Citat:
Īn prealabil postat de richard_d
Unii coboara cu privirea inapoi pe pamant, altii raman si se uita pana orbesc.
|
Motto: ,,Acum, vedem ca intr-o oglinda, in chip intunecos; dar atunci, vom vedea fata in fata. Acum, cunosc in parte; dar atunci, voi cunoaste deplin, asa cum am fost si eu cunoscut pe deplin." (
Apostolul Pavel in I Corinteni, capitolul 13).
,,Oamenii fug, cāt pot mai mult, de fiorul cunoasterii, a unei cunoasteri de ei īnsisi īn relatie cu Dumnezeu, īn relatie cu binele si raul. Cu un cuvānt, fug pāna la moarte de orice cunoastere existentiala. Astfel, ceea ce nu cunosc ei li se pare ca nu exista de fapt si dorm vremea vietii pamāntesti, pe urechea aceea. Situatia se schimba brusc īn momentul mortii. Toate lucrurile pe care trebuiau sa le cunoasca īn vremea vietii, dar au fugit de ele sau le-au tagaduit, napadesc peste ei cu o evidenta de neīnlaturat. In vremea vietii pamāntesti cunoasterea ramāne la libertatea omului: daca voia sa cunoasca, putea cunoaste, nu voia sa cunoasca, ramānea īn necunostinta.Indata dupa moarte īnsa, libertatea aceasta se suspenda si sufletul cunoaste fara sa vrea, ceea ce s-a ferit sa faca pe cānd era īn trup.
Cunoasterea are doua momente mari: momentul mortii, cānd sufletul se dezleaga de necunostinta si momentul īnvierii, cānd se dezleaga si trupul de necredinta. Caci necredinta īsi are obārsia mai mult din convietuirea sufletului cu trupul. Ori si el trebuie sa īntovaraseasca si constiinta si credinta. Moartea dezleaga sufletul de trup si astfel sufletul ajunge la cunostinta spiritualitatii si a nemuririi sale; īnvierea dezleaga trupul desavārsit de moarte si de necredinta. Moartea si īnvierea īmplinesc, īn privinta constiintei si a izbavirii de rau ceea ce nu pot īmplini nici cele mai impresionante nevointe ale sfinteniei. Pāna ce nu trecem prin portile acestea, cunostinta noastra e numai frāntura." (
Parintele Arsenie Boca)