Subiect: Eens
View Single Post
  #120  
Vechi 22.10.2011, 11:48:37
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de nutucutu Vezi mesajul
In afara de "Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi biserica mea..." Isus, la inaltare, i-a spus lui Petru si numai lui Petru, chiar daca erau si ceilalti ucenici de fata, iar asta nu o data ci de trei ori: "Paste oile mele". Mai avem si acest verset asupra caruia trebuie sa meditam.
Nu putem vorbi despre adevăr dacă îl construim pe ipoteze eronate. Istoria formării Bisericii ar trebui să vă preocupe pe mai mult. Un text pe care l-am mai postat si pe un alt topic (papalitatea) ar trebui să vă dea de gândit când susțineți Biserica Catolică și legătura ei cu Sf Apostol Petru...Biserica s-a format după pogorârea Duhului Sfânt:

"În ziua pogorârii Duhului Sfânt, Petru, care mai înainte tremura din toate fibrele neputinței omenești, acum propovăduia pe Iisus în Ierusalim, în public, cu un curaj extraordinar Fapte (2,14-41; 3,4-26). După cuvântul răscolitor de conștiințe a lui Petru, se botează 3.000 de inși. Aceasta este socotită ziua întemeierii Bisericii, prima societate creștină. Aceasta este și prima predică creștină și este interesantă fiindcă cuprinde numai elementele fundamentale ale unui simbol de credință: Învierea Mântuitorului, Înălțarea la cer, Trimiterea Sfântului Duh, precum și concluzia practică – cu caracter de Taină – a Botezului.
Iată o predică apostolică, în elemente și rezultate. Suflarea Duhului Sfânt a topit granițele de limbă dintre neamuri și diferența dintre clase. Propietatea particulară se schimbă în propietate colectivă benevolă, primul comunism este creștin, intemeiat pe iubirea de oameni și pe faptul că toți oamenii sunt fii aceluiași Tată, Dumnezeu.
Iată primele rezultate ale propovădurii Apostolului Petru. O activitate prctică, oragnizatorică, transformatoare a bazelor de până aici ale societății.
Declarația publică a lui Petru, în Templul din Ierusalim, că Iisus este Sfânt și Drept și că El este Autorul vieții, determină pe mai marii templului sa-i tragă la răspundere pe el și pe Ioan.
În fața autorităților iudaice – negativiste, Petru face apel la rațiunea situației: „Judecați și voi de este drept înaintea lui Dumnezeu, să ascultăm mai mult de voi decât de Dumnezeu? Noi nu putem să nu spunem ce am văzut și am auzit” (Fapte 4, 19-20).
Iată principiul apostolic al ierarhiei ascultătorilor. Nici o agresiune, nici o tensiune, nici o intimidare. Apostolii erau ferm convinși de existența Duhului Sfânt, fapt ce le dă curajul propovăduirii pe față a lui Iisus, o propovăduire pozitivă a creștinismului. La împotrivirile de tot felul ei erau pe deplin liniștiți că biruința ultimă este a lui Dumnezeu, pe care Îl propovăduiesc ei, de aceea nu se prindeau în dialectică (contradictoriu) cu împotrivitorii.
Mai târziu, Sfântul Apostol Pavel va da asigurarea că în ce privește ierahia ascultătorilor chiar și potrivnicii se supun lui Dumnezeu, deși fără să creadă, deci obiectul predicii este propovăduirea simplă a lui Iisus Histos, Care singur transformă societatea din interiorul ei, încât nu este nevoie de luptă exterioară, ceea ce ar angaja creștinismul într-o mulțime de conflicte inutile și păgubitoare.
Sinediul îndată ia măsuri, arestează Apostolii. Apostolii reafirmă aceeași rațiune simplă a lucrurilor, că ei ascultă mai mult de Dumnezeu, decât de oameni.
Gamaliel, un rabin ponderat din Sinedriu, oprește Tribunalul Templului de a-i judeca pripit și condamna la moarte. Apostolii au luat deci bătaie de joarde și au fost puși în libertate, cu interzicerea de a mai propovădui pe Iisus. Sfatul cesta anticreștin, firește, Apostolii nu l-au putut asculta. Deci, în primele întâlniri ale Apostolilor cu scietatea s-a văzut că creștinii repetă, în mare, viața lui Iisus.
Suferința pentru Iisus – Sfântul Apostol Pavel va zice: „necazurile pentru Evanghelie” – încep să fie înțelese ca o binecuvântare. Iată cum, din primele zile ale creștinsmului, Duhul Sfânt odrăslește în propovăduitori săi, Apostolii, duhul jertfei de sine. Moartea cu care îi amenințau potrivnicii, nu mai este o temere, din simplul motiv că moartea a fost biruită de învierea lui Iisus.
Așa a plecat creștinismul la câștigarea lumii: silit și călit de încercări, printre potrivnici, printre amenințări, dar niciodată acestea nu l-au covârșit. Dumnezeu putea ca să le oprească, dar nu le-a oprit, pentru că acestea ar fi oprit creștinismul. Focul iubirii divine, de dragul Adevărului, între potrivnici se aprinde și se menține. Acesta-i paradoxul: creștinismul reînvie în raport direct proporțional cu încercările de a-l stinge.
Tot în primele zile ale Bisericii s-a impus și caracterul creștinismului ca religie universală – ecumenică – și nu mai mult națională. El exprimă în elementele (și în limbă) fiecărui neam aparte, deși natura sa este mai presus de toate neamurile. Această lărgire a creștinismului peste granițele neamurilor i se descoperea lui Petru. În felul acesta, creștinismul apare în istorie ca o nouă energie a păcii între popoare. Pacea este o idee specific creștină și se condiționează de obârștia ei divină.
Cu această lărgire a Revelației între toate neamurile – potrivit misiunii apostolice de la Înălțare – va avea să ostenească al doilea Apostol al creștinismului, Apostolul Pavel.
Providența – alt element fundamental al creștinismului: conducerea văzută a celor nevăzute – s-a făcut strălucitor înțeleasă prin convertirea unui mare vrăjmaș a lui Iisus cu numele de Saul din Tars.
Cine se putea prinde mai bine (în luptă) cu păgânii și cu toată cultura elenă, decât unul ce fusese vrăjmaș de militant împotriva noi religii. Saul cunoștea creștinismul, însă ca potrivnic, ca un încredințat cu autoritatea de a-l nimici. Dar socotelile lui Dumnezeu sunt mai presus decât socotelile omului. Vrăjmășia neamurilor trebuia biruită de un vrăjmaș de moarte al creștinilor, convertit în „Apostolul neamurilor”. Iar ca o ironie a situației – ca să nu zic a Providenței – această convertire a lumii greco-atine s-a făcut sub protecția cezarului, pe care Pavel a invocat-o ca cetățean roman (Fapte 22,25) îpotriva conaționalilor săi iudei, care s-au întărit cu jurământul și cu greva foamei (Fapte 23, 12) ca să-l omoare pe Pavel (unii sunt de părere că Pavel a sfârșit asasinat de iudeii aceștia din Roma).
În fața Areopagului Atenei, Providența n-a trimis un ins întâmplător, ci un om pregătit. Saul era cel mai bun elev al lui Gamaliel – cel mai învățat rabin al iudaismului, și totodată bine instruit în cultura elenă a timpului. Convertirea lui Saul n-a fost convertire din nimic ci convertirea unui instruit de la o ideologie veche la o concepție nouă.
Iar la Roma, Providența a trimis pe Apostolul Pavel un cetățean roman, care va avea să precizeze poziția creștinilor față de împrejurările ostile create de conaționalii săi iudei.
Creștinismul, la obârșia sa, a fost protejat de stăpânirea romană împotriva prigoanei iudaice. Acest fapt a determinat stăpânirea să facă deosebirea între iudaism și creștinism. Mai pe urmă iudeii, care erau răspândiți în tot imperiul roman, au asmuțit stăpânirea romană îpotriva creștinilor, scornindu-le vina că aceștia uneltesc împotriva statului, împotriva Cezarului, reeditând pretutindeni amenințările din curtea lui Pilat. Cu aceste sforării ale vicleșugului și urii, iudeii căutau să antreneze autoritatea romană în planurile lor antireștine. Mincinoasa lor prietenie cu Cezarul însă le-a atras expulzarea lor din Roma, la anul 50-52.
În această atmosferă deopotrivă ostilă atât iudeilor cât și creștinilor, fiindcă se închinau Împăratului altei împărății și nu împăratului roman, Pavel, iudeu și ceștin, Cere să fie judecat tocmai de Cezarul, potrivit dreptului roman și cetățeniei sale romane. Astfel, în primăvara anului 61, după multe peripeții pe mare, sub escortă, ajunge la Roma. Aici este menținut sub stare de arest, în lanțuri, deși „Adevărul nu știe de lanțuri”, tot ca o Providență. Căci, de n-ar fi fost păzit de autoritatea romană, cei 40 de iudei, care-i juraseră moartea, l-ar fi omorât, zădărnicindu-i misiunea. Arestul său de doi ani a fost ușor, mai mult un domiciliu forțat, căci avea voie să primească pe creștinii comunității din Roma și să scrie pastoralele sale în Orient.
În altă ordine de idei, petrecerea lui Pavel în Roma clatină serios ipoteza episcopatului de 25 de ani a lui Petru la Roma. Existența lui Petru nu este pomenită în nici o epistolă paulină trimisă în Răsărit, ceea ce este absolut inadmisibil pentru un apostol ca Pavel, dacă Peru ar fi existat cu adevărat la Roma.
Faptul că Pavel scrie „din lanțuri”, că mai apoi avea să guste și cea de-a doua captivitate sub Nero, este foarte grăitoare pentru poziția clasică a creștinismului față de Cezar, ca reprezentant al autorității lumii acesteia.
Apostolul Pavel tâlcuiește autoritatea lumii acesteia ca provenită din autoritatea lui Dumnezeu, și cine se împotrivește stăpânirii, lui Dumnezeu se împotrivește. Reacționismul este un păcat, este o atitudine fals religioasă. Din acest motiv, creștinii trebuie să dea ascultare Cezarului, să se roage pentru el, și să-și plătească dajdia. Supunerea față de stăpânire este din rațiuni divine: din iubire universală de oameni și nu din oportunism sau frică...
Între concepția romană despre lume și om și concepția creștină erau deosebiri ireductibile. Totuși predica Sfântului Pavel nu este agresivă. Acesta este și un normativ și imperativ apostolic: neagresivitatea...
Creștinismul nu are temelie omenească – vreun apostol – ci divinitatea Întemeietorului confirmată definitiv de Sfânta Sa Înviere. Pe învierea lui Iisus, pe faptul că Iisus are o realitate vie, unică, și în categoriile lumi acesteia cât și în afara ei, se motivează toată zdroaba apostolică a lui Pavel și cei 40.000 km pe care i-a făcut în condițiile de atunci pentru Hristos, sensul și destinul vieții sale."

Last edited by ovidiu b.; 22.10.2011 at 11:51:17.
Reply With Quote