ancah draga ai scris undeva o intrebare a lui Avva Pimen catre Avva Iosif despre patimi shi nu mai gasesc dar ash vrea sa nu te superi ca se intzelegea gresit din ce ai postat:
Avva Iosif: "In nici un caz sa nu lasi patimile sa intre, ci tine-le piept fara preget." asta a zis cuiva dar a aflat Avva Pimen shi l-a intrebat ca lui de ce ii zisese altfel adica "Lasa-le sa intre si lupta-te cu ele" asta i-a zis lui Avva Pimen ca sa fie iscusit cica...
dar banuiesc cum ca amandoua sunt valabile in sensul ca shi lui Avva Pimen tot sa nu le lase sa intre i-a zis dar i-a dat shi un cuvant de smerenie din mandria ce o incearca monahii cum ca ar deveni iscusitzi...
iar dumneata Ancah, spuneai ca cu cat avansezi sunt alte incercarile shi interpretarile shi ce trebuie sa faci... nu, cred ca mai degraba lui Avva Pimen i-a dat shi un cuvant de smerenie sa nu cumva sa se creada iscusit, deci a fost acelashi cuvand dar care tzinea seama de situatzia fiecaruia, asta a fost, shi nu ca unii sunt mai mari sau mai mici sau unii care au avansat incep sa se joace cu patimile... nicivorba! eu asha vad lucrurile shi nu ce se intzelegea din acel mesaj... deci iarta-ma... adica voia sa-i spuna fara cuvinte la Avva Pimen : ale tale patimi oricum sunt intrate fiindca te crezi iscusit... deci a zis Avva Iosif defapt: "nu le lasa sa intre iar daca au intrat atunci lupta-te cu ele..."
deci ai grija Ancah, ca la parintzii filocalici, asha imi pare cum cuvintele nu sunt ushor de deslushit shi trebuie sa tzii seama ca e vorba de smerenie, multa smerenie, deci anevoie de priceput, shi greu de observat sensul... deci cine le poate pricepe? cine le poate aplica? cine le poate urma?...
dar intorcandu-ne la o alta virtute mare, poi ar putea fi sa izbandeasca credinciosul cu ajutorul lui Dumnezeu in razboiul din ceasurile mortzii cum spune Sfantul Nicodim Aghioratul ca atunci dezlantzuie dusmanul cel tare lupta:
a. întâi este razboiul împotriva credintei;
b. al doilea, împotriva nadejdii;
c. al treilea, împotriva smereniei, cu slava desarta si cu mândria;
d. si al patrulea, cu nalucirile cele de multe feluri si
prefacerea slujitorilor nedreptatii în îngeri de lumina.
shi ne-a dat shi solutzie cum sa procedam,
a. Cand vrajmasul va incepe a ne da razboi cu mincinoasele lui apucaturi,
prin ganduri de necre-dinta in mintea noastra, atunci trebuie sa ne tragem inapoi degraba,
de la minte la voire, zicand:
"Du-te inapoi, satano, tatal minciunii,
caci nu voiesc nici macar sa te aud pe tine,
fiindca destul imi este mie a crede cele ce crede Biserica cea sfanta a lui Hristos".
Si sa nu dam loc in inima noastra gandurilor necredintei,
precum este scris de inteleptul Solomon:
De se va sui peste tine duhul celui puternic - adica al vrajmasului -,
sa nu-ti lasi locul tau.
Si daca vrajmasul sarpe iti va aduce indoiala in ce crede Biserica,
nu-l baga in seama si sa nu-i raspunzi.
Ci, vazand minciuna si viclenia lui, fereste-te foarte mult de el.
Iar daca esti puternic in credinta si în gandire si voiesti sa-l faci pe vrajmasul de rusine,
raspunde-i lui: "Biserica crede adevarul".
Si de-ti va zice tie: "Ce este adevarul?"
Zi-i lui: "Acela pe care il crede Biserica".
"Si ce crede Biserica?" "Adevarul".
"Care adevar?" "Pe care-l marturiseste Biserica"
si pururea fii in gand cu rugaciunea catre Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
b. Iar cand ne razboieste vrajmasul cu dezna-dejdea,
sa ne aducem aminte de mila si bunatatea lui Dumnezeu,
Care a venit in lume sa moara pentru noi, pacatosii.
c. Cand ne va da razboi cu slava desarta si cu mandria,
sa ne socotim ca suntem praf si cenusa si sa punem toate ispravile
noastre pe seama lui Dumnezeu.
Sa ne cunoastem cu adevarat greutatea pacatelor si a rautatilor noastre,
dar sa nu dezna-dajduim de mila lui Dumnezeu,
caci auzi ce zice Sfantul Duh prin gura Proorocului David:
Mantui-va Domnul sufletele robilor Sai si nu vor gresi toti cei ce nadajduiesc spre Dansul.
d. Iar daca ne vor da noua diavolii razboi cu nalucirile si prefacerile lor in chip de ingeri de lumina, sa stam tare intemeiati in smerenia cugetului nostru si sa zicem:
"Schimbati-va, ticalosilor, in intunericul vostru, ca mie nu imi trebuiesc vedenii.
Nu am trebuinta in acest ceas decat de mila lui Dumnezeu si de milostivirea Lui".
Si chiar de ai cunoaste ca multe din semnele aratate ar fi de la Dumnezeu,
intoarce-te de la dansele si alunga-le de la tine cat poti de departe.
Si sa nu te temi ca nu-I place lui Dumnezeu acest lucru
si aceasta intoarcere a ta, de o faci socotindu-te nevrednic de acele vedenii.
Asadar, tineti minte, fratii mei, ca acestea sunt armele cele mai de obste
pe care obisnuiesc vrajmasii nostri draci a le unelti impotriva noastra
in ceasul cel mai de pe urma al mortii.
Si fiecaruia ii da razboi dupa placerile si patimile la care il cunoaste ca este supus mai mult.
Si sa nu uiti a cere cu toata inima, in ceasul acela,
ajutorul rugaciunilor Preasfintei si Preacuratei Maici a lui Dumnezeu,
si grabnicul ei ajutor te va izbavi si va aduce
peste sufletul tau mila ei si indurarea Preaputernicului Dumnezeu. Amin.
|