View Single Post
  #520  
Vechi 25.07.2011, 10:56:45
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit lamurire asupra celor săvârșite în Taina Sf. Botez - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia II)

13. Iar ceea ce este minunat și de necrezut, este că aici orice inegalitate și diferență în demnități se destramă. Căci și dacă ar avea vreunul funcție socială sau strălucitoare bogăție ori de ar fi dintr-un neam vestit, ori ar avea multă slavă în viața aceasta, aici este egal cu cerșetorul și cu cel zdrențăros, adesea si cu cel orb ori șchiop, și nu se poticnește de acest fapt. Căci știe că în cele duhovnicești toate acestea dispar și nu se caută decât buna dispoziție a sufletului.

14. Mare câștig aduc cuvintele și invocațiile acelea înfrico¬șătoare și minunate. Iar atitudinea cu picioarele goale și mâinile ridicate ne arată altceva. După cum cei ce suferă o robie trupească arată și prin înfățișare rușinea stării în care se află, așa și aceștia, fiind prizonieri ai diavolului – fiindcă urmează să fie sloboziți de sub tirania aceluia și să intre sub jugul cel bun – mai întâi, prin înfățișare, își amintesc de starea lor de mai înainte, ca să știe de unde au scăpat și la cine aleargă și ca acest fapt să le fie prilej pentru o mai mare mulțumire și dispoziție binevoitoare.

15. Vreți să vorbim și nașilor voștri (11) ca și aceia să știe de ce răsplată se învrednicesc dacă arată multă preocupare față de voi, dar și ce osândă își agonisesc dacă vor fi delăsători? Ia gândește-mi-te, iubite, oare garanții unora în treburi bănești nu au mai mult chin decât datornicul care împrumută bani și [pentru care ei se pun drept garanți]? Căci dacă cel ce este împrumutat se arată binevoitor, ușurează povara garantului său; dar dacă este răuvoitor, îi provoacă aceluia o belea și mai mare. De aceea îndeamnă și zice acel înțelept: „dacă garantezi [pentru cineva], socotește-te ca achitator al [sumei]” (Int. Is. Sir 8, 13). Dacă garanții unora pentru sume de bani se pun pe ei înșiși în situația de a achita tot bănetul, cu mult mai mult garanții în cele duhovnicești, deoarece [garantează] că-i învață pe alții virtutea, datori sunt să arate multă trezvie, îndemnând și sfătuind, îndreptând și având dragoste părintească.

16. Și să nu socotească a fi neimportant ceea ce se petrece [aici], ci să știe foarte clar că, dacă prin propria lor atenționare îi vor conduce pe drumul virtuții (12) pe cei [încredințați lor], se vor împărtăși de un nume bun, iar dacă se moleșesc, multă osândă vor avea. Tocmai de aceea obișnuim să-i numim pe unii ca aceștia părinți duhovnicești, ca ei să afle din însăși realitatea faptelor (13) de câtă dragoste [părintească] trebuie să dea dovadă în învățătura duhovnicească ce o dau [fiilor duhovnicești]. Căci dacă este bine să îndrumăm spre râvnirea virtuții pe cei care nu ne-au fost încre¬dințați, cu atât mai mult datori suntem să ne împlinim sarcina față de cel pe care l-am primit (14) ca fiu duhovnicesc. Învățați și voi, nașilor, că, dacă veți fi delăsători, nu mică va fi primejdia!

17. Hai mai departe să vă vorbim despre însele Sfintele Taine și despre legămintele (15) ce se vor face între voi și Stăpân. Căci după cum în problemele vieții când cineva vrea să-i încredințeze altcuiva lucrurile proprii este necesar să se facă contracte între cel ce încredințează și cel căruia îi sunt încredințate, la fel și acum când urmează să vi se încredințeze din partea Stăpânului tuturor lucruri nu muritoare, stricăcioase și pieritoare, ci duhovnicești și cerești. Pentru aceasta se și vorbește de credință, fiindcă nu este nimic văzut, ci toate se pot privi cu ochii Duhului. Sunt necesare contracte nu cu cerneală și hârtie, ci întru Dumnezeu [scrise] cu Duhul (16). Căci cuvintele pe care le rostiți aici sunt scrise în cer și legămintele pe care le faceți cu gura rămân neșterse în fața Stăpânului.

18. Privește iarăși aici atitudinea de robie (17)! Preoții care vă aduc, mai întâi vă poruncesc să plecați genunchii, să întindeți mâinile spre cer și așa să vă rugați, ca prin [această] înfățișare să vă aduceți aminte de unde ați fost eliberați și cui urmează să vă dăruiți. Apoi, venind preotul la fiecare, cere legământul și mărturisirea și-l pregătește să spună acele înfricoșate cuvinte, pline de cutremur: „Mă lepăd de tine, Satano!”

19. Plâng acum și greu mă tângui (18)! Căci mi-am adus aminte de acea zi în care și eu m-am învrednicit să rostesc aceste cuvinte, dar cugetând la povara păcatelor pe care am adunat-o de atunci până azi, mi se tulbură mintea și mă mușcă gândul văzând câtă ocară mi-am agonisit prin delăsare (19). De aceea vă și rog pe voi toți, să aveți oarece mărinimie față de mine și pentru că urmează să vă întâlniți cu Împăratul – căci vă va primi cu multă dorire si vă va îmbrăca cu acea haină împărătească si vă va da, oricâte daruri și pe care le vreți, numai să căutăm din cele duhovnicești – cereți har și pentru noi, ca să nu ne ceară socoteală pentru păcate, ci să ne învrednicească din partea Sa de iertare pentru cele făcute [după botez]. Și nu mă îndoiesc că iubitori fiind, veți face aceasta pentru dascălii voștri.

