Medicina contemporană și vindecările ei 82
L-am întrebat pe Stareț: Cum poate cineva să iubească pe toți? Și unde poți găsi o astfel de dragoste, ca să devii una cu toți?
Starețul a răspuns:
- Spre a deveni una cu toți, precum spune Domnul, «ca toți una să fie» (Io. 17: 21), nu avem nevoie să născocim nimic: toți avem una și aceeași fire, și deci firesc ne-ar fi să iubim pe toți; iar puterea de a iubi o dă Duhul Sfânt.
Puterea iubirii este mare și biruitoare, dar nu până în sfârșit. In ființa omului este un anume domeniu unde până și iubirii i se pune hotar, unde nici ea nu-și atinge deplinătatea stăpânirii. Ce poate fi aceasta?
Libertatea.
Libertatea omului este cu adevărat reală, și atât de mare, încât nici jertfa lui Hristos însuși, nici jertfa tuturor celor ce au pășit pe urmele lui Hristos nu poate duce neapărat la biruință.
Domnul a zis: «Și Eu, de Mă voi înălța de pre pământ (adică răstignit pe cruce), pre toți voi trage la Mine» (Io. 12: 32-33). Astfel, dragostea lui Hristos nădăjduiește să atragă pe toți la sine, drept care înaintează până la iadul cel mai de jos. Dar până și acestei desăvârșite iubiri și desăvârșite jertfe cineva - nu se știe cine, și de vor fi aceștia mulți sau puțini iarăși nu se știe -poate răspunde prin respingere până și în planul veciniciei, și poate spune: Eu însă - nu vreau.
Tocmai această înfricoșătoare posibilitate a libertății, cunos¬cută în experiența duhovnicească a Bisericii, a dus la res-pingerea ideii origeniste1.
Nu este nici o îndoială că din conștiința origenistă nu se poate naște o astfel de rugăciune precum vedem la Stareț.
Ceea ce a cunoscut Starețul când i S'a arătat Hristos a fost pentru el mai presus de orice îndoială sau clătinare. El a știut că Cel ce i se arătase era Domnul Atotțiitorul. A știut că smerenia lui Hristos pe care o cunoscuse, și acea dragoste de care se umpluse până la limita puterii de a mai purta este lucrarea Sfân¬tului Duh - Dumnezeu. A cunoscut că Dumnezeu este nețăr-murită dragoste și nesfârșită milosârdie, și totuși cunoașterea acestui adevăr nu 1-a dus la a gândi că «oricum toți se vor mân¬tui». Conștiința putinței vecinicei pierzanii a rămas adânc în duhul lui, iar aceasta pentru că, în starea harului, sufletului i se descoperă măsura libertății omului.
Esența absolutei libertăți constă în aceea ca singur întru toate, în afara oricărei dependențe sau constrângeri, în afara oricărei țărmuriri, să îți determini ființa. Aceasta este libertatea lui Dumnezeu; omul nu are o astfel de libertate.
Ispita făpturii slobode, care este chipul lui Dumnezeu, este aceea de a-și zidi singură ființa, singură a se determina întru toate, singură a se face dumnezeu - iar nu de a primi numai ceea ce i se dă, căci în aceasta se află un simțământ al depen-denței.
Fericitul Stareț spunea că și această ispită, precum și toate celelalte, se biruiește prin credința în Dumnezeu. Credința în Dumnezeul cel bun și milostiv, credința că El este mai presus de toată desăvârșirea, atrage în suflet harul, iar atunci nu se mai află simțământul dependenței, și sufletul iubește pe Dumnezeu ca fiind cel mai adevărat Tată și trăiește prin El.
Starețul era un om cu puțină carte, însă năzuința lui spre a cunoaște adevărul nu era nicicum mai mică decât la oricare al-tul, dar calea sa spre a cunoaște adevărul dorit era cu totul deo¬sebită de metodele filosofiei speculative. Știind aceasta, am urmărit cu mult interes cum îi treceau prin minte, într'o atmos¬feră cu totul aparte și într'o formă cât se poate de originală, cele negreșit va cădea în concepția pantheistă a lumii. De fiecare dată când mintea theologhisitoare încearcă prin a sa putere a cunoaște adevărul despre Dumnezeu, va cădea în chip fatal - fie că o înțelege, fie că nu - în una și aceeași greșală în care s'au afundat și știința, și filosofia, și pantheismul, anume: căutarea și contemplarea adevărului «CE».
