Exista o carte f scurta si concisa despre icoane: "Despre Sfintele Icoane" scrisa de Ioan Vladuca.
Eu am cumparat-o cu 5 lei de la Libraria Sophia.
Trateaza subiecte ca: icoana nu este idol, cinstirea icoanei nu este acelasi lucru cu adorarea lui Dumnezeu, care sunt temeiurile biblice pt cinstirea icoanelor, sfintii care au luptat pt apararea icoanelor etc...
Cred ca ti-ar oferi multe raspunsuri.
In alta ordine de idei, stii care este considerata prima icoana? (excluzand faptul ca omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu).
Prima icoana este Sfanta Mahrama care avea pe ea imprimat chipul lui Iisus Hristos. Domnitorul Edesei, pe nume Avgar, era bolnav de lepra si auzise de minunile Mantuitorului. I-a trimis scrisoare prin care il ruga sa vina in cetatea lui (ii oferea adapost pt ca stia ca e prigonit) si a trimis si un pictor pt a realiza o imagine a lui Iisus Hristos.
Iisus Hristos s-a spa at pe fata, a sters fata pe o mahrama, iar sfantul chip s-a intiparit pe ea. Apoi a trimis lui Avgar mahrama cu chipul lui, iar acesta s-a inchinat icoanei si s-a vindecat de lepra cu exceptia fruntii.
Vindecarea completa i-a venit mai tarziu, in urma primirii Sfantului Botez.
Citat:
În prealabil postat de ATLBRV
Buna ziua tuturor,
Am o nedumerire, despre care nu am citit deocamdata un raspuns bine argumentat ... Ma refer la practica des intalnita la unele persoane mai in varsta, care probabil din superstitie, se inchina icoanelor din biserici si le imbratiseaza frenetic. Acelasi fenomen se intampla si cu alte artefacte,precum moaste etc ...
Ori citind Sfanta Scriptura, reiese clar ca nu numai acest lcuru nu este o cerinta ba chiar contravine poruncilor date lui Moise ... Anume, citez :
6. "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care te-am scos din pământul Egiptului, din casa robiei.
7. Să nu ai alți dumnezei afară de Mine.
8. Să nu-ți faci chip cioplit, nici vreo înfățișare a celor ce sunt sus în cer, sau jos pe pământ, sau în apă și sub pământ.
9. Să, nu te închini lor, nici să le slujești, căci Eu Domnul Dumnezeul tău sunt Dumnezeu zelos, Care pedepsește vina părinților în copii până la al treilea și al patrulea neam pentru cei ce Mă urăsc.
Desigur icoana ortodoxa nu este un idol; insa poruncile nu par a se referi doar la cazul idolatriei pagane ci sunt atat in textul ebraic original (din cate stiu) cat si in traduceri ulterioare, pronuntate la modul general !
Cand observ acest comportament fata de Sfinti; sau alte infatisari, nu pot sa nu ma intreb unde a disparut DOMNUL din aceasta practica ? Respectul cuvenit este Lui nu icoanelor; altfel credinta devine idolatria sfintilor ...
D-zeu vrea sa ne rugam Lui; asta a cerut foarte clar; nu altora.
Stie cineva de ce Biserica Ortodoxa Romana permite astfel de practici ba chiar pare sa le sustina cand sensul poruncilor si pervertirea liturgiei rezultata din superstitie sunt atat de flagrante pentru cine reflecta asupra problemei ?
Care este motivul profund al acestei practici ?
Va multumesc
|