Subiect: filioque
View Single Post
  #296  
Vechi 09.09.2011, 10:37:42
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Expresia "de la Tatăl prin Fiul", folosită de Chiril al Alexandriei și de mulți alți Sfinți Părinți corespunde învățăturii catolice dintotdeauna. Afară de cazul în care ne imaginăm că Spiritul Sfânt trece "prin Fiul" ca printr-o țeavă, încât Fiul nu ar avea, de fapt, nici un rol în generarea Sf Duh, după cum îmi pare a crede ortodocșii.
În cazul acestei expresii, care nu are fundament în revelația sfintei scripturi, mulți părinți nu făceau suficient de bine distincția între purcederea Duhului și trimiterea Lui. De aici anumite confuzii care au luat naștere. Expresia în sine rămâne la nivelul de părere personală a unor teologi, neavând girul sfintei scripturi, a sinodului II ecumenic, precum nici a altor sinoade locale. Ba mai mult expresia a fost condamnată explicit la Sinodul de la Vlaherne de la 1285, după pseudo sinodul unionist de la Lyon de la 1274.

Citat:
Dacă Fiul este generat numai de Tatăl și Sf Duh ar fi generat tot numai de Tatăl, atunci nu ar mai fi nici o deosebire între Fiul și Sf Duh, nici între naștere și purcedere. Dar deosebirea aceasta e: Tatăl și Fiul își dau mâna și Sf Duh este mereu între ei. Spre această imagine îndrumă mereu Sfinții Părinți: aceasta este "sfatul cel veșnic", aceasta este "împreunădănțuirea" (perihoreza). Este foarte trist că (unii) ortodocși, stâlcind învățăturile Sfinților Părinți, au ajuns să credă că Sf Duh purcede NUMAI de la Tatăl.
Că Duhul este generat de Tatăl prin purcedere o afirmă revelația dumnezeiască a sfintei scripturi. Deosebirea dintre naștere și purcedere este dumnezeiască, însă de vreme ce este afirmată de Fiul lui Dumnezeu în evanghelia după Ioan înseamnă că între acestea două există deosebire. De vreme ce Duhul își ia ființa prin purcedere de la Tatăl, nu văd care ar fi argumentele pentru care ar trebui să își mai ia ființa și de la Fiul. Prin purcederea din Tatăl Duhul își ia sau își primește astfel ființa consubstanțială cu a Tatălui și cu a Fiului. De ce ar trebui să o facă prin Fiul, de vreme ce Scriptura dumnezeiască nu afirmă așa ceva ? Cumva pentru a avea și un "Nepot" în Sfânta Treime după Tatăl și Fiul :)) ? Sau poate un "Copil" al Tatălui și al Fiului deopotrivă, de vreme ce latinii Îl "văd" purcezând din ambii deodată :))) ? Să înțelegem că Fiul ar fi cumva "mama" celui "de-al doilea fiu" al Sfintei Treimi :))) ?

Last edited by Savonarola; 09.09.2011 at 10:39:49.
Reply With Quote