20. Hai să ne ținem iar de firul cuvântului nostru! În acel moment, preotul vă pregătește să ziceți: „Mă lepăd de tine, Satano, și de trufia (20) ta, și de slujirea ta, și de lucrurile tale”. Puține cuvinte, dar mare e puterea lor! Căci și îngerii care stau de față și puterile cerești ce se bucură de întoarcerea voastră primesc din gurile voastre cuvintele și le duc Stăpânului tuturor, și acestea sunt scrise în cărțile cele cerești.

21. Vedeți prin ce înscrisuri se fac legămintele? Căci după lepădarea de cel rău și de toate lucrurile ce se referă la el, iarăși [preotul] vă pregătește să ziceți: „Și mă unesc cu Tine, Hristoase”. Ai văzut covârșitoarea bunătate? Doar cuvintele primindu-le de la tine îți și încredințează atâta bogăție, uitând toată reaua ta voință de mai înainte și ne mai aducându-ți aminte de nimic din cele de dinainte, ci Se mulțumește cu aceste scurte cuvinte.

22. Apoi, după aceste legăminte și lepădări și uniri – fiindcă ai mărturisit stăpânia [Lui asupra ta] și te-ai unit cu Hristos prin cuvintele rostite – [preotul] te unge pe frunte cu mirul cel duhovnicesc (21), ca pe un ostaș ales pentru arena duhovnicească și, punându-ți pecetea, spune: „Se unge cutare în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”.

23. Căci știe (22) că vrăjmașul este scos din minți, și își arată colții, și dă târcoale ca un leu, răcnind și privește pe cei ce erau mai înainte sub tirania lui cum deodată au scăpat de el și s-au lepădat și au trecut de partea lui Hristos, unindu-se cu El (23). De aceea, vă și unge pe frunte și vă pune pecetea (24), ca diavolul să-și întoarcă ochii [de la voi]. Căci nu îndrăznește să vă privească în față când vede fulgerul ce pornește de acolo și îi orbește ochii. Fiindcă din acea clipă luptați și vă împotriviți lui și de aceea [preotul], prin ungere, vă introduce ca pe niște luptători ai lui Hristos în arena duhovnicească.

24. După aceasta, la vremea nopții, vă dezbracă toate hainele și – ca pe unii ce urmează să intrați în cer prin isprăvile [pe care le veți săvârși] – vă ung (25) întreg trupul cu acel ulei duhovnicesc încât toate mădularele să fie întărite prin ungere și de nevătămat de către armele de atac (26 )trimise de cel potrivnic.

25. După această ungere, vă coboară în apele sfinte și în același timp îngroapă omul vechi și înviază pe cel nou înnoit după chipul Celui Ce l-a zidit. Atunci, prin cuvintele și mâna preotului, Se coboară Duhul Sfânt și alt [om] se naște în locul celuilalt, curățind și dezbrăcând haina veche a păcatului și îmbrăcând veșmântul împărătesc.

26. Și ca să înveți și de aici că una este ființa Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, astfel este și predania botezului. Căci preotul zice: „Se botează cutare în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”, de trei ori cufundând și ridicând capul, arătând prin acest tainic ritual coborârea Duhului. Fiindcă nu preotul singur atinge capul [botezatului], ci și dreapta lui Hristos. Și acest fapt se vădește din înseși cuvintele celui ce botează. Căci nu zice: „eu botez pe cutare”, ci “se botează cutare”, arătând că el este doar slujitor al harului și oferă doar mâna sa, fiindcă, pentru aceasta a fost orânduit de către Duhul. Căci Cel Ce plinește toate este Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt, Treimea Cea nedespărțită. Credința în Ea ne dăruiește iertarea păcatelor și mărturisirea ei ne aduce înfierea.

27. Iar cele ce se întâmplă după acestea sunt suficiente să ne învețe de către cine au fost eliberați și de ce au parte cei învredniciți de acest ritual tainic (27). Căci îndată scoțându-i pe ei din acele ape sfinte, toți cei prezenți îi înconjoară, îi îmbrățișează, îi sărută, se veselesc și se bucură împreună cu ei, căci robii și prizonierii de mai înainte, dintr-o dată devin fii liberi și sunt chemați la masa împărătească. Pentru că după ce ies de acolo (28) sunt aduși la înfricoșata masă cea plină de nenumărate bunătăți și gustă din trupul și sângele Stăpânului și devin sălaș al Duhului și, ca unii ce L-au îmbrăcat pe Însuși Hristos, aruncă sclipiri de jur împrejur, ca niște îngeri pământești, strălucitori fiind din toate părțile și luminând mai tare decât razele soarelui.

28. Toate acestea nu în deșert și degeaba vi le-am spus mai devreme dragostei voastre, ci ca mai înainte de acea bucurie să rodiți multă dorire (29), întraripându-vă deja prin nădejde și să aveți un cuget vrednic de cele ce se vor săvârși, după cum a îndemnat și fericitul Pavel: „cugetați cele de sus și mutați-vă gândul vostru de la pământ la cer, de la cele văzute la cele nevăzute (30)”. Pe acestea (31) le vedem mai clar cu ochii duhovnicești decât cu cei sensibili.
Reply With Quote