View Single Post
  #3  
Vechi 17.08.2011, 17:33:29
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Talking Despre "evoluționistul ortodox"

"Evoluționistul ortodox" ar putea încerca să-și salveze poziția de a crede atât în teoria modernă a evoluției, cât și în învățătura Sfinților Părinți într-unul din modurile următoare:

a. Ar putea zice ca în prezent cunoaștem mai mult decât Sfinții Părinți despre natură, și deci putem interpreta cu adevărat mai bine decât ei Cartea Facerii. Însă chiar și "evoluționistul ortodox" știe că Facerea nu e un tratat științific, ci o scriere cosmogonică și teologică dumnezeiește insuflată. Tâlcuirea Scripturii dumnezeiește insuflate este, desigur, lucrarea teologilor purtători de Dumnezeu, nu a naturaliștilor, care, de obicei, nu cunosc nici măcar principiile de temelie ale unei astfel de tâlcuiri. Este adevărat ca în Cartea Facerii se înfățișează multe "fapte" despre natură. Dar trebuie avut grijă, fiindcă acele fapte nu sunt fapte de tipul celor pe care le putem observa acum, ci un cu totul alt fel de fapte: facerea cerului și a pământului, a tuturor animalelor și plantelor, a întâiului om. Am arătat deja că Sfinții Părinți învață destul de limpede ca, de pildă, facerea întâiului om, Adam, este cu totul diferită de nașterea oamenilor de azi; știința o poate observa numai pe cea din urmă, dar despre facerea lui Adam ea oferă doar speculații filosofice, nu cunoaștere științifică. Potrivit Sfinților Părinți, putem și noi să cunoaștem câte ceva despre lumea întâi-zidită, dar cunoașterea aceasta nu e accesibila științei naturale.

b. Sau, iarăși, "evoluționistul ortodox", spre a păstra neștirbită tâlcuirea patristică măcar a câtorva dintre faptele descrise în Facere, poate începe să facă modificări arbitrare ale teoriei evoluției înseși, spre a o face să se "potrivească" cu textul Facerii. Astfel, "evoluționistul ortodox" poate hotărî că facerea întâiului om e o "creație specială" ce nu se înscrie în structura generala a restului creației, putând astfel să creadă istorisirea scripturală despre facerea lui Adam mai mult sau mai puțin să "creadă cum e scrisă", continuând să creadă în restul celor Șase zile ale facerii după "știința evoluționistă"; iar un alt "evoluționist ortodox" ar putea accepta chiar evoluția omului din creaturile inferioare, specificând totuși ca Adam, "întâiul om care a evoluat", a apărut doar în vremurile recente (după scala temporala evoluționistă de milioane de ani), păstrând astfel cel puțin realitatea istorică a lui Adam și a celorlalți patriarhi, ca și părerea patristică generală că Adam a fost făcut cam în urmă cu 7520 de ani. Sunt sigur ca veți fi de acord cu mine ca asemenea șiretlicuri raționaliste sunt cu totul prostești și inutile. Dacă universul "evoluează", cum învață filosofia modernă, atunci omul "evoluează" împreună cu el, și trebuie sa acceptam tot ceea ce atotcunoscătoarea "știință" ne spune despre vârsta omului; dar dacă învățătura patristică este corectă, înseamnă că e corectă atât în privința omului, cât și a restului zidirii.

Ieromonah Serafim Rose - http://www.hexaimeron.ro/Hexaimeron/Facerea.html

Last edited by neica_nimeni_altul; 17.08.2011 at 17:36:11.