Plecând de la Cartea Facerii sau Geneza din Biblie (care prezintă concepția biblică asupra apariției Universului și omului și a mersului ulterior al istoriei), creaționismul biblic afirmă că speciile au fost create ca atare, dintru început, de Dumnezeu și că ele au fost concepute ca perfecte, așa încât
orice fel de evoluție de la o specie la alta este imposibilă
Creaționismul ortodox se întemeiază pe Sfânta Scriptură și pe scrierile Sfinților Părinți ai Bisericii și consideră că Dumnezeu, după ce a creat lumea, continuă permanent să vegheze asupra ei. Această purtare de grijă se numeste proniere sau providență. Ea se realizează prin menținerea Universului în existență, dar și prin intervenții directe sau indirecte ale lui Dumnezeu spre îndrumarea Universului către țelul pentru care a fost creat.
Sfinții Părinți ai Bisericii sunt în acord asupra sensului literar al referatelor biblice privind Creația într-o serie de aspecte fundamentale:
• lumea a fost creată din nimic;
• ca durată, Zilele Facerii sunt zile obișnuite;
• toate formele de viață au fost create din țărână pe specii și menținute pentru totdeauna (evoluția este imposibilă);
• Universul material a fost supus omului (prin Adam și Eva);
• moartea a apărut în lume ca urmare a căderii omului în păcat;
• Pământul se află în centrul Universului (concepția geocentrică).
Cei mai reprezentativi teologi ortodocși care s-au ocupat de aceste aspecte au fost: Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Efrem Sirul, Sfântul Ambrozie al Mediolanului, Sfântul Grigorie de Nyssa, Sfântul Grigorie Teologul, Sfântul Macarie cel Mare, Sfântul Isaac Sirul, Sfântul Simeon Noul Teolog, Sfântul Grigorie Palama, Sfântul Grigorie Sinaitul, Sfântul Ioan de Kronstadt, Serafim Rose (1980).
http://www.creationism.info.ro/despre-creationism.php