View Single Post
  #25  
Vechi 27.09.2011, 06:30:57
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Vă voi dovedi deîndată, printr-un exemplu, cine este om liber și cine este sclav: un rege rău îi cere unui supus de-al său, care este om bun, să facă o fărădelege. Cum va proceda omul acela? Nu numai că nu va săvârși fapta aceea murdară, dar și va încerca să-l îndemne pe rege să își schimbe gândul păcătos, chiar dacă în felul acesta își va primejdui viața. Cine este, așadar, liber din aceștia doi? Cel care nu se teme nici de rege sau cel care este disprețuit de supușii săi? Omul stăpânit de patimi și legat de păcat, care alege păcatul în loc de virtute, chiar și coroană regească de ar purta, este în realitate un rob. Nu rob al omului, ci al diavolului. Iar pe cel pe care îl slujește în această viață, îl va sluji și în cealaltă. Împreună cu diavolul va fi dat pedepsei veșnice, pentru că deși a avut toate condițiile să se facă om bun, el a vrut să meargă pe drumul răutății.
Amintiți-vă de pilda talanților. Era un om care, plecând în călătorie, i-a chemat la sine pe slujitorii săi și le-a încredințat banii pe care îi avea. Unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia un talant, fiecăruia după cât era de priceput la mânuirea banilor. După aceea, stăpânul a plecat. Cel care avea cinci talanți a folosit banii ca să câștige încă pe-atâția. Cel care avea doi talanți, a câștigat alți doi. Pe când cel care a primit un talant a săpat în pământ și a ascuns talantul, până când a venit înapoi stăpânul său. Când stăpânul s-a întors din călătorie, i-a cinstit pe cei care câștigaseră cinci și doi talanți, pe când pe cel de-al treilea l-a osândit pentru lenea și viclenia sa: Iar pe sluga netrebnică aruncați-o întru întunericul cel mai din afară. Acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților (Matei 25, 30).
Așadar, dacă acela, care până la urmă nu a cheltuit nici un ban, ci l-a păstrat pentru stăpânul său, a fost osândit, ce se va întâmpla cu cel care folosește banii stăpânului pentru săvârșirea de rele? Dacă acela a fost aruncat în întuneric, ce se va întâmpla cu noi, care trăim în păcat și fugim departe de virtute, cu toate că avem toate condițiile să devenim buni?
Știu ce spun mulți în sinea lor: „Dar ce, voi, clericii, care ne vorbiți mereu de virtute, sunteți cu toții plini de virtuți?” Bineînțeles că nu. Există clerici nevrednici – știu lucrul acesta –, așa cum există clerici vrednici de veșmântul lor. Dar pe tine, omule, nici păcatul celor dintâi nu te poate vătăma cu nimic, dacă mergi pe drumul lui Dumnezeu, nici virtutea celor din urmă nu-ți folosește la nimic, dacă te afli pe drumul celui viclean. Oamenii care duc lupta cea bună, fie că sunt clerici sau mireni, vor moșteni Împărăția cerurilor, pe care a pregătit-o Dumnezeu de la începutul lumii. Iar cei care păcătuiesc fără să se pocăiască până la sfârșitul vieții lor se vor duce la osânda veșnică, ce s-a pregătit pentru diavol și pentru cei care se învoiesc cu el. Fără nici o îndoială, osânda clericilor nevrednici va fi foarte grea. Dar nevrednicia anumitor clerici nu este o scuză pentru lenea ta și nu îți va ușura cu nimic pedeapsa atunci când te vei afla la Judecată.
De altfel, acuzațiile și răutățile pe care le spunem împotriva clericilor sunt ele însele un mare păcat, pentru că nu lovesc numai în acei oameni, ci mai ales în sfânta taină a preoției. Cu toții cunoaștem porunca: [COLOR=#0000ff]Nu judecați, ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați, veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura [/COLOR](Matei 7, 1-2). Dacă nu trebuie să ne judecăm semenii, în general, cu atât mai mult nu trebuie să-i judecăm pe preoți, care oricât de păcătoși ar fi, ne dăruiesc iertarea păcatelor și harul lui Dumnezeu prin Sfintele Taine. Dar cu toate acestea, cât de ușor cădem în păcatul judecării! Uităm că vom fi judecați la fel cum judecăm și că ni se va măsura cu aceeași măsură cu care măsurăm.
