View Single Post
  #64  
Vechi 23.10.2011, 12:53:15
Savonarola Savonarola is offline
Banned
 
Data înregistrării: 12.08.2011
Locație: Bizanțul de dupa Bizanț
Religia: Ortodox
Mesaje: 341
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Căci singurele concepte cu adevărat fundamentale în întreaga gândire sunt doar două: identitate și diferență. Luate în sensul lor cel mai abstract, desigur. Dar, odată ce această abstracție își face cu adevărat loc în gândire, empirismul este depășit și nu ne mai punem problema în termenii „ce este cu adevărat și efectiv Totalitatea, în sens concret, empiric?” — un astfel nivel de problematizare este antifilosofic și antiteologic prin excelență. Căci Infinitul Absolut nu se va reduce niciodată la un concept determinat sau la o senzație sau intuiție determinate prin care să-l putem cuprinde de o manieră concret-sensibilă. Infinitul este prin definiție ceea ce scapă determinării; dar aceasta nu înseamnă că el nu este prezență sau ceva cu adevărat real. Ci el este un Real care nu mai poate fi tematizat și cuprins nici măcar prin gândirea discursivă (dianoetică); cu atât mai puțin prin simțuri sau intuiții determinate. Ceea ce înseamnă că, pentru a ne raporta la El, e nevoie să avem curajul de a duce conceptele noastre determinate până în faza lor terminală, până la exhaustiunea care e capabilă să le reveleze esența — doar când vizăm necesarul, reușim să ne salvăm din contingent. Doar când suntem suficient de lucizi și curajoși să facem acest salt conceptual vom fi și în posesia posibilității de a participa la Necuprinsul Însuși — adică de a depăși tocmai posibilitatea. Pe scurt spus, El ni se va revela doar atunci când avem cu adevărat credința. (Credință care nu înseamnă „crede și nu cerceta” și nici „crezi în lipsa dovezii” — de obicei, aici dovada are același sens de determinare a unui fapt. Ci credință care înseamnă tocmai eliberarea gândirii de empiric, de noeza determinată, de reprezentări confuze și amestecate, unde identitatea și diferența nu sunt analizate în principiul lor de posibilitate.)
Părerea mea este că se pune problema în termenii „ce este cu adevărat și efectiv Totalitatea, în sens concret, empiric?”. Sau poate nu atât această problemă ci aceea a ceea ce putem noi considera o prezență și manifestare empirică a Totalității, în sensul de Dumnezeu. Sau ca să o spun altfel, tăgăduiți cumva posibilitatea de a avea un acces, empiric să îi spun printr-o experiență concretă, la Totalitate, la Dumnezeire? Poate că nu înțeleg eu suficient de bine ceea ce vreți să spuneți, poate mă înșel dar cam asta îmi dă de înțeles ceea ce spuneți, chiar dacă la urmă vorbiți despre o oarecare participare la Necuprins ca revelație prin credință. Tăgăduiți cumva posibilitatea experienței, empirice să îi spunem, a participării la Dumnezeu, a cunoașterii lui Dumnezeu ca Dumnezeu, a cunoașterii Totalității ca Totalitate, a Simplității ca Simplitate, în mod empiric prin experiență?
Reply With Quote