Dragului meu Scoțian care se leapădă de calvinism dând în ecumenism, fără să știe2
Un mic răspuns la șchiopătarea lui Karl Barth, din cartea, pe care din nou ți-o recomand (deși ar fi bine să începi cu Sfântul Ioan Gură de Aur):
Uimit de Hristos, pag. 232-245:
Sfântul Maxim Mărturisitorul (sec. al VI-lea) a scris:
„O chezășie sigură pentru așteptarea cu nădejde a îndumnezeirii firii omenești, este dată de întruparea lui Dumnezeu care îl face dumnezeu pe om, în aceeași măsură în care Dumnezeu însuși S-a făcut om.
Fiindcă este clar că El, Care a devenit om fără de păcat (cf. Evrei 4, 15), va îndumnezeii firea omenească fără să o schimbe în fire dumnezeiască,
și o va înălța din dorința Sa la aceeași măsură, căci S-a smerit pe Sine de dragul omului. Aceasta învață în chip tainic Sfântul Pavel când spune: « ...ca să arate în veacurile viitoare covârșitoarea bogăție a harului Său, prin bunătatea ce a avut către noi întru Hristos Iisus» (Efeseni 2, 7)"32.
Sfântul Atanasie cel Mare spune despre Dumnezeu: „într-adevăr, El a asumat omenitatea pentru ca noi să devenim dumnezeu" (adică să devenim asemănători cu Dumnezeu).
învățătura Bisericii primare este că scopul mântuirii noastre este ca, prin har, să devenim tot mai mult ceea ce Dumnezeu este prin fire. Aceasta se realizează fără anihilarea distincției ontologice absolute dintre necreat și creat. Omul nu devine niciodată efectiv Dumnezeu. Mai degrabă, el înaintează veșnic în asemănarea cu Dumnezeu, un proces sau o călătorie fără de sfârșit. Cu alte cuvinte, în îndumnezeirea sa, omul trăiește unirea reală cu Dumnezeu, dar nu se unește cu Ființa divină.
în concepția Sfântului Atanasie, în special, și a Ortodoxiei, în general, răspunsul la întrebarea „De ce a devenit Dumnezeu om?" este ,Pentru ca omul să devină dumnezeu", sau să înainteze în asemănarea cu Dumnezeu pentru veșnicie. O definire teologică mai precisă ar suna cam așa: Dumnezeu, Care este Dumnezeu prin fire, a devenit om pentru ca omul să poată înainta veșnic în asemănarea cu Dumnezeu după har, tară ca vreodată să poată deveni dumnezeu prin fire. Așadar, credinciosul ortodox consideră că dacă scopul principal ar fi să devină mai bun din punct de vedere moral, atunci întruparea lui Hristos nu mai este necesară și nu are nici un rost, fiindcă Dumnezeu ne poate îmbunătăți modul de a ne comporta și fără întrupare. Scopul întrupării a fost de a ne face capabili să experiem o metamorfoză, care nu s-ar fi putut produce decât prin unirea noastră reală cu omenitatea Dumnezeului întrupat.
John Meyendorff, un teolog ortodox de frunte, a scris următoarele: „Cuvântul Cel mai înainte de veci este subiectul morții lui Hristos, pentru că în Hristos nu există vreun alt subiect personal în afară de Cuvântul; doar cineva poate muri, nu ceva, nu o fire sau trupul"39.
Cea de-a doua Persoană a Fericitei Treimi, Cuvântul Cel veșnic al lui Dumnezeu, S-a întrupat din iubire; luând asupra Sa omenitatea (firea omenească), a îngăduit însuși ca să pătimească și să moară în omenitatea Sa. Nu a fost omenitatea Sa cea care a pătimit și murit în locul Persoanei Sale; Persoana Sa a fost Cea care a pătimit și murit în omenitatea Sa. Desigur, atunci când vorbim despre Dumnezeu că „a murit" nu spunem că a încetat să mai existe, ci că s-a petrecut o separație de trei zile între Persoana lui Hristos Cel mai înainte de veci și trupul Său.
Două cuvinte grecești folosite în Noul Testament redau ce s-a petrecut la întrupare. Expresia: „S-a deșertat pe Sine", de la Filipeni 2, 7 este întemeiată pe cuvântul grecesc kenosis, care înseamnă „golire"*. Asemănător, cuvântul grecesc sugkatabasis înseamnă literal „a coborî împreună cu", semnificând condescendență [pogorământ, bunăvoință] dar și înjosire. Este de neînțeles faptul că Dumnezeu Fiul Se naște ca om vulnerabil în acest act de pogorământ/bunăvoință. Făcând aceasta El Se supune pe Sine la durerea, mâhnirea și ispitele obișnuite ale omului, ajungând până la pătimirea și moartea pe o cruce.
Patima lui Hristos din Săptămâna Mare este numită de creștinii ortodocși „umilința cea mare a lui Hristos". Intrarea lui Hristos în Ierusalim în Duminica Floriilor a stabilit orânduiala pentru Săptămâna Mare: „Iar acestea toate s-au făcut, ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin proorocul, care zice: «Spuneți fiicei Sionului: Iată împăratul tău vine la tine blând și șezând pe asină, pe mânz, fiul celei de subjug»" (Matei 21,4-5).
Smerenia lui Hristos nu este considerată de creștini drept o slăbiciune morală, ci o putere morală. Smerenia lui Dumnezeu nu este expresia unei vine sau a vreunei incompatibilități, ci este o manifestare a desăvârșirii.
Dumnezeu nu încetează să fie smerit după înviere, ca și cum smerenia nu ar avea o realitate veșnică - ca și cum nu ar avea decât o valoare creată, utilitară, temporară necesară pentru mântuirea omului. După înviere! Hristos a continuat să poarte rănile Sale - Toma, apostolul „care se îndoia" chiar le-a pipăit urmele. Concepția creștin ortodoxă este că Hristos S-a înălțat la ceruri cu omenitatea Sa slăvită dar își păstrează veșnic rănile Sale. De ce? Fiindcă rănile Sale sunt o mărturie și o confirmare veșnică a iubirii Iui Dumnezeu, exprimată către noi în smerenie absolută. întruparea Sa nu a fost un simplu eveniment temporar; ea este veșnică fiindcă a fost înălțată întru veșnicie. Dumnezeu nu încetează niciodată să fie smerit fiindcă El ne iubește, hrănește și susține fără contenire. Această concepție este specifică credinței creștine și este cel mai clar expusă și înțeleasă în Ortodoxie.
* aici Părintele James Bernstein remarcă faptul că în engleză sunt trei traduceri ale acestei expresii, toate având aceeași semnificație: „made himself of no reputation", „made Himself nothing", „emptied Himself (n. tr.).
Chiar nu vrei să ne vedem față către față, ca să putem vorbi în șoaptă despre Dumnezeu? Eu vin Sâmbăta viitoare la București. Nu ai vrea să ne vedem sau acum ești prin înălțimile munților?
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|