Vei spune: „Unii clerici pricinuiesc sminteli, vătămând astfel suflete”. Așa este. Ce spune Evanghelia?[COLOR=#0000ff] Smintelile trebuie să vină, dar vai omului aceluia prin care vine sminteala ([/COLOR]Matei 18, 7). Iar eu adaug: vai de cel care se smintește, pentru că sminteala sa arată cât de căldicele îi sunt credința și evlavia. Iar pe cei căldicei, Domnul îi va vărsa din gura Sa, așa cum este scris în Apocalipsă (Apoc. 3, 16). Oamenii care sunt cu adevărat credincioși și evlavioși se feresc de sminteală. Ei tac și se roagă pentru liniștirea celor care s-au smintit și pentru întoarcerea lor în sânul Bisericii. Numai cei cu puțină credință sau cu credință falsă și cei lipsiți de evlavie se smintesc atunci când văd păcatele clericilor. Ei nu fac decât să sporească sminteala prin bârfele și răutățile pe care le scot pe gura lor. De ce se poartă așa? Fie ca să facă rău Bisericii (lucru zadarnic), fie să justifice (tot zadarnic) propria lor ticăloșie.
Smintelile trebuie să vină, spune Domnul. Oare din cauza spuselor Sale vin smintelile? Nici prin gând să nu ne treacă așa ceva! Smintelile nu vin pentru că le-a prezis Domnul. El le-a prezis pentru că știa că vor veni. Dacă oamenii nu ar fi voit să urmeze drumul care duce spre diavol, nu ar mai fi fost sminteli în această lume, iar dacă nu ar mai fi fost sminteli, ele nu aveau să mai fie prezise. Hristos a vorbit despre ceea ce urma să fie.
„Și dacă cei care pricinuiesc sminteli s-ar îndrepta și nu ar mai exista sminteli, nu ar ieși Domnul mincinos?”, poate că vor întreba unii. Dacă ar fi fost așa, Hristos nu ar mai fi făcut acea prezicere. Așadar, dacă ne-am fi făcut cu toții oameni plini de virtuți – lu-cru care ar fi fost știut de Dumnezeu, Care este atotcunoscător – atunci El nu ar mai fi spus că vor fi sminteli. Dar pentru că știa că mulți oameni nu se vor îndrepta, El a făcut o astfel de proorocie.
„Și de ce nu îi șterge de pe fața pământului pe cei răi, care pricinuiesc sminteli, pentru ca cei buni să nu fie duși în ispită?”, întreabă unii. Pentru că din sminteli se vatămă numai cei răuvoitori, adică cei care vor să săvârșească răul. De altfel, dacă Dumnezeu i-ar nimici pe cei răi, atunci nici unul dintre noi nu s-ar mai mântui. Răutatea noastră nu o vedem și de aceea nu ne pocăim pentru ea, nu ne îndreptăm și nu ne sfințim. Vedem numai răutatea celorlalți, pe care îi judecăm și îi vorbim de rău, neținând cont de faptul că la Judecată nu vom da socoteală pentru faptele semenilor noștri, ci pentru ale noastre.
De aceea, să ne abatem fără întârziere de pe drumul pierzător al răutății și să mergem pe drumul mântuitor al virtuții, pentru că astfel, și în această viață trecătoare vom avea binecuvântarea lui Dumnezeu, și în cealaltă ne vom bucura de bunătățile nestricăcioase ale Împărăției cerurilor.
[COLOR=#0000FF]Sfântul Ioan Gură de Aur[/COLOR]

Sursa: Ortodoxia md.
Reply With Quote