Citat:
În prealabil postat de Grigorie
Este interesant ce spune Sf. Apostol Petru despre Hristos ("piatra cea din capul unghiului") si despre "ziditori" (I Pt., cap.2). (Mason = zidar, constructor)
|
Ati intuit bine, originile masoneriei le gasim in Vechiul Testament , la fel cum le intalnim in toate civilizatiile care au ridicat temple. De fapt “franc mason” inseamna zidar liber. In Regi III 6:7 se spune ca Solomon a apelat la serviciile lui Hiram din Tir pentru constructia templului din Ierusalim. Traditia spune ca Hiram a fost ucis la sfarsit de calfele sale in incercarea acestora de a-i afla secretul, insa n-au reusit. Franc-masonii erau acei oameni calificati care cunoasteau canoanele constructive si simbolurile extrem de complexe ale unei constructii sacre, cunoasteau tehnicile ridicarii de temple sau catedrale.
La ridicarea marilor catedrale medievale din Occident au participat si constructori-zidari (masoni), care erau organizati in lojii, conduse de un maestru (un fel de arhitect) si avand in subordine calfe si ucenici, ce formau treptele masoneriei operative. In aceste lojii masonice nu erau primiti orice muncitori, ci doar acei care aveau competente deosebite pentru meseria respectiva, cat si credinta. Secretele meseriei erau pastrate cu strictete, fiind specificate in caiete de sarcini, iar fiecare mason trebuia sa depuna juramant ca va pastra secretul meseriei, adica regulile si tehnicile constructive. Statutul de baza al meseriei lor consta in obligatia de a respecta canoanele si de a transmite mai departe folosirea lor, ucenicilor, de multe ori sub juramant. Puteau totusi sa introduca in canoane unele detalii constructive si combinatii proprii, pentru a da o nota de originalitate constructiei si deasemenea aveau „semne de pietrari”, care era un fel de emblema colectiva, ce atesta ca la zidirea acelui lacas a contribuit breasla/organizatia respectiva.
Masonii trebuiau sa duca o viata traditionala, crestina, de post si rugaciune, pastrandu-se curati si cinstiti. Unele din aceste canoane se mai intalnesc si azi la mesterii iconari. De altfel, toti mestesugarii care lucrau in domeniul sacrului au format astfel de organizatii, nu doar zidarii (franc-masonii), ci si tesatorii,ceramistii, sticlarii etc. ,aflati sub tutela Ordinului Templului, toti au constituit acel hermetism medieval ale carui doctrina, simboluri si reguli erau supuse unei viziuni sacre, in care se inscriau operele rezultate, dar si viata spirituala a lucratorilor respectivi. Practic, datorita acestor organizatii s-au pastrat arhetipurile artei traditionale si regulile de executie si folosire a simbolurilor. Odata cu Renasterea aceste organizatii se desfinteaza treptat, mesterii se retrag, iar masoneria operativa se stinge, pentru ca Renasterea accentueaza caracterul laic in detrimentul cunoasterii marilor simboluri sacre.
Azi se mai pot observa unele insemne sacre pe unele palate si biserici. Francmasoneria de azi n-are nicio legatura cu cea originala, al carei domeniu era cel al initierii intr-o meserie. Probabil din nostalgie au pastrat insemnele specifice fiecarui grad masonic medieval cum ar fi ciocanul, dalta, echerul, compasul, nivela, firul cu plumb, plansa de desenat, insa practic lojiile masonice actuale sunt locuri de intalnire pentru dezbateri politice , economice, culturale, activitatea lor ne mai avand tangente cu arta sacra, nici nu prea exista ritualuri de initiere spirituala, caci multe lojii sunt agnostice, influenta lor nu mai e de ordin spiritual, ci politico-financiar. Deci, organizatiile masonice de azi nu mai au acel caracter initiatic, ele pastrand doar ritualul de intrare in lojie precum si simbolismul unor insemne, dar si asta in putine cazuri, iar activitatea lor propriu-zisa e, asa cum am spus, de alta factura, nu sacra. Bazele francmasoneriei de azi au fost puse la inc. sec. al XVIII in Anglia, de un pastor protestant (Anderson), insa de atunci s-a divizat in multe ramuri, lojii si ordine.
p.s la Biserica Sf. Nicolae Domnesc din Curtea de Arges (sec. XIV) avem o fresca ce infatiseaza
Pilda celui ce-si ridica turnul, un indiciu simbolic ca la edificarea acestui lacas a contribuit probabil si o organizatie de mesteri zidari (masoni).Fresca infatiseaza un grup de sase zidari si cu maestrul sapte, care urca pe o scara piatra din varful unghiului, sub supravegherea domnitorului (probabil Negru Voda) care priveste insa spre un inger inspirator.