„Stăpân pe plăceri și pe dureri, își duce viața fiind căsătorit“
Adesea întâlnim în scrierile Sfinților Părinți pasaje elogioase cu privire la alegerea fecioriei și intrarea în monahism. Însă uneori găsim și fragmente care consideră Taina Căsătoriei drept superioară celibatului.
Clement Alexandrinul este unul dintre puțini autori care cred că o persoană căsătorită poate oferi un exemplu duhovnicesc superior în anumite situații celor care aleg calea fecioriei. Vom detalia în cele ce urmează opinia sa în acest sens.
Căsătoria - adevărata bărbăție
În scrierea sa intitulată
Stromate, Clement Alexandrinul discută într-o serie de pasaje esențiale diferite aspecte cu privire la Taina Cununiei. Preluând un termen din filozofia greacă, și anume cel de
gnostic (cuvântul provine din grecescul
gnosis care înseamnă cunoaștere), Clement îl încreștinează și îl oferă drept sinonim al creștinului înduhovnicit, avansat din punct de vedere spiritual. Ne-am aștepta ca una dintre caracteristicile acestei persoane creștine desăvârșite să fie alegerea căii fecioriei, atât de apreciată de numeroși Sfinți Părinți ulteriori (Sfinții Ciprian al Cartaginei și Grigorie de Nyssa constituind exemple elocvente în acest sens), însă Clement Alexandrinul afirmă exact contrariul. "Cel care este cu adevărat bărbat nu își arată însușirea sa de bărbat alegând viața singuratică, ci acela este cu adevărat bărbat, acela învinge pe bărbați, acela care, stăpân pe plăceri și pe dureri, își duce viața fiind căsătorit, având copii și purtând grijă de casă, acela care, odată cu grija de casă, iubește necontenit pe Dumnezeu și știe să facă față tuturor încercărilor care îi vin de la copii, de la soție, de la slugi și de la bunurile materiale pe care le are. Pe cel care nu este căsătorit nu-l supără nici una dintre aceste încercări. Cel care se îngrijește numai de el însuși este întrecut de cel care îi este inferior în ceea ce privește mântuirea, dar îi este superior în ceea ce privește treburile din viața cea de toate zilele, pentru că acesta reprezintă o imagine mică și slabă a adevăratei pronii" (
Stromate, VII: XII, 70:7-8, în: "Scrieri", vol. II, trad. pr. Dumitru Fecioru, col. PSB, vol. 5, EIBMBOR, București, 1982, p. 520). Fragmentul acesta prezintă o serie de idei interesante care merită analizate în amănunt, deoarece ele se vor repercuta asupra autorilor patristici ulteriori. În primul rând, din punctul de vedere al lui Clement, bărbăția adevărată se arată în mijlocul grijilor produse de viața de familie, și nu în viața singuratică. Însă aici este necesară o precizare esențială.
Stromatele sunt notate la începutul secolului al III-lea. Monahismul creștin încă nu cunoscuse o reală înflorire. Desigur, existau câțiva asceți, care locuiau probabil în jurul unor așezări creștine importante, dar nu putem vorbi încă de mănăstiri. Așadar, Clement face aici o comparație între oamenii căsătoriți împovărați de griji și cei care alegeau să rămână celibatari. Acest celibat însă nu era petrecut în mijlocul oamenilor, ci în
singurătate, așa cum subliniază însuși Clement. Ceea ce trebuie remarcat aici este faptul că autorul alexandrin afirmă cu tărie că un om căsătorit poate fi considerat superior unui reprezentant al proto-monahismului. Sunt însă motivele sale elocvente?
"Stăpân pe plăceri și dureri"
Clement Alexandrinul rostește o frază esențială în debutul fragmentului citat anterior: "stăpân pe plăceri și pe dureri, șcreștinulț își duce viața fiind căsătorit, având copii și purtând grijă de casă". Această stăpânire a plăcerii și durerii va fi dezvoltată extraordinar de Sfântul Maxim Mărturisitorul peste aproape patru secole. Tăria creștinului se măsoară astfel în respingerea plăcerii și în acceptarea durerii din punctul de vedere al Sfântului Maxim, adică exact ceea ce susține și Clement, aici într-o fază incipientă. De ce, însă, ar fi mai pregătit creștinul căsătorit să fie stăpân pe plăcere și durere în condițiile în care monahii au dovedit în cursul secolelor foarte des o tărie care depășește orice imaginație? Căsătoria, din punctul de vedere al lui Clement aduce cu sine o serie de griji dificile care întăresc curajul și capacitatea de răbdare a capului de familie. Clement continuă, afirmând că creștinul căsătorit desăvârșit "odată cu grija de casă, iubește necontenit pe Dumnezeu și știe să facă față tuturor încercărilor care îi vin de la copii, de la soție, de la slugi și de la bunurile materiale pe care le are". Iată două condiții esențiale care trebuie dezvoltate. Iubirea de Dumnezeu trebuie păstrată în ciuda tuturor nevoințelor și grijilor cu care ne confruntăm atunci când suntem căsătoriți. Un creștin trebuie să aibă grijă de casa lui, adică să fie un om gospodar care să se preocupe de cele de trebuință familiei sale, să presteze în mod clar o muncă și să se intereseze de aceste lucruri fără a face din dragostea de Dumnezeu un pretext pentru delăsarea sa. A doua condiție esențială este răbdarea încercărilor care pot avea patru surse: soția, copiii, slugile și bunurile materiale. Desăvârșirea se câștigă prin răbdarea suferinței. Cine ne poate aduce o suferință mai mare decât cei apropiați? În altă ordine de idei, pentru întreținerea familiei sunt necesare venituri și diferite bunuri materiale a căror dispariție sau lipsă poate fi resimțită serios de orice persoană matură, oricât de adâncă ar fi dragostea sa de Dumnezeu. Traiul în lume, într-o familie nu este deloc scutit de griji. Însă sunt acestea suficiente pentru a considera că un creștin căsătorit este superior monahului?
Superioritatea practică
Persoana care alege fecioria nu are parte de aceste încercări în viața monahală. Monahul a ales să se lepede de grijile lumești, să renunțe la căsătorie și să nu posede nici un bun material. Clement Alexandrinul afirmă că fecioria pare superioară căsătoriei, dar, în esență, grijile și suferințele îndurate în familie pot modela creștinul într-un mod mult mai eficient, acordându-i o înțelepciune practică importantă. Însă, a sosit momentul să comparăm viziunea lui Clement cu istoria creștină ulterioară perioadei sale. Monahismul a devenit o forță a Bisericii începând din secolul al IV-lea și până în prezent. Ceea ce părea în primele secole doar o dorință mai aprigă de sfințire prin asprimea ascezei a devenit o cale de mântuire clară. Ispitele demonilor, prin războiul nevăzut desfășurat asupra monahilor, au egalat grijile și suferințele îndurate de oamenii căsătoriți. Stăpânirea asupra plăcerii și durerii a devenit arta esențială a monahismului, care și-a centrat scopul asupra împlinirii poruncii iubirii, prin renunțarea la putere (votul ascultării), bunuri lumești (votul sărăciei) și grijile lumești (votul castității). Singurul lucru care trebuie păstrat cu sfințenie după lecturarea acestui fragment din Clement Alexandrinul nu este nicidecum ideea că un creștin căsătorit este superior monahului, la fel cum după lecturarea tratatului
Despre feciorie al Sfântului Grigorie de Nyssa nu trebuie să ne grăbim să susținