[quote=osutafaraunu;387673]Mda, o altă incompatibilitate cu ce spune Biblia. Nu mă refer aici la pervertirea sentimentelor prin păcat și transformarea lor în "iraționalitate instinctuală animalică", ci mă refer la faptul că instituția căsătoriei și porunca creșterii și înmulțirii aparțin perioadei edenice, dinainte de păcat.QUOTE]
Pai, daca ai da un pic mreaja mai la adanc n-ai vedea nici o incompatibilitate.
“Si Dumnezeu i-a binecuvantat (pe Adam si Eva) zicand: “Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l stapaniti” (Facere 1,28).
Aceasta binecuvantare a fost data desigur INAINTE de pacat, atat vietuitoarelor necugetatoare (Facere 1,22) dar si primilor oameni.
Exegeza patristica (vezi Sf. Vasile cel Mare, Despre originea omului) face distinctie intre cresterea trupeasca (de ordin cantitativ-material) si cresterea sufleteasca (de ordin calitativ-spiritual).
Un alt aspect esential al acestui verset: sfintii parinti traitori in Duh si care au fost talcuitori ai genezei antropologice ( vezi Omiliile la Hexaimeron ale Sf. Ioan Gura de Aur sau interpretarile Sf. Grigore de Nazianz), sustin (inspirati de Duhul Sfant – dar din pacate np nu acorda nici macar valoare de anaghinoscomena lucrarilor lor), sustin deci ca una si aceeasi porunca data atat oamenilor, cat si vietuitoarelor trebuie inteleasa diferit la om si diferit la celelalte vietuitoare.
Omul are un statut privilegiat intre celelalte creaturi, el e mai mult decat vietuitoarele, are in plus chipul si asemanarea cu Dumnezeu, e destinat depasirii treptate a starii comune cu animalele spre vietuirea ingereasca.
E limpede ca intre fiintele nerationale, necugetatoare si intre fiinta creata dupa chipul lui Dumnezeu exista o uriasa diferenta in toate aspectele (inclusiv cel legat de inmultire inainte si dupa pacat).
In alcatuirea noo-psiho-somatica a omului, Dumnezeu a pus anumite trasaturi comune pana la un punct cu ale celorlalte creaturi DAR a adaugat ceva extrem de important ce lipseste celorlalte creaturi trupesti.
Astfel, se poate vorbi de 3 puteri/ facultati sufletesti dintre care primele doua sunt comune si celorlalte vietuitoare iar cea de-a treia e data doar omului si tine exclusiv de “chipul lui Dumnezeu” in om:
1.puterea/ facultatea vegetativa (vitala)- facultatea de a creste. Ea nu se conduce de ratiune, ci de natura.
2.puterea animala – partea irationala, poftitoare specifica atat animalelor cat si omului. Animalele nu se pot opune poftelor prin vointa proprie. Dar omului ii e dat sa poata daca vrea.
3. puterea rationala – specifica doar omului nu si celorlate vietuitoare de pe pamant.
De aceasta facultate, cu totul speciala tine ratiunea, intelectul (nous-ul) si duhul (pnevma- partea cea mai subtila a omului prin care se poate relationa cu Duhul lui Dumnezeu).
In functie de calitatea si intensitatea relationarii dintre duhul omului cu Duhul lui Dumnezeu, omul se autodepaseste treptat, inaintand spre asemanarea cu Dumnezeu, care n-are nimic de-a face cu partea poftitoare, animalica dominata de instincte. Exemplul lui Hristos si al tuturor ascetilor nerobiti poftelor animalice, trupesti e cat se poate de concludent.
urmeaza si partea 2
|