Invataturi gresite despre post:
---Postul iartă păcatele.
Postul nu iartă păcatele, ci le iartă Hristos prin preot în Duhul Sfânt. Postul face parte din curăția trupească, iar iertarea păcatelor din curăția sufletească. Cine nu ține post la tinerețe va ține regim la bătrânețe!
Care e rostul și folosul postului?
Postul folosește și sufletului și trupului, pentru că păstrează sănătatea trupului și ușurează și curățește sufletul. Postul este o faptă de virtute, un exercițiu de înfrânare a poftelor trupului și de întărire a voinței, o formă de pocăință, deci
mijloc de mântuire. Dar este în același timp și un act de cult, adică o f
aptă de cinstire a lui Dumnezeu, pentru că el este o
jertfă, adică o renunțare de bună voie la ceva care ne este îngăduit, izvorâtă din iubirea și respectul pe care îl avem față de Dumnezeu.
Postul este și un mijloc de desăvârșire, de omorâre a voii trupului, un semn văzut al râvnei și sârguinței noastre, spre asemănarea cu Dumnezeu și cu îngerii, care n-au nevoie de hrană. „Postul este lucrul lui Dumnezeu, căci Lui nu-I trebuie hrană - zice Sf. Simeon al Tesalonicului. Este viață și petrecere îngerească, pentru că îngerii sunt fără hrană. Este omorârea trupului, că acesta hrănindu-se, ne-a făcut morți; și izgonirea patimilor este postul, căci lăcomia întărâtă patimile trupului”.
El este o jertfă trupească care cere a fi unită cu milostenia, cu darurile de tămâie, lumânări, etc., aduse la altar, precum și metaniile, închinăciunile, etc., toate laolaltă alcătuiesc închinarea datorată de trup, ca jertfă Domnului. Jertfa Domnului se ridică la cel mai înalt grad, numai când sufletul se curățește prin înfrânarea de la orice răutate acoperind totul cu rugăciunea și cu gândirea cea curată spre slava lui Dumnezeu.
Postul este semnul, simbolul să iubim pe Dumnezeu, Care n-are nevoie de postul nostru, ci, noi avem nevoie de post fiindcă el este mijlocul cel mai bun de a ne birui pe noi înșine și pe temeiul acestei biruințe, vom birui și lumea pusă în slujba păcatului și uneltirile diavolului: "Acest soi de draci, nu iese decât cu post și rugăciune". (Matei 17,21).
Nu orice post este post religios, ci numai acela care se face întru numele Domnului și după legea lui Dumnezeu așa cum a primit-o Adam (Facere 2,16-17; 3, 2-6) și au învățat proorocii (loil 2, 12-16) și l-au practicat sfinții (III Regi 19,8; Matei 4, 2; Luca 2, 37). Moise a stat pe muntele Sinai atunci cand a primit tablele legii „partuzeci de zile și patruzeci de nopți; și nici pâine n-a mâncat, nici apă n-a băut.”(Ieșire 34; 28 și Deuteronom 9; 9, 18). Când au fost să biruiască poporul cel păgân al filistenilor, evreii au postit (1 Regi 7; 6). Profetul Isaia vorbește mult despre valoarea postului (Isaia cap. 58), iar profetul Ioil, amintind de pocăință, îndemna și la post (Ioil 2; 15). "Nu fi nesățios în nici o desfătare și nu te apleca la mâncăruri multe. Că în mâncărurile cele multe va fi durere și nesațiul va veni până la îngrețoșare. Pentru nesațiu, mulți au pierit; iar cel înfrânat își va înmulți viața", zice Înțeleptul Isus, fiul lui Sirah (37; 32-34).Sf. Ioan Botezătorul a postit continuu (Matei 3,4; Marcu 1, 6). Mântuitorul însuși a postit patruzeci de zile și patruzeci de nopți în pustie, înainte de a începe propovăduirea Evangheliei (Matei 4; 2 și Luca 4; 2) și ne-a poruncit limpede și nouă ca să postim și cum să postim (Matei 6, 16-18; Luca 21, 34). Apostolii au postit și s-au rugat (Faptele Apostolilor 13, 3; 14, 23; 1 Corinteni 7, 5; Il Corinteni 11, 27). Sfinții Părinți laudă și recomandă postul cu stăruință. Iată ce spune, de pildă, Sf. Ioan Gură de Aur în „Omilia a 10-a la cartea Facerii”: „Postul potolește zburdăciunea trupului, înfrânează poftele cele nesăturate, curățește și înaripează sufletul, îl înaltă și îl ușurează.”
Deci, orice creștin trebuie să fie convins de trebuințele postului, să-l respecte în convingerile sale și să-l practice atât cât darul credinței și puterile îl ajută ferindu-se de a-l defăima, întrucât el este de origine dumnezeiască, d
at nouă cu scopul de a ne înfrâna trupul de la patimi, a ne smeri sufletește și a ne face mai buni întru pocăință și rugăciune spre mântuirea noastră și slava lui Dumnezeu.