Citat:
În prealabil postat de catalin2
Cum am mai spus, pare a avea un limbaj mai ambiguu. Poate fi inteles si gresit ce scrie.
In legatura cu adevarul, desigur ca noi nu stim tot adevarul, numai Dumnezeu are aceasta calitate. Noi stim doar ce n-a dezvaluit Dumnezeu, ce ne-a revelat. Dar aceasta stim, nu putem spune ca e relativ.
Dogmele nu le-au inventat sinaodele sau oamenii, e de fapt adevarul revelat in Sfanta Scriptura (si Sfanta Traditie).
De exemplu stim ca Dumnezeu e Sfanta Treime, daca nu ne era revelat nu aveam cum sa stim din cauza ca am pierdut legatura directa cu Dumnezeu, Adevarul. Dar nu putem spune pe langa altceva, sa completam ca ar fi patru Persoane, nu Trei. Aceasta ar insemna adevarul relativ.
|
N-ai înțeles cum e cu relativitatea asta. E vorba de înțelegerea apofatică, care lasă mult spațiu de mișcare experienței duhovnicești, iar accentul se va pune pe aducerea cunoștințelor în arena vieții, altfel râmân o simple informații, însușite, despre Dumnezeu și nu o cunoaștere vie, relațională.
Definiția apofatismului este clară: cunoașterea care nu se epuizează prin simpla exprimare. Faptul că tu spui că Dumnezeu e Unul în trei Persoane nu înseamnă că ști totul despre Sfânta Treime! Există o limită a explorării teoretice, după care nu-ți mai rămâne decât calea experienței, teoria nu te mai ajută la nimic.
Dacă-l citești pe Yannaras fără ochelari de cal o să înțelegi foarte multe din cele ale Bisericii, e cam cea mai avansată și creativă teologie ortodoxă contemporană!