interviu cu Zoe Dumitrescu Busulenga
A fost Eminescu un om religios? (fragment de interviu din anul 1999)
În anul 1999, doamna acad. Zoe Dumitrescu Bușulenga – cercetător în istoria literaturii și artei universale și eminescolog de prestigiu – a fost oaspetele Episcopiei Dunărea de Jos, la invitația Prea Sfințitului Episcop dr. Casian Crăciun, ocazie cu care ne-a acordat un interviu pentru cotidianul gălățean „Viața liberă”. A vorbit foarte mult despre Mihai Eminescu, “primul mare poet european al României”, cum îl numea, regretând faptul că încă mai există și astăzi contestatari ai operei lui. Am rugat-o să ne împărtășească atunci concluziile domniei sale privind dimensiunea religioasă a poetului. Aceste considerații sunt valabile azi și oricând, fiind rodul unor cercetări intense, pornite din suflet (despre marele poet al neamului românesc, domnia sa a scris numeroase studii și cărți, printre care: “Eminescu – cultură și creație”, “Eminescu și romantismul german”, “Eminescu – viața, opera, cultura”), iar la sfârșitul vieții s-a dedicat slujirii și recunoașterii necondiționate a lui Dumnezeu:
“Dacă a fost Eminescu un om religios, este o problemă complicată, pe care eu o studiez de ani de zile. Pentru că e plină de contradicții viața și gândirea lui în legătură cu dumnezeirea. A avut o educație religioasă extrem de îngrijită, ca toți copiii de pe vremea aceea: două surori ale mamei lui erau măicuțe la schitul Agafton, iar el a învățat buchiile pe genunchii bunicului de la Ipotești care l-a introdus în cărțile sfinte, în – să zicem și noi ca Mateevici – “limba vechilor cazanii”, căci limba lui are un izvor necontenit în limba vechilor scriituri românești.
Dar… s-a întâlnit cu moartea: i-a murit iubita de 12-13 ani, pe care a avut-o la Ipotești. A scris atunci un mic fragment, reluat apoi în 1871, în “Mortua est!”, o poezie violent atee (“De e sens într-asta, e-ntors și ateu,/ Pe palida-ți frunte nu-i scris Dumnezeu“). De atunci a intrat în sufletul lui îndoiala. Întâlnirea cu moartea este o traumă, un șoc care te marchează. Prin 1876, scrie “Melancolie”, în care spune: “Credința zugrăvește icoanele-n biserici”. Și în sufletul lui s-a șters credința, și el stă ca un mort viu, din care timpul roade ca un car… Recunoaște pierderea credinței și o regretă.
Dar în 1883 scrie “Luceafărul” - mostră de acceptare a unui univers în al cărui centru se află Dumnezeu. El se ipostaziază într-un înger ridicat în slavă, pentru că nu mai are căderi ca la început, nu mai are complexul luciferic, s-a vindecat. Spre sfârșitul vieții scrie “Rugăciune” și “Răsai asupra mea, lumină lină”: “Ca-n visul meu celest de-odinioară/ O, maică sfântă, pururea Fecioară/ În noaptea visurilor mele vină” – o poezie superbă, în care îi cere Maicii Domnului să-l ajute să redobândească cele trei virtuți creștine, pe care el le cunoștea foarte bine: “Credința mea tu n-o lăsa să moară/ Deși al meu e un noian de vină” – e așa de frumos!…
În același timp, scrie un poem existențial disperat: “Bolnav în al meu suflet” – foarte interesant, în care vorbește despre cele două ființe din el. Fiindcă “Înger și demon” nu este, cum învățam noi la școală, o simplă antiteză! În el erau “înger” și “demon”, ca-n Goethe. La aceștia, foarte mari, ciocnirile între cele două ipostaze constitutive ale ființei sunt teribile – și credința, și necredința, și finalul în care coexistă, avant la letre, cu tentă de autenticitate tragică, cu rugăciunea aceea care cere mântuire Maicii Domnului.
Și mai figurează pe mineiul unei cărți de la Mănăstirea Neamț o însemnare în care un preot spune că l-a spovedit și l-a împărtășit pe Eminescu, pe care Creangă l-a adus când era bolnav. A stat un timp la bolnița mănăstrii. Atunci, el i-a spus preotului: “Părinte, aș vrea să mor și după moarte să fiu îngropat la marginea mării, lângă o mănăstire de maici, ca să aud în fiecare apus de soare “Lumină lină”…
Ei, trageți și dumneavoastră concluziile. Mie mi se pare că ne aflăm în fața unei probleme enorme, cu mare adâncime, care poate nici n-ar trebui răscolită, fiindcă a-i răscoli sufletul acela tragic… Eu sunt convinsă că Maica Domnului a mijlocit pentru mântuirea lui.
Pe el, setea de absolut în căutarea adevărurilor ultime l-a dus la această necredință, și el însuși și-a dat seama. În “Avatarurile sărmanului Dionis”, el se luptă cu timpul, cu spațiul (e kantiană această istorie), învingându-le cu cartea magică despre Zoroastru. Era călugăr, în timpul lui Alexandru cel Mare și, citind această carte, pleacă cu iubita lui în Lună și acolo face tot felul de schimbări, fiindcă universul nu-i mai place: nu sunt destui sori, destule luni. Cei doi erau atât de puri, încât visează amândoi același vis, cum că îngerii treceau și ei ascultau armonia cântărilor îngerești. Fascinat de concordanța dintre gândurile lui și spusele îngerilor, îi vine în minte un gând, care este o blasfemie: “Nu cumva eu sunt Dum…” N-a apucat să spună “Dumnezeu”, că a și căzut trăznit din cer. Deci, a avut exact soarta lui Lucifer. A dorit, ca și Lucifer, să știe ce știa Dumnezeu și și-a primit pedeapsa. Prin ploaie de fulgere și trăznete, el reintră în avatarurile din secolul XIX, în Dionis, metafizicianul.
Ei, nu este interesantă această căutare nebunească a absolutului și a iubirii? Roza del Conte a făcut cea mai desăvârșită disecare, după părerea mea, a operei eminesciene, în “Eminescu sau despre absolut”.
Acesta a fost Eminescu, pe care unii consideră astăzi că trebuie să-l denigreze. Theodor Codreanu a scris “A doua sacrificare a lui Eminescu”. Eu aș zice că au fost trei sacrificări: prima în timpul vieții lui, când era privit de contemporanii săi ca o ciudățenie. El venea ca un mare întemeietor de limbă poetică, venea ca un european. Este primul mare poet european al României! A doua a fost în anii ’50, când sovieticii aveau în plan să ne reteze rădăcinile. Și a treia se întâmplă în momentul de față, promovată, din păcate, dinspre vest, ceea ce e o mare tristețe. Eu înțeleg globalizarea, integrarea, dar nu fără identitate. A încerca să dărâmi acest “monument” – închinat, de alții, în cinstea lui - înseamnă să-ți ignori tu puterile tale, de nevrednică și măruntă creatură. Și ceea ce e cel mai grav, să lovești în valorile culturii tale tradiționale. Asta nu înseamnă să te integrezi într-o cultură europeană, căci fără aceste valori nu vom putea nicodată supraviețui.”
*
În completarea acestui tablou menit să evidențieze desăvârșirea spirituală a marelui poet, adăugăm mărturiile lui Ion Slavici din cartea “Omagiu lui Mihail Eminescu”, apărută la 20 de ani de la moartea poetului, în 1909, la București, la Atelierele Socec & Comp., editată de “Comitetul comemorării – Galați” prin grija avocatului Corneliu Botez (cartea s-a vândut în beneficiul ridicării monumentului “Eminescu” din Parcul Municipal al Galaților).
În capitolul “Eminescu – omul”, Ion Slavici, care i-a fost un apropiat prieten încă din timpul studiilor la Viena (1869), nu se referă explicit la latura religioasă a lui Eminescu. Totuși, găsim în descrierea însușirilor de bază ale firii poetului multe din caracteristicile bunului creștin:
“Cel mai hotărâtor gând al lui era că omul e din fire bun, că odată toți oamenii au fost buni și că idealul social e ca iar să se facă buni cum au fost; dar acum, în zilele noastre, cei mai mulți sunt stricați și că stricăciunea s-a întins”…
“Era om cu trebuințe puține, dar cu apucături boierești, care știa să sufere și să rabde fără să se plângă; respingea cu oroare tot ce i se părea vulgar”.
“Era lipsit de ceea ce în viața de toate zilele se numește egoism, nu trăia prin sine și pentru sine, ci prin lumea în care își petrecea viața, și pentru ea. Trebuințele, suferințele și durerile, întocmai ca și mulțumirle lui individuale, erau pentru dânsul lucruri nebăgate în seamă. Ceea ce-l atingea pe dânsul erau trebuințele, suferințele, durerile și întotdeauna rarele bucurii ale altora. De aceea, zicea el, că «multe dureri și puține plăceri» – nu pentru el, ci pentru lumea oglindită în sufletul lui. Nu l-au înțeles și nu sunt în stare să-i pătrundă firea cei ce-i iau scrierile drept o manifestare a ființei lui individuale.” (sublinierea ne aparține, căci în lumina ei, credem, poate că ar trebui reconsiderate multe aspecte din viața și opera marelui poet).
“Flămând, zdrențuit, lipsit de adăpost și răbdând la ger, el era același om senin și veșnic voios pe care-l ating numai mizerile mai mici ale altora”.
“Stăpânit de amor propriu, nimic la el nu era mai presus de dignitate: “Ceea ce li se poate ierta altora, nu pot să-mi permit eu”, zicea adesea”.
“Nu era în stare să mintă, să treacă cu vederea reaua credință a altora, să tacă și atunci când era dator să vorbească, să măgulească, ori să lingușească pe cineva. În gândul lui, cea mai învederată dovadă de iubire și de stimă era să-i spui omului, și-n bine, și-n rău, adevărul verde în față. Era în stare să se umilească, să stăruie, să cerșească pentru vreun nevoiaș. Pentru sine însuși însă, cu nici un preț. Vorba lui era vorbă și angajamentul luat de dânsul era sfânt.”.
“Disprețul lui față de unii era manifestarea iubirii față de toți”.
La aflarea veștii că gălățenii doresc să ridice un monument lui Eminescu, Ion Slavici a consemnat în această carte cuvinte memorabile, care demonstrează încă o dată marele suflet pe care marmura sculptorului Friederick Stork avea să îl întruchipeze pentru eternitate:
“Dacă e adevărat că ne aducem cu pietate aminte de el și că ținem să-i ridicăm un monument, nu pentru el ridicăm monumentul acesta, ci pentru noi înșine și pentru cei ce urmează după noi, să ne amintim în fiecare luptă pentru biruința binelui în care el a sângerat și să urmăm cu puteri unite lupta aceasta spre care el a voit să ne îndrumeze”.
|