Adevărul «CINE» nicicum nu se poate cunoaște rațional. Dumnezeul «CINE» se cunoaște numai prin părtășie în ființă, adică numai în Duhul Sfânt. Aceasta o sublinia neîncetat Sta¬rețul Siluan.
însuși Domnul grăiește despre aceasta astfel:
«De Mă iubește cineva, cuvântul Meu va păzi, și Tatăl Meu va iubi pre el, și la el vom veni, și lăcaș în el ne vom face» ... «Dară Mângâietoriul, Duhul cel Sfânt, pre Carele va trimite Tatăl întru numele Meu, acela pre voi va învăța toate» (Io. 14: 23 și 26).
In experiența nevoinței dreptslăvitoare calea contemplărilor abstracte se respinge ca nefiind dreaptă. Cela ce în cugetările sale despre Dumnezeu se oprește asupra contemplării abstracte a Binelui, Frumosului, Veciniciei, Dragostei ș.a.m.d., acela se află pe o cale mincinoasă. Cel ce doar se sustrage tuturor chipu¬rilor și conceptelor empirice, acela, așijdcrea, nu va fi cunoscut adevărata cale.
■ Dreptslăvitoarea contemplare nu este contemplarea abstractă a Binelui, Dragostei ș.a.m.d., nici simpla despuiere a minții de toate chipurile și conceptele empirice. Adevărata contemplare este dată de Dumnezeu prin venirea Lui în suflet, iar atunci sufletul contemplă pe Dumnezeu și vede că El iubește, că El este bun, măreț, vecinie; îl vede ca fiind mai presus de lume și negrăit. însă nimic nu se contemplă abstract.
Adevărata viață duhovnicească este străină închipuirilor, fiind întru toate și până la capăt concretă și pozitivă. Adevărata împărtășire cu Dumnezeu este căutată de om nu altfel decât prin rugăciunea personală către Dumnezeul Personal. Adevărata experiență creștină duhovnicească este împărtășire cu Dumnezeul absolut liber, și de aceea nu atârnă de singură strădania și voia omului, așa cum este cazul în experiența necreștină (pantheistă).
Niciodată nu voi ajunge prin cuvintele mele stângace să redau cititorului ceea ce mă uimea în părtășia mea cu Starețul. Convorbirea vie cu el purta un caracter deosebit. în ciuda a toată simplitatea și blândețea convorbirii, cuvântul său era deosebit de lucrător, ca unul ce purcedea din adânca experiență a ființării, ca un cuvânt cu adevărat purtător al Duhului vieții.
Arătarea lui Hristos Starețului Siluan fusese o întâlnire personală, în vârtutea căreia îndreptarea sa către Dumnezeu primise un caracter adânc personal. Rugându-se, el vorbea cu Dumnezeu față către Față. Simțământul Dumnezeului Personal curăță rugăciunea de închipuiri și de speculații abstracte, trecând totul într'un oarecare centru nevăzut al unui dialog lăuntric, viu. Adunându-se înlăuntru, rugăciunea încetează a fi o «chemare în văzduhuri», iar mintea devine întreagă luare-amin-te și auz. Chemând numele lui Dumnezeu - Părinte, Doamne, și celelalte - el petrecea în starea despre care «nu este slobod omului a grăi» (2 Cor. 12:4), însă cela ce însuși a cercat venirea Dumnezeului Celui Viu, acela va înțelege.
Un minunat nevoitor din Mănăstire, Părintele Trofim, obser-vase aceasta la Starețul Siluan și se umpluse de frică și nedume-rire, fapt pe care mi 1-a povestit de-abia după săvârșitul Stare-țului.
Părintele Sofronie se referă la ideea apocatastazei, adică a mântuirii finale a tuturor sufletelor, una dintre ideile pentru care a fost osândit Orighen (185-283). (N.tr.)
Va urma cu PENTRU IUBIREA DE VRĂJMAȘI
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|