Ceva parca nu suna bine referitor la predestinare si liber arbitru.
Din punctul meu de vedere atita vreme cit exista Dumnezeu si capacitatea sa de a interveni in viata oamenilor in momentul cind intervine liberul arbitru al omului este stirbit.
Iar Dumnezeu desigr ca intervine insa noi nu vedem exact masura in care este realizat acest lucru. Deci liberul arbitru este negociat cu masura in care lucrurile sint fie dinainte stabilite fie se intervine suplimentar si pe parcurs ori numai pe parcurs fara sa fie dinainte stabilit nimic in afara de Judecata si potopul hotarit. ("Am zis, voi face, am promis, voi implini."
Deci posibilitati sint mai multe inclusiv ca soarta sa fie dinainte stiuta de Dumnezeu -El fiind simultan in toate timpurile cit si in afara lui. Iar libeul arbitru sa aibe anuminte limite peste care nu se poate trece. ori chiar el sa fie in sine doar o iluzie si in realitate tot ceea ce credem ca determinam noi sa fie fara sa stim o planiicare si o infaptuire pina la cel mai mic detaliu si asta nu doar in privinta oamenilor ci in pina in cel mai mic detaliu aparent intimplator.
Cum ar fi de ex. sortii -asazisa ghicire sau divinatie- folosita cu rezultate exacte si exemplificata inclusiv biblic -in legatura cu Iona pe cind se afla pe corabia prinsa in furtuna.
Deasemenea la fel cum preotul apeleaza la deschiderea cartii oficial (la maslu daca este vre-un bolnav pe moarte) sau neoficial prin "deschiderea cartii".
Acest lucru a fost studiat de oamenii de stinta -atei bineinteles- si au concluizionat teoretizind oarecum "Legea sincronicitatii acauzale"- deci o anumita sincronicitate a evenimentelor si detaliilor care nu este predeterminata de intentia omului (referitor la rezultat) insa ea inexplicabil functioneaza.
Cei credinciosi evident ca au alta explicatie referitoare la aceasta Lege si la efectele ei.
Iar predestinarea prin care toti oamenii sa fie salvati chiar si impotriva vointei lor -in conditiile in care liberul arbitru ar trebui sa nu fie incalcat inseamna ca Dumnezeu intr-un mod f subtil ar trebui sa ii faca sa isi doreasca sa fie salvati incit sa puna si ei marul la acest lucru.-indiferent prin ce mijloace (cu suferinta sau fara).
profetia Apocalipsei arata ca sint doua secerari -una prin care se arata cite piederi vor fi (o treime din toate cite exista si toata iarba si apoi inca una dar in care vor fi secerati doar jumatate din oameni (unul va fi luat si altul lasat) -deci precizarea acestor amanunte numerice releva faptul ca lucrurile sint dinainte stiute si ca nu au loc intimplator -lasate doar la liberul arbitru al omului- deci ele sint dinainte stabilite.
Deci lucrurile sint ceva mai complexe decit par la prima vedere.
Oricum ai considera lucrurile viata te forteaza sa manifesti atit responsabilitatea cit si abandonul -ideal e fiecare dupa necesitati.
|