View Single Post
  #5  
Vechi 28.08.2011, 14:38:13
neica_nimeni_altul's Avatar
neica_nimeni_altul neica_nimeni_altul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 506
Thumbs up Problema cunoașterii în știință și credință - 2

Față de știința modernă și mecanicistă, ordinea unitară și armonioasă a creației, pe care Maxwell a pus‑o la baza teoriei sale despre câmpurile electromagnetice este importantă din două puncte de vedere. Pe de o parte, această ordine depășește dualismul dintre Dumnezeu și creație, pentru că este vorba de o ordine care nu aparține lumii naturale, ci lumii supranaturale sau energiilor necreate. S‑a ajuns astfel la concluzia că lumea naturală nu mai poate fi explicată, fără o ordine care există dincolo de ea. Dar, cu toate că ea nu poate fi dovedită de știință ca atare, pentru că depășește hotarele lumii naturale, a fost adoptată totuși ca postulat al cercetărilor ei, pentru că deschidea calea cunoașterii mereu mai profunde a naturii. Datorită ei se poate lămuri că „universul pare construit și reglat cu o precizie inimaginabilă, care te conduce la existența unei Cauze și a unui scop care îi rămân exterioare sau transcendente . Acesta este motivul pentru care se afirmă astăzi că știința a început să bată la porțile transcendenței divine.

Pe de altă parte, această ordine universală a creației care se oglindește în constituția ei internă ne arată că lumea nu mai poate fi interceptată subiectiv, în funcție de om și de categoriile de gândire existente în mintea lui, ci în funcție de propria ei raționalitate intrinsecă. Știința nu mai prezintă lumea așa cum o gândește un om sau altul (weltanschaung), ci așa cum se prezintă ea în realitate. Cunoașterea lumii a început să aibă caracter obiectiv. Această raționalitate, care depășește opoziția dintre om ca ființă gânditoare („res cogitans“) și natura ca substanță amorfă („res extensa“), pune apoi în evidență principiul antropic, elaborat de Brandon Carter, potrivit căruia universul este dotat foarte exact cu proprietățile necesare zămislirii unei ființe capabile de inteligență și conștiință. În timp ce universul fizic pare că se îndreaptă spre o entropie mereu mai evidentă, universul viu urcă într‑o direcție contrară, spre a crea tot mai multă ordine, care culminează cu apariția omului. Cu acest prilej, trebuie precizat că teologia răsăriteană se declară în favoarea creației continue a lumii și omului de către Dumnezeu Însuși, distanțându‑se atât de creaționism, cât și de evoluționism, care presupun autonomia lumii naturale și absența lui Dumnezeu din creație. Chiar și știința contemporană, cu toată importanța pe care o conferă ordinii relaționale a universului, pornește de jos în sus și lasă impresia că omul se poate ridica el însuși la Dumnezeu, că bate la poarta transcendenței divine, fără ca Dumnezeu să coboare la el. Sfântul Maxim ne spune însă că este greu să te urci la Dumnezeu, dacă Dumnezeu nu coboară la tine...

În lumina Revelației divine, Sfântul Atanasie cel Mare pornește de la Dumnezeu spre creație, adică de sus în jos, și pune baza unei cosmologii unitare, care depășește disocierea dintre lumea sensibilă și lumea inteligibilă care a dominat gândirea greacă și pe cea modernă, așa cum am văzut mai sus: „Deci, Cuvântul Atotputernic, Atotdesăvârșit și Sfânt al Tatălui sălășluindu‑Se și întinzând puterile Lui în toate și pretutindeni și luminând toate cele văzute și nevăzute, le ține și le strânge, nelăsând nimic gol de puterea Lui și dându‑le viață tuturor și păzindu‑le pe toate împreună și pe fiecare în parte și nelăsând nimic gol de prezența Sa ... alcătuiește o singură lume și o unică ordine frumoasă și armonioasă a ei, El Însuși rămânând nemișcat, dar mișcându‑le pe toate, prin crearea și orânduirea lor rațională, după bunăvoința Tatălui“.

...Care este concluzia? În prima parte a expunerii noastre, am pus în evidență două concepții diferite despre lume, una scolastică, alta modernă, care au provocat conflictul dintre credință și știință. Concepția scolastică pune accentul pe caracterul imuabil și absolut al Divinității și trece cu vederea peste caracterul relativ, contingent al lumii fizice. Din această cauză, scolastica a pus în circulație sistemul geocentric, care pretinde că Soarele se mișcă în jurul Pământului. La polul opus, concepția modernă pune accentul pe caracterul relativ și contingent al lumii naturale, și trece cu vederea peste caracterul imuabil și absolut al Divinității. Datorită acestui fapt, Galilei a pus în circulație sistemul heliocentric, care consideră că Pământul se mișcă în jurul Soarelui.

Dacă interpretăm aceste două concepții în lumina considerațiilor atanasiene de mai sus, care spun că Logosul nu lasă nimic gol de prezența Lui, atunci descoperim că la baza confruntării dintre credință și știință se află autonomia creației care a eliminat Logosul etern din cuprinsul lumii naturale. Or, așa cum am văzut, Logosul este Persoana divină Care rămâne atât transcendentă, cât și imanentă creației, pentru că Se mișcă rămânând nemișcată și constituie inelul de legătură dinamică între lumea fizică și cea metafizică, prin energiile necreate.

Pr. prof. dr. acad. Dumitru Popescu (1929-2010) - Text preluat din volumul „Hristos. Biserică. Misiune“, publicat recent în Editura Arhiepiscopiei Dunării de Jos, martie 2011

Last edited by neica_nimeni_altul; 28.08.2011 at 21:50:23.