Nu știu dacă de vină e praznicul în raza căruia ne aflăm sau altceva, dar e clar că se discută la alt nivel pe topicul de față.
Nu sunt eu în măsură să aduc contribuții importante la discuție, doar două observații:
1. Nu cred că simpla argumentație teoretico-conceptuală poate să deturneze pe cineva (angajat serios pe un drum spiritual) de la credințele sale. Cel mult poate să-i pună în criză unele convingeri după care urmează căutarea unui sofism suficient de bine articulat pentru a-i vindeca neliniștea metafizică.
2. Cele mai multe observații răutăcioase țin de ethos-ul credinței, unde generalizările pripite și confuzia dintre excepție și regulă produc judecăți adeseori nedrepte dacă nu chiar imbecile. Apologetica e o disciplină fascinantă sub aspect ludic (presupune un joc pasionant cu limitele contraopinentului dar și cu limitele proprii), dar nu produce mai nimic în afară de pierdere de timp si energie.
În privința credințelor altora, e posibil ca toate percepțiile să conțină erori mai mari sau mai mici, care afectează în mod sigur credibilitatea aserțiunilor. Pentru mine, ca ortodox, orice doctrină care nu trimite sau nu se articulează pe experiența eclezială e din start o teorie pe care, dacă o ignor, nu-mi afectează cu nimic destinul personal. Așa că dogma "imaculatei concepțiuni" n-o pot percepe decât prin exercițiu intelectual din moment ce ea nu are niciun fel de relevanță în relația persoanei mele liturgice cu Maica Domnului. Mai pe scurt... și să fie validă respectiva dogmă, n-aș spune că iubirea mea pentru Maica Domnului ar cunoaște vre-un salt calitativ sau cantitativ, sau ar fi mai mult decât faptul că în Teotokos îndumnezeirea prin har devine realitate concretă, vie. La fel și cu filosofia cu tentă religioasă a lui Calvin și multe altele.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
|