PARTEA A-II-A
,,In nici un caz Isus nu a fost un reformator care ar fi facut ca o noua ordine sa triumfe peste altele vechi,care a contestat vechea ordine pentru a o inlocui pe acesta cu una noua.EL si ucenicii Sai nu s-au alaturat niciuneia dintre partidele ce existau in acel moment.Unele dintre acestea,si nu cea mai rea dintre ele,era cea a fariseilor.Insa Isus nu s-a identificat pe Sine ca unul dintre ei.Si nici nu a pus bazele unei noi partide,care sa se opuna celei a fariseilor.EL nu a reprezentat,nu a luat parte si nici nu a facut sa triumfe vreun program anume,fie acesta politic,economic,moral sau religios,conservator sau progresist.Desi EL nu a atacat intr-un mod special pe nici una dintre aceste partide,a fost totusi privit cu suspiciune si respins de reprezentantii acestora.Motivul pentru care viata Lui nu a fost niciodata una stabila este tocmai acela ca EL a pus toate programele si toate partidele sub semnul intrebarii.Fata de orice sistem al ordinii sociale din acele timpuri,fie ca era vorba despre unul criticat sau unul apreciat,EL a manifestat o neimplicare iesita din comun,pe care nu o putem descrie altfel decat ca o neimplicare imparateasca.
EL nu a avut nevoie de nici o partida,in sensul in care ar fi fost nevoie de un sistem care sa reprezinte autoritatea abosluta si pe care EL ar fi urmat sa-l propuna sis a-l justifice ca fiind o autoritate necesara.Pe alta parte,EL nu a trebuit nici sa incalce in mod sistematic vreun astfel de sistem,nu a incercat sa rastoarne asemenea sisteme,nu a incercat sa le inlocuiasca cu altele sau sa le corecteze.EL a putut trai in orice sistem al ordinii lumesti.Prin tot ceea ce a facut EL a consimtit asupra faptului ca Templul lui Dumnezeu se gasea la Ierusalim,ca in acest templu erau de gasit invatatorii Legii,ca pe tot teritoriul tarii erau imprastiati discipolii lor,carturarii,ca fariseii erau dusmanii lor cei mai inversunati.Si-a dat si consimtamintul si asupra faptului ca teritoriul Iudeii se gasea sub stapinirea romanilor si a acelor israeliti care li-se alaturasera,ca Imparatul Romei isi exercita guvernarea atat asupra teritoriului cat si asupra poporului care facuse legamantul cu Dumnezeu.EL a consimtit la faptul ca existau tot felul de familii,ca existau bogati si saraci.Isus nu a spus niciodata ca acest tip de lucruri nu ar fi trebuit sa existe.
EL nu a opus niciodata un alt ,,sistem”acelora deja existente.EL nu s-a alaturat miscarii reformatoare a esenienilor.Isus pur si simplu a aratat cat de irelevante sunt aceste lucruri,a aratat ca Imparatia Cerurilor este dincolo de toate acestea.EL a trait in aceea libertate fata de lume pe care o implica Imparatia Cerurilor,s-a dat pe Sine acesteia.Isus s-a folosit de acesta libertate pentru a putea sa isi faca loc in toate aceste sisteme,atat EL insusi cat si ucenicii Sai.A interpretat si si-a asumat aceste sisteme in propriul sau mod,intr-un sens propriu,in lumina in care acestea erau vazute din perspectiva Imparatiei Cerurilor.Astfel ca a fost inevitabil ca EL sa nu intre-n conflict cu modul in care aceste sisteme erau interpretate de oamenii din timpul Sau.S-a ajuns in mod inevitabil la aceea ca EL a revelat caracterul provizoriu,relativ,al tuturor acestor sisteme,modul in care erau conditionate de situatiile umane,failibilitatea lor ascunsa.A revelat acesta nu doar ca principii ci intr-un mod la fel de clar,si prin atitudinea Sa fata de ele,prin modul in care EL le-a dat pe fata adevarata lor relevanta.
Insa nu faptul ca,intr-un mod cu totul accidental,in tot ce a facut,Isus a revelat oamenilor libertatea ce poate fi gasita-n Dumnezeu a facut din EL acela care a dat nastere unei revolutii mult mai radicale decat oricare alta dinainte de EL sau de dupa EL.Esentiala a fost libertatea insasi,libertatea ce nu poate fi discutata din perspective ordinii lumesti.Intreaga ordine a lumii dispare atunci cand Isus,prin vorbele si faptele Sale,le coboara pe toate cele inalte si le inalta pe toate cele smerite.Ordinea lumii afirma intotdeauna ca cele inalte sunt inalte si cele umile sunt umile.Prin existenta Sa,Isus a facut ca temeliile intregii ordini lumesti sa se clatine.In ultima instanta secretul lui Isus si in acesta privinta era tot conformarea cu Dumnezeu Insusi.
Acesta relatie pe care Dumnezeu Insusi o are cu ordinea lumeasca,cu toate sistemele valorice care,atata vreme cat va exista istoria vor avea o anumita valabilitate temporara,circumscrisa fiecarui loc si fiecarui timp in parte.Dumnezeu le aloca tuturor acestor sisteme lumesti o epoca sau un domeniu,fara insa ca prin acesta EL sa ajunga sa fie legat de vreuna din ele,fara sa imparta cu vreuna din ele autoritatea Sa divina,fara sa acorde vreunia valabilitate universala,valabilitate in fata tuturor oamenilor,indiferent de epoca sau zona.Chiar si in epoca si zona specifica fiecarui astfel de sistem,Dumnezeu nu le face pe acestea sa fie aboslut necesare,nu le acorda o autoritate absoluta.In felul acesta Dumnezeu Insusi se instutuie pe Sine ca limita pentru toate acestea.Din perspectiva lui Dumnezeu,acestea sunt vazute dintr-o lumina speciala,intr-o lumina in care apar ca fiind limitate.Acesta este modul in care Dumnezeu considera aceste lucruri.Acesta modalitate nu reflecta un principiu,nici implinirea unui anumit plan,ci ceva cu mult mai revolutionar de atat,si anume atitudinea Aceluia care sfarama toate inlantuirile,Aceluia pentru care toate dezvoltarile istorice,toate situatiile istorice,nu reprezinta altceva decat un semn,un semn care indica intr-un mod lipsit de echivoc catre libertatea Sa,catre Imparatia si stapinirea Sa asupra istoriei.”
Mult timp aceste concluzii m-au urmarit pentru ca imi legau verigile lipsa din rationamentele sistemului meu.Insa nu intelegeam cum sa leg indemnul de a veni in fata Lui liberi de noi insine,stiind ca asta nu se poate decat prin cum ne-a invatat EL si nu cumva asta este tot o regula?Intr-o zi mi-am amintit un verset din Evanghelia dupa Matei: ,, Adevarat va spun ca, daca nu va veti intoarce la Dumnezeu si nu va veti face ca niste copilasi, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor.”.Poti falsifica multe lucruri,poti minti,insela,sau imita dar niciodata,absolut niciodata,nu poti falsifica inocenta unui copil,nu o poti imita fara sa cazi in inselare si amagire.Conditia de baza a intoarcerii este tocmai conditia pe care nu o putem falsifica,nu o putem obtine,iar,fara EL:inocenta pierduta.
|