Tâlcuirea sfinților părinți și scriitori bisericești la minunea lui isus navi
Sfântul Iustin Martirul: „Acesta, după ce a fost numit Iisus (Iosua), și după ce a primit putere de la Duhul Sfânt, a făcut ca soarele să stea pe loc.” (Dialog cu iudeul Trifon, CXIII )
„Și iarăși, când acest ținut ți s-a dat cu așa mare arătare a puterii, încât mărturisești că soarele s-a oprit în cer la porunca aceluia numit Iisus (Iosua), și nu a coborât timp de 36 de ore, ca și celelalte minuni lucrate pentru tine cu timp și fără timp...” (Dialog cu iudeul Trifon, CXXXII )
Sfântul Ipolit Romanul: „Și iarăși, când Iisus fiul lui Navi se lupta cu amoreii, când soarele se apleca spre asfințit și bătălia se ținea strâns, Iisus, fiind cu grijă ca păgânii să nu scape la căderea nopții, a strigat zicând: “să stea soarele spre Gavaon și luna despre valea Aialonului“ până când îi voi birui pe aceștia. Iar soarele și luna au stat nemișcați, la locurile lor, astfel că ziua aceea fost de 24 de ore. (E vorba desigur de o zi lumină. Au urmat cele 8 ore ale nopții, total 32 de ore )” (Fragmente, I, Cuvânt la Iezechia)
Fericitul Augustin: „Dar noi citim în dumnezeieștile cărți că însuși soarele s-a oprit când un bărbat sfânt, Iisus al lui Navi, a cerut aceasta lui Dumnezeu, până când bătălia pe care o începuse se va încununa cu biruință...
„Cine altul decât Iisus al lui Navi a despărțit apele Iordanului pentru ca poporul să treacă mai departe, și prin rugăciunea fierbinte către Dumnezeu a oprit și țintuit soarele din mișcarea sa?” (Tratate, XCI, Cap. XV, 24-25, 2)
„Așadar, nimeni să nu-mi spună că timpurile sunt mișcările corpurilor cerești, pentru că odată, când soarele se oprise după dorința cuiva, ca să termine un război victorios, soarele stătea, dar timpul mergea. În adevăr, acea luptă a fost purtată și terminată în spațiul său de timp, care să-i fie de ajuns…” (Confesiuni, Cartea XI, XXIII, 30)
Sfântul Ioan Gură de Aur: „Luați aminte cât prețuiește acest drept. Iisus al lui Navi a spus: “să stea soarele spre Gavaon și luna despre valea Aialonului“ și a fost așa. Acum să vină toată lumea, sau 2-3 lumi, sau 4, sau 10, sau 20 de lumi, și să-i punem să spună și să facă aceasta; și nu vor fi în stare s-o facă. Dar prietenul lui Dumnezeu a poruncit zidirilor Prietenului său, sau L-a rugat fierbinte pe Prieten pentru robi, și apoi a poruncit acestora. Vezi tu că aceste zidiri sunt pentru slujirea menită lor? Aceasta a fost mai mare decât [minunile] lui Moise. (Întreb) De ce? Pentru că nu e totuna să poruncești mării sau [zidirilor] celor cerești. Căci și aceeea a fost cu adevărat ceva măreț, și chiar foarte, dar cu toate acestea nuicidecum la fel cu [cealaltă] Pentru ce? Numele lui Iosua [Iisus], a fost un tip. Pentru aceasta, și chiar pentru acest nume, zidirea i s-a închinat. Și atunci ce? Nu au mai fost oameni numiți Iisus? [ba da]; dar acesta a fost numit astfel pentru faptele sale, căci se numea Osea. Deci i s-a schimbat numele: a fost o predicție și o proorocire. El a adus poporul în tărâmul făgăduinței, așa cum a făcut Iisus la cer, nu Legea; după cum n-o făcuse nici Moise [să îi ducă acolo], ci a rămas afară.” Poate că fiecare din voi ar dori să fie în stare să poruncească soarelui și lunii… Căci el nu a spus [doar], “stai soare” dar a adăugat: “să stea soarele spre Gavaon” ca ziua să fie mai lungă? Același lucru s-a făcut în zilele lui Iezechia. Soarele s-a întors înapoi. Aceasta este și mai minunată ca aceea, să mergi înapoi, înainte de a apuca să-ți faci crugul.” (Omilii la Epistola către evrei, Omilia VIII)
|