Voi posta un fragment din articolul "Impedimente la casatorie" postat pe acest site: "Este socotita rudenie fizica legatura ce se creeaza prin actul fizic al nasterii, numita consangenitate, si rudenia ce se creeaza prin actul fizic al casatoriei, numita cuscrie sau afinitate; si este socotita rudenie spirituala, numita nasie, legatura care ia nastere prin actul primirii la sfantul botez. Asimilata rudeniei ce rezulta din actul nasterii este si legatura ce se creeaza prin actul juridic al adoptiunii sau infierii, dar raporturile acestei rudenii sunt apreciate indeosebi sub aspect moral, etic.
a) Consangenitatea este rudenia care se stabileste intre doua persoane prin descendenta uneia din cealalta sau prin descendenta a doua sau mai multe persoane dintr-o persoana, ca autor comun. In primul caz, consangenitatea formeaza o linie directa care poate fi ascendenta sau descendenta dupa cum se ia in considerare legatura de rudenie in sus sau in jos, adica : fiu, tata, bunic, strabunic etc, sau tata, fiu, nepot, stranepot etc. In cazul al doilea consangenitatea formeaza linii paralele colaterale pornind de la autorul comun, adica : frati, veri primari, veri al doilea etc. Raportul de rudenie intre doua persoane se stabileste dupa numarul nasterilor existente intre ele, fiecare nastere fiind socotita un grad. Astfel, intre tata si fiu este un grad, intre bunic si nepot sunt doua grade etc. Intre doi consangeni in linie colaterala, raportul de rudenie se stabileste dupa numarul nasterilor existente in fiecare linie fata de autorul comun, care nu se ia in calcul ; astfel : fratii sunt consangeni in gradul II, verii primari in gradul IV, unchiul si nepotul in gradul III etc.
Consangenitatea constituie impediment la casatorie, in linie directa in mod absolut, la infinit, iar in linie colaterala pana la gradul al IV-lea (can. 54 trulan). Aceste opriri fiind prevazute in Sfanta Scriptura (Lev. 18, 6-14; 20, 11-14; Matei, 14, 4) sunt socotite de drept divin, iar casatoriile incheiate impotriva acestor opriri sunt calificate ca "nelegiuite", ca "incest".
In Biserica Ortodoxa au fost extinse impedimentele la casatorie intre consangeni din linie colaterala pana la gradul al VII-lea, prin hotarari ale patriarhilor de Constantinopol, cu sinoadele respective. Bisericile Ortodoxe autocefale, fiecare episcop in eparhia sa acorda insa dispense pentru casatoriile incheiate civil intre asemenea rude, daca acestea n-au putut fi determinate sa nu se casatoreasca civil, legislatia civila neoprind casatoria intre consangeni de asemenea grade (V-VII), ci numai pana la gradul al IV-lea.
b) Cuscria, afinitatea sau alianta, este rudenia ce se stabileste intre doua sau mai multe persoane prin actul fizic al casatoriei. Se socoteste cuscrie de felul I, sau de un neam, rudenia ce se creeaza intre un sot cu consangenii celuilalt sot; cuscrie de felul II, sau de doua neamuri, legatura de rudenie dintre consangenii unui sot cu consangenii celuilalt sot si cuscrie de felul III, sau de trei neamuri, legatura de rudenie dintre incuscritii unui sot dintr-o prima casatorie cu incuscritii lui din o a doua ca¬satorie, sau intre incuscritii unui sot dintr-o familie de mijloc cu incu¬scritii unei alte persoane din aceeasi familie de mijloc. Asemenea cuscrie de felul III sau de trei neamuri se realizeaza deci prin doua casatorii.
Sotii, formand o unitate, fiecare din ei devine pentru rudele celuilalt sot ruda (cuscru) in acelasi grad in care acesta se gasea cu consan¬genii sai. Pentru acest motiv cuscria de felul I constituie impediment la casatorie in linie directa la infinit si in linie colaterala pana la gradul IV, ca si la consangenitate, in mod absolut, pentru gradul V si VI putandu-se obtine dispensa.
Cuscria de felul II opreste incheierea casatoriei pana la gradul IV (can. 19 apostolic, can. 54 trulan, can. 87 al sfantului Vasile cel Mare), iar curscria de felul III, pana la gradul II.
Codul Familiei nu prevede cuscria, in general, ca impediment la casatorie. S-ar putea intampla deci ca unii credinciosi care s-ar afla cuscri in grade oprite de Biserica sa se fi casatorit civil si sa solicate binecuvantarea casatoriei lor. In asemenea cazuri, preotul este dator sa nu treaca la savarsirea Tainei nuntii inainte de a fi primit dezlegarea sau dispensa necesara de la episcopul sau."
Sper sa fie de folos.
|