Citat:
În prealabil postat de Ducutu
In 15, 26: "Iara cand va veni Mangaietorul, pe care Eu il voi trimite voua de la Tatal, Duhul Adevarului, Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi despre mine."
Ce reiese de aici?
Ca IISUS TRIMITE de la Tatal pe Duhul Adevarului
si
Ca Duhul Adevarului PURCEDE de la Tatal.
Ramane cert faptul ca Iisus contribuie la trimiterea Duhului, in timp.
Dar noi cum cunoastem relatiile intra-trinitare?
Raspunsul clasic este: dupa revelatia facuta in timp, in istorie.
Exemplu: Tatal il trimite pe Fiul in lume -> Tatal l-a nascut pe Fiul din vesnicie.
Asadar...in aceiasi ordine de idei, Fiul trimite Duhul in lume -> Fiul contribuie la purcederea Duhului din vesnicie.
|
Asta este o simplă părere că relațiile intratrinitare se recunosc după revelația făcută în timp. Într-o oarecare măsură ai dreptate, în sensul că revelația Fiului în istorie, precum și revelația Acestuia că Duhul purcede din Tatăl s-au făcut în timp. Dar după logica ta care se abate de la Biblie prin concluziile ei, faptul că Fiul (Iisus Hristos) Se naște de la Duhul Sfânt și din fecioara Maria ar implica și faptul că Duhul contribuie la nașterea Fiului din veșnicie din Tatăl, sau mai exact că Fiul S-ar naște din Tatăl și din Duhul. Unde ai mai văzut o asemenea enormitate ? Prin urmare ipoteza ta este o simplă pretenție lipsită de temei.
Citat:
Aceasta contributie a Fiului la procesiunea vesnica a Duhului, a fost exprimata de Sfintii parinti prin expresia "Duhul purcede PRIN Fiul". Dar au fost si expresii patristice care expuneau lamurit ca "Duhul purcede de la Tatal SI de la Fiul". A se vedea, Sfantul Damaschin (necitat de partea rasariteana in aceasta problematica, iar pozitia lui, daca totusi apare, este redusa la gradul de "parere personala"). A ramas parere personala pana cand a fost expusa intr-un sinod ecumenic: Lion 1274, si confirmata intr-un alt sinod ecumenic, la Florenta 1439, sinod care la vremea respectiva a avut participarea patriarhului de la Constantinopol si a reprezentantilor celorlalte patriarhii din rasarit, deci (cel putin in perspectiva apuseana) ramane un sinod ecumenic, care a analizat si expus invatatura referitoare la relatia din timp si din vesnicie a Duhului Sfant.
|
Această pretinsă contribuție nu este decât o simplă pretenție nesusținută de nimic altceva decât de intrepretarea voastră greșită. După cum ți-am arătat metoda ta duce la multe enormități, cum ar fi aceea că Fiul S-ar naște în veșnicie din Tatăl și din Duhul.
Sfinții Părinți nu sunt în nici un caz la unison cu așa-zisa purcedere prin Fiul. În primul rând că această formulă nu are susținere biblică. Apoi mulți înțelegeau aici trimiterea prin Fiul și nicidecum purcederea prin Fiul. Apoi această expresie apare doar la unii Părinți, și nu apare spre exemplu la Părinți ca Grigorie de Nazianz, Vasile al Cezareii, și alții.