Citat:
În prealabil postat de Danut X
automat constiinta de sine presupune si vointa.orice faptura care are constiinta de sine are si vointa.si animalele.orice fiinta care are constiinta de sine are si sentimente si daca are sentimente are si vointa.concluzia daca sunt trei constiinte de sine sunt si trei vointe, asta spui?
|
Ai dreptate in ceea ce priveste omul si faptura si daca privim la nivel mare. Si asta pentru ca la om avem o fiinta si un subiect. Din acest motiv credem ca vointa si constiinta-de-sine vin din aceasi sursa. Dar nici la om, daca privim mai atent, nu e asa, ci e doar o aparenta. Vointa vine de la fire, de aceea zicea Pavel ca nu face binele pe care l-ar dori, ci raul pe care nu-l doreste. Asa e si la Dumnezeu, vointa vine din Fiinta Sa care e unica, iar contiinta-de-sine din Subiectele care sunt Trei.
Hai sa facem un exercitiu de imaginatie si luam o figura mitica, un animal cu mai multe capete. Si imagineaza-ti ca fiecare cap e constient-de-sine. Daca vointa ar tine de aceasta constiinta-de-sine animalul ar trebui sa se deplaseze haotic sau in zig-zag, poate. De ce? Pai daca fiecare cap ar avea vointa proprie, fiecare ar vedea in directia sa si ar comanda trupul sa mearga in acea directie. Rezultatul? Haos. Si, totusi, animalul va merge drept si asta pentru ca vointa lui e unica, chiar daca ar avea mai multe constiente-de-sine. E un exercitiu ipotetic, doar pentru a sublinia independenta celor doua: vointa si constienta-de-sine.
Har, smerenie si jertfa de sine.