun fel de faptă bună; dar când suntem lipsiți de ele, dobândind o sensibilitate mai adâncă din pricina lipsei, suferim și o durere mai mare. Aceasta s-a întâmplat —atunci și cu întâiul zidit.
7. Insă ca să cunoști și sfatul potrivnic al vicleanului diavol, dar și înțelepciunea și bunul meșteșug al Stăpânului nostru, ia vezi, spre ce l-a împins, prin înșelăciune, diavolul pe om să facă și ce iubire de oameni i-a arătat Stăpânul Cel purtător de grijă. Căci acel viclean diavol, pizmuindu-l pentru viețuirea din rai, prin nădejdea unei mai mari făgăduieli, i-a răpit ceea ce avea în mână. Căci făcându-l să-și închipuie că [poate fi] egal cu Dumnezeu, i-a atras osânda morții. De acest fel sunt [și acum] momelile lui: nu numai că ne depărtează de bunătățile pe care le avem în mână, ci caută să ne azvârle și în prăpastie. Însă chiar și așa, Dumnezeul iubirii de oameni nu a trecut cu vederea neamul omenesc, ci, demonstrându-i diavolului că toate câte le-a făcut sunt fără folos, iar omului arătându-i câtă purtare de grijă are pentru el, i-a dăruit prin moarte nemurirea. Poftim!? Diavolul l-a scos din rai, iar Stăpânul l-a dus în cer!? Mai mare este câștigul decât paguba!
8. Dar să revenim la ceea ce am spus la început, căci de aceea am și spus cele de mai sus: dacă pe cel ce a fost nerecunoscător față de atâtea binefaceri l-a învrednicit iarăși de atâta iubire de oameni, voi, ostașii lui Hristos, dacă veți fi râvnitori, arătând bunăvoință față de negrăitele daruri oferite vouă și întru trezvie veți păzi cele încredințate vouă, spuneți-mi, câtă cinste nu veți primi de la El după ce ați împlinit straja? Căci El Însuși a zis: „celui care are i se va da și-i va prisosi” (Mt 25,29). Căci cel ce [prin efort] se face pe sine vrednic de cele deja primite, pe drept se și bucură de mai mult.
9. Toți câți ați fost învredniciți să fiți înscriși în această carte cerească aduceți o credință fierbinte și un cuget statornic. Căci cele ce se petrec aici au nevoie de credință și de ochii sufletului, ca să nu luați aminte doar la cele văzute, ci, pornind de la acestea, să vă închipuiți (5) cele nevăzute. Ochii credinței realizează aceasta. Căci după cum ochii trupului pot să vadă doar cele ce cad sub simțuri, așa și cei ai credinței doar pe cele contrare [celor sensibile]. Fiindcă ei nu văd nimic din cele sensibile, ci privesc cele ce nu se văd ca și cum ar sta în fața ochilor. Acest fapt este credința: a lua aminte la cele cele văzute. Căci zice: „credința este ființa celor nădăjduite, dovedirea celor ce nu se văd” (Evr 11, 1).
10. Ce înseamnă ceea ce spun? Și pentru ce spun să nu iei aminte la cele ce se văd, ci să ai ochi duhovnicești? Ca atunci când vezi scăldătoarea (6) apelor și mâna arhiereului atingând capul tău, să nu socotești că aceea este doar simplă apă, nici că singură mâna arhiereului este pusă pe capul tău. Fiindcă nu om este cel ce lucrează cele ce se săvârșesc, ci harul Duhului este cel ce sfințește firea apelor și se atinge împreună cu mâna arhiereului de capul tău. Nu bine am zis că avem nevoie de ochii credinței spre încredințarea celor ce nu se văd, ca nu cumva să ne oprim doar la cele sensibile?
11. Botezul este și mormânt și înviere. Căci „se îngroapă omul vechi dimpreună cu păcatul și învie cel nou, înnoit după chipul Celui Ce l-a zidit” (Col 3, 10). Ne dezbrăcăm și ne îm¬brăcăm. Dezbrăcăm vechea haină, cea întinată de mulțimea păcatelor, îmbrăcăm pe cea nouă, curățită de orice pată. Ce spun?! Îl îmbrăcăm pe Însuși Hristos! Căci zice: „câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat” (Gal 3, 37).
12. Dar fiindcă momentul în care vă veți bucura de atâtea daruri este la ușă, hai să vă explic felul și pricinile fiecărui lucru ce este săvârșit, ca să le cunoașteți și să plecați de aici cu mai multă încredințare7. Trebuie să știți pentru ce – după învățătura [primită] în fiecare zi (8) – vă conducem la cei ce exorcizează prin viu grai9. Nu în zadar, nici pe degeaba se face acest lucru; ci fiindcă urmează să-L primiți locuind în voi pe Împăratul ceresc, tocmai de aceea, după dăscălirea din partea noastră, vă iau cei rânduiți pentru acest lucru și, după cum o casă în care împăratul urmează să vină este bine aranjată, așa și ei vă curăță mintea prin acele înfricoșate cuvinte, alungând toată meșteșugirea celui rău și o fac vrednică de prezența Împăratului. Căci nu e cu putință, chiar dacă vreun demon ar fi sălbatic și crud, ca, după acele glăsuiri înfricoșătoare și după invocarea Stăpânului tuturor, să nu se depărteze de voi cu multă grăbire. Pe lângă aceasta, [exorcismul] vă aduce în suflet o mare evlavie și vă pornește spre multa străpungere a inimiil0.
|