View Single Post
  #5  
Vechi 14.08.2011, 21:51:23
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Implicit Adevărul creștin și filosofia evoluționistă

Potrivit teoriei evoluției, omul s-a ridicat din sălbăticie, și tocmai de aceea cărțile îi arată pe omul de Cro-Magnon său pe omul de Neanderthal foarte sălbatici la înfătișare, gata să-i dea cuiva în cap și să-i ia carnea. Evident, e doar ceva imaginar, nu un fapt întemeiat pe forma fosilelor sau pe altceva de felul acesta. Dacă crezi că omul provine din sălbăticie, vei interpreta întreaga istorie trecută în acești termeni. Dar Ortodoxia susține că omul a căzut din Rai. În filosofia evoluționistă nu e loc pentru o stare suprafirească a lui Adam. De-aceea, cei ce vor să păstreze și creștinismul și evoluționismul sunt siliți să alipească un Rai artificial unei creaturi de tip maimuță. E vădit că avem de-a face cu două sisteme diferite care nu pot fi amestecate.

De îndată ce ai cedat ideii că Facerea și obârșia omului trebuie cercetate în chip raționalist - pe temeiul filosofiei naturaliste a gânditorilor moderni - trebuie să lași deoparte creștinismul. Filosofia naturalistă este tărâmul adevărurilor relative. Pe de altă parte, în învățătura Sfinților Părinți avem adevăruri descoperite și date nouă de oameni insuflați de Dumnezeu.

Vom nota aici că adeseori "teologii" sunt cam în urma timpului. Pentru a-și cere scuze față de dogma științifică, de multe ori vin cu lucruri pe care oamenii de știință le-au părăsit deja, fiindcă oamenii de știință citesc ceea ce se scrie. "Teologii" sunt adeseori speriați că vor ajunge să fie demodați sau să spună ceva ce nu se potrivește cu opiniile științifice. Astfel că adeseori se întâmplă ca ei să alunece către idei evoluționiste, necercetând problema în întregul ei, neavând o filosofie dusă până la capăt și neavând cunoștință de dovezile științifice și de problemele științifice.

Unii "teologi", mai curând naivi, încearcă să spună că cele șase zile ale Facerii pot fi perioade oricât de lungi, că pot să corespundă cu diferitele straturi geologice. Acest lucru este, bineînțeles, absurd, fiindcă straturile geologice nu au șase stratificări usor identificabile, sau cinci, sau patru sau orice alt*ceva de felul acesta. Există o mulțime de stratificări, și nu corespund deloc cu cele șase zile ale Facerii. Deci asimilarea este mult prea inconsistentă.

Filosofia modernă a evoluției și învățătura ortodoxă se deosebesc nu doar în privința înțelegerii trecutului omului, ci și în privința viitorului său. Dacă creația este un filament uriaș care evoluează, preschimbându-se în noi specii, atunci ne putem aștepta la evoluția "supraomului" - despre care vom discuta imediat. Dar, dacă creația este alcătuită din făpturi distincte, atunci ne putem aștepta la ceva diferit. Nu ne putem aștepta ca făpturile să se schimbe său să urce de la inferior la superior.

Când este vorba despre ce anume din Cartea Facerii trebuie interpretat literal și ce anume trebuie interpretat figurat sau alegoric, Sfinții Părinți ne înfătișează o învățătură foarte limpede. În tâlcuirea sa, Sfântul Ioan Gura de Aur chiar semnalează exact în anumite pasaje ceea ce este figurat și ceea ce este literal. El spune că aceia care încearcă să facă totul alegoric încearcă să ne nimicească credința.

În marea lor majoritate adevărurile din Cartea Facerii sunt situate la două niveluri: Există adevăruri literale și mai există - de multe ori spre folosul nostru duhovnicesc - adevăruri duhovnicești. De fapt, există sisteme de trei sau patru niveluri ale înțelesului; dar pentru noi este de ajuns să știm că există multe înțelesuri mai adânci în Scripturi, dar foarte rar este eliminat cu totul sensul literal. Doar ocazional înțelesul este complet figurat.

În general, putem caracteriza evoluția sub aspect filosofic ca pe o "erezie" naturalistă care se apropie cel mai mult de a fi exact opusul vechii erezii a preexistenței sufletelor. Ideea preexistenței sufletelor susține că există un fel de natură sufletească și că aceasta străbate întreaga creație, pe când evoluția este ideea existenței unei ființări materiale care străbate de-a lungul creației. Ambele concepții nimicesc ideea firilor distincte ale ființelor create.

Ideea de evoluție era o erezie care lipsea în vechime. Ortodoxia se află de obicei la mijloc față de doua erori: de pildă, între eliminarea completă a firii dumnezeiești de către Arie și eliminarea firii omenești de către monofiziți. În cazul de față, erezia opusă (evoluția) nu se întrupase în vechime. Ea a "așteptat" până în vremurile moderne spre a-și face apariția.

fragmente din "Cartea Facerii, Crearea Lumii și Omul începuturilor” de Ieromonah Serafim Rose