Medicina contemporană și vindecările ei 81
Pentru că mai sus ni s-au enumerat câteva din principiile doctrinei și căii lăuntrice propusă de protestanții de pe forum, pentru a putea deosebi și falsa sfințenie a unora ca Francisc de Assisi, Jean Calvin, Ignațiu de Loyola, Tereza de Calcutta, Toma de Aquino, Anton de Padova de Adevărata Sfințenie și de aici să revenim la recunoașterea mult așteptată a înșelării în medicină, foarte mult ne vom folosi, mai înainte de a arăta defectele sfințeniei false, în a vedea, măcar intelectual, cele care de fapt pot fi înțelese cu adevărat doar prin trăire, citând dintr-o carte foarte importantă și dragă sufletului nostru, pe care Dumnezeu mi-a pus-o azi din nou în amintire, în ajutorul dezbaterii noastre.
Îmi cer iertare că amân dezbaterea înșelării demonice în medicină. Dacă nu ne vom lămuri cât de subtilă este înșelarea în religie (care este dedicată special adevărului, dar care, în afara ortodoxiei atât de mult a deviat în minciună), nu vom putea vedea înșelarea din medicină, un teren expus din start amestecului adevărul și minciună. Mai ales că medicina demonică de azi abuzează din plin de falsele minuni și falsa sfințenie.
ARHIMANDRITUL SOFRONIE
CUVIOSUL
SILUAN ATHONITUL
Traducere din limba rusă de Ierom. Rafail (Noica)
Tipărită cu binecuvântarea înalt Preasfințitului
ANDREI
Arhiepiscopul Alba-Iuliei
Editura Reîntregirea
Alba Iulia, 2009
GÂNDURI DESPRE LIBERTATE
Mai sus am înfățișat convorbirea Starețului cu un tânăr stu-dent, unde, într'o măsură, se pot vedea părerile sale asupra li-bertății; iar aci doresc să adaug și alte gânduri ale sale, pe care le-am auzit de la dânsul, și exprimate în parte în scris, însă într'un grai de neînțeles celor mai mulți.
Viața Starețului s'a desfășurat cu precădere în rugăciune, iar mintea ce se roagă nu gândește, adică nu judecă, ci trăiește. Lucrarea minții celui ce se roagă nu stă în a se îndeletnici cu concepte abstracte, ci este părtășie întru ființă. Mintea celui ce cu adevărat se roagă are de-a face nu cu categoriile gândirii raționale, ci cu categorii calitativ altele, iar acest alt soi de cateŹgorii este însăși ființa în lucrarea ei ce nu se poate cuprinde în îngustele cadre ale conceptelor abstracte.
Starețul nu a fost un filosof în obișnuitul înțeles al cuvântuŹlui, însă a fost cu adevărat un înțelept ce deținea cunoașterea
115
ÎNVĂȚĂTURA STAREȚULUI
celor ce depășesc limitele filosofiei.
Să luăm drept pildă experiența «pomenirii morții». Sub acest nume, în scrierile Părinților nevoitori se înțelege nu obișnuita conștiință a omului în privința mortalității sale, nu simpla amin-tire a faptului că vom muri, ci un anume simțământ duhovniŹcesc. începe pomenirea morții cu conștientizarea scurtimii fiinŹțării noastre pământești; când slăbind, când întărindu-se, ea trece uneori într'un adânc simțământ al faptului că tot ce este pământesc este stricăcios și trecător, schimbând astfel însăși viziunea omului față de tot ce este în lume; tot ce nu dăinuie vecinie devine fără valoare în conștiința sa și apare simțământul lipsei de noimă a tuturor agonisirilor pe pământ. Mintea își despoaie atenția de lumea din afară ce o înconjoară, adunându-se înlăuntru, unde sufletul se confruntă cu adâncul de neajuns al întunerecului. Această viziune duce sufletul într'o groază ce naște o rugăciune încordată, de nereținut nici ziua nici noaptea. Vremea își pierdea întinderea - la început nu pentru că sufletul vede lumina vieții vecinice, ci dimpotrivă, pentru că totul este înghițit de simțământul vecinicei morți. în sfârșit, trecând prin multe și felurite stadii, sufletul, prin lucrarea harului, este dus în tărâmul luminii Dumnezeiești fără-de-început. Iar aceasta nu este «trecerea dincolo» a filosofiei, ci viața în adevărata sa maŹnifestare, ce nu are nevoie de «dovezi» dialectice. Ca adevărată viață, o astfel de cunoaștere de nedefinit, de nedemonstrat și neŹvădită, în ciuda nedefinirii ei este neasemuit mai puternică și lăuntric mai convingătoare decât cea mai impecabilă dialectică abstractă.
Starețul se ruga:
«Doamne, oamenii au uitat de Tine, Făcătorul lor, și își caută slobozenia, neînțelegând că Tu ești milostiv și iubești pe păcăŹtoșii ce se pocăiesc, și le dai harul Duhului Tău cel Sfânt», (p. 299)
Rugându-se Dumnezeului celui atoatecunoscător Starețul nu grăiește multe cuvinte și nu își lămurește gândurile. «Oamenii își caută slobozenia», adică în afara lui Dumnezeu, în afara adevăratei vieți, acolo unde ea nu este și nu poate fi, unde este «întunerecul cel mai din afară», căci slobozenia nu este decât acolo unde nu este moarte, unde este adevărata vecinică ființare, adică în Dumnezeu.
«Tu ești milostiv, și le dai harul Sfântului Duh». Dumnezeu dă darul Sfântului Duh, iar atunci omul devine slobod. «Unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia» (2 Cor. 3: 17). «Tot cel ce săvârșește păcatul, rob este păcatului. Și robul nu rămâne în casă în veac. Deci de va slobozi pre voi Fiul, cu adevărat slobozi veți fi» (Io. 8: 34-36).
In rugăciunea născută din har, cunoașterea ființială - sau din cercare, așa cum spunea Starețul - a slobozeniei omului este cât se poate de adâncă. El din tot sufletul recunoștea că adevărata robie este una singură - robia păcatului; că adevărata libertate este una singură - învierea în Dumnezeu.
Câtă vreme omul nu și-a dobândit cea întru Hristos înviere, totul în el va rămâne scâlciat de frica morții și, prin urmare, de robia păcatului. Iar dintre cei scâlciați, ce nu au cunoscut încă harul învierii, vor scăpa doar acei despre care s'a spus: «Fericiți cei ce nu au văzut, dar au crezut».
De neajuns și de nedefinit în ceea ce privește izvoarele ei, în al său vecinie temei, simplă și una în esența sa - nu știu ce nuŹme să dau vieții duhovnicești. S'ar putea ca unii să numească acest tărâm «supraconștientul» ... dar cuvântul nici nu dă ceva de înțeles, nici nu definește ceva mai mult decât relația între conștiința reflexivă și lumea care îi depășește hotarele.
Trecând din acest tărâm nedefinit în cel supus observației noastre lăuntrice, și chiar unui anume control, viața duhovni-cească ni se înfățișează sub două aspecte, și anume: drept stare și trăire duhovnicească, și drept conștiință dogmatică. Cele două aspecte deosebite, și oarecum chiar despărțite în «întruparea», adică în expresia lor formală din viața noastră empirică, în esenŹța lor sânt o singură viață nedespărțită. în vârtutea acesteia, fiecare lucrare a nevoinței, fiecare stare duhovnicească este neŹdespărțit legată de conștiința dogmatică corespunzătoare.
Având în vedere cele zise mai sus, am încercat întotdeauna să înțeleg cu ce conștiință dogmatică se lega marea rugăciune și marele plâns pentru lume al Starețului.
Transpunând într'un limbaj mai pe înțelesul contemporanilor noștri cuvintele Starețului, greu de pătruns, în sfânta și măreața lor simplitate, nădăjduiesc în cele ce urmează să mă apropii de expresia conștiinței sale dogmatice.
Starețul spunea și scria că dragostea lui Hristos nu poate răbda pierzania nimănui și, în grija ei pentru mântuirea tuturor, spre a-și atinge țelul, urmează calea jertfei.
«Domnul dă monahului dragostea Sfântului Duh, și din această dragoste inima monahului necontenit se întristează pen-tru norod, că nu toți se mântuiesc. însuși Domnul într'atâta se întrista pentru norod, că S'au dat pe Sine morții pe cruce. Și Maica Domnului aceeași durere pentru oameni purta în inima Ei. Și Ea, asemenea Fiului Său iubit, tuturor până în sfârșit le dorea mântuirea. Pe același Duh Sfânt L-au dat Domnul AposŹtolilor și Sfinților noștri Părinți, și păstorilor Bisericii». («Pentru monahi», p. 437)
Cu adevărat creștinește a mântui este cu putință numai prin iubire, adică atrăgând; nici o silnicie nu-și are aci locul. CăuŹtând mântuirea tuturor, dragostea este atrasă a merge până în sfârșit, drept care ea îmbrățișează nu numai lumea celor ce trăŹiesc acum pe pământ, dar și pe cei ce au murit, și însuși iadul, și pe cei ce încă au a se naște, adică întregul Adam. Și dacă draŹgostea dănțuiește și se bucură văzând mântuirea fraților, ea plânge și se roagă văzând pierzania lor.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 24.10.2011 at 02:39:44.
|