Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu
Delia, te felicit că în sfârșit te-ai gândit să definești termenii, căci altfel într-adevăr "vorbim limbi diferite". Din nefericire ai pornit-o cu stângul chiar dintru început. La facere omul nu a fost creat cu trup + suflet, ci cu trup+suflare de viață așa cum spune Biblia (Geneza 2,7):
Înainte de a trece mai departe în revistă lungul material postat de tine (te felicit din nou și-ți mulțumesc pentru efortul depus), aș vrea să înțeleg bine. Totodată aș vrea să aflu dacă aceasta este poziția oficială a Bisericii Ortodoxe, căci pare-se aici se despart din nou fundamental concepțiile noastre. Din ce mi-ai relatat s-ar părea că tu crezi (respectib BO crede, deși nu-s sigur) că asistăm în Facerea 3,21 la a II-a creație în care omului i se "adaugă ceva", ceva ce pare fundamental și esențial în definirea lui: hainele de piele. Acestea le consideri ca fiind "carcasa" ce ascunde sufletul (la fel definește și Platon)?
Dacă așa stau lucrurile, eu nu pot fi de acord, căci a II-a creație este conform Bibliei Mântuirea. Până la restabilirea lucrurilor, antropologia biblică rămâne aceeași: omul e alcătuit tot din corp + suflare de viață = suflet viu fără niciun "accesoriu" adăugat.
Te rog lămurește-mă în privința acestui aspect. Și aștept o confirmare că aceasta este și poziția oficială a Bisericii Ortodoxe. Mulțumesc
|
@ Tricessimus& Grassu si alti AZ7
Partea 1.
Cele 4 ipostaze ale invesmantarii omului:
1. invesmantat de Dumnezeu in har –inainte de cadere
2. invesmantat de el insusi cu frunze – imediat dupa cadere
3. invesmantat de Dumnezeu in “haine de piele” – la alungarea din rai
4. invesmantat de Hristos in haina pnevmatizata de nunta cosmica dintre om si Dumnezeu – la a doua Venire
Asa cum a fost initial creat, omul: trup din tarana +suflare de la Dumnezeu, el fusese invesmantat, invaluit in harul izvorat din Dumnezeu.
Dupa cadere, pierzandu-si vesmantul de har, omul s-a invesmantat singur, acoperindu-si goliciunea sufleteasca cu frunze spre a-si ascunde goliciunea.
Dumnezeu a inlocuit frunzele cu vesminte temporare de piele, urmand ca incepand inca de la Botez in Hristos, omul sa se imbrace in Hristos: “cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat” –Galateni 3,27, iar la A doua Venire, aceste vesminte sa fie transfigurate, pnevmatizate asemenea Trupului lui Hristos de dupa Inviere.
Subiectul discutiei de fata e cea de-a 3-a ipostaza – “hainele de piele” despre care se spune in Cartea Facerii 3,21 si despre care ai cerut lamuriri ortodoxe.
“Și Domnul Dumnezeu le-a făcut lui Adam și femeii sale veșminte de piele și
i-a îmbrăcat” (Facerea 3, 21).
Cel mai autorizat interpret contemporan al “hainelor de piele” (dermátinoi chitónes) e teologul grec
Panayotis Nellas, a carui lucrare pe aceasta tema - "
Omul – animal îndumnezeit", a aparut in traducerea ilustrului teolog ortodox Ioan I. Ică jr la Editura Deisis, Sibiu, 1994.
“Pentru ca să explice starea de după cădere a omului, Sfintii Părinți au dezvoltat învățătura de mare însemnătate despre "hainele de piele".
Prin asta nu au făcut altceva decat să dezvolte una din tezele fundamentale ale Revelației biblice, adică faptul că, după căderea protopărinților, ca să poată ei supraviețui, Dumnezeu i-a "îmbrăcat", prin milostivirea Sa, în "haine de piele"(Fac. 3, 21)”.
Semnificatia duhovniceasca a „vesmintelor de piele” e foarte complexa. Initial, omul fusese creat ca o unitate noo-psiho-somatica, pentru ca Duhul lui Dumnezeu sa se salasluiasca in aceasta faptura numita om. Omul era destinat de la bun inceput desavarsirii prin unirea treptata tot mai deplina prin har cu Dumnezeu. Menirea lui e ajungerea la asemanarea cu Dumnezeu iar aceasta nu se poate decat in interiorul unei relatii strans unite.