Subiect: Papalitatea
View Single Post
  #1923  
Vechi 21.10.2011, 16:46:50
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Istoria chemărilor

"Pilda chemării la Cină de la Luca (14, 16-24) are la Matei (22, 1-14) o variantă diferită: chemarea la Nunta fiului de Împărat. Deosebirea dintre redactarea lui Matei și a lui Luca provine din formularea dată în două rânduri, de însuși Iisus. Evangheliștii și-au ales formularea care convenea cel mai bine scopului Evangheliei lor.
Astfel, Matei a scis Evanghelia evreiște pentru evrei, pe când Luca în grecește, pentru păgâni. Iar formularea de la Matei, unde cel fără de haină de nuntă e dat afară de la nuntă, e o formulare exclusivistă, care să le convină aristocraților evrei. În formularea de la Luca, însă, intră toți oamenii, nimeni nu-i dat afară de la cină. Iată o formulare universală. Scopul este „ca să umple Casa Mea”, deci toți trebuie să intre.

Aceste două direcții (cu țeluri) opuse, le vedem reprezentate de cele două Biserici ale creștinătății: a Răsăritului și a Apusului. În Răsărit, încă de la început, este normativă vederea de la Matei: nu oricine este primit în creștinism. Trebuie mai întâi o haină de nuntă. Aceasta se obține prin probe aspre, prin cahetizare, fie și specială și prin verificarea statorniciei în credință și mărturisire. Câtă vreme s-a ținut sub observație rigoarea aceasta, Biserica a înflorit unei ere de aur în epoca patristică. Ca simbol a acestei orientări, Episcopul poartă o cârjă cu doi șerpi la capăt, cu privirile spre cârjă, drept simbol al păstoririi cu înțelepciune pașnică. Așa pșnic a păstorit Biserica Răsăritului, împrăștiind creștinismul printre popoare.

Biserica Apuseană a luat direcția universalistă a cuvintelor de la Luca „silește-i să intre!” Deci unde n-a mers cu învățătura pașnică și înțeleaptă, Biserica Apuseană a recurs la forță, silindu-i să intre. Numai în mentalitatea unei astfel de orientări s-a putut naște lozinca iezuită „scopul scuză mijloacele”. Dar nu numa păgânii au fost siliți să intre, ci și popoare deja creștine au fost presate să vină la ascultarea centralistă a Romei. Așa se explică că au fost posibile persecuțiile, cruciadele și inchiziția „în numele lui Dumnezeu”, având ca stindard numele lui Dumnezeu. Dacă pentru vreun eretic nu se mai găsea alt mijloc de mântuire, inchiziția îl mântuia arzându-l de viu pe rug și o facea în cea mai bună credință că face bine, că o face în iubirea de oameni.

Ce vină să aibă Iisus? Poate că și El ar fi fost ars pe rug. Are Iisus vreo vină? A fost înțeles mărginit, omenește. Omul nu poate silui așa pe om..., nu are acest drept. „Sila” o conduce Providența, care poate totodată să-i lase omului și libertatea deplină.

Simbolica acestei orientări a Apusului o arată și cârja Episcopului Roman. Ea are forma unui cârlig cu care să poată prinde din fugă oile, care n-ar vrea să vină unde vrea păstorul. După gândirea lor, toate oile care nu aparțin Bisericii Apusene sunt considerate oi rătăcite."

Last edited by ovidiu b.; 21.10.2011 at 17:18:31. Motiv: un punct de vedere obiectiv