Argumentatia impotriva stilismului e faptul ca dogmele si canoanele nu sunt acelasi lucru, nu ca dogmele sunt ceva relativ sau nu exista. Si in primul secol, cateodata ca sa combata o erezie unii cadeau in cealalta extrema, un exemplu pelagianism-predestinare.
In BO nu avem infailibilitate umana, adica a ierarhilor si nici a sinoadelor. In schimb avem infailibilitatea a ceea ce tine de partea divina a Bisericii, de aceea spune ca Biserica e infailibila. Infailibil este Capul Bisericii, Iisus, Dumnezeu si invatatura revelata precum si altele ce tin de partea divina si nu umana a Bisericii.
Sinoadele nu sunt infailibile imediat, pentru ca au fost si sinoade eronate ale arienilor, monofizitilor, etc. Dar daca in timp se constata ca invatatura e la fel cu cea revelata acea invatatura devine infailibila.
Aceasta se refera la dogme, care este adevarul revelat de Dumnezeu. Dogmele nu sunt inventate de sinoade, sunt chiar ceea ce scrie in Sfanta Scriptura, ceea ce a spus Iisus. Sinoadele se intruneau cand aparea cineva ce contesta o invatatura, atunci se spunea mai clar acea invatatura.
Canoanele in schimb sunt norme bisericesti, obligatorii, luate sub influenta Sfantului Duh. Dar spre deosebire de dogme acestea pot fi schimbate tot de Biserica, cea care le-a adoptat. E adevarat, se intampla foarte rar acestea.
Calendarul nici macar nu stim daca tine de canoane, e ceva lumesc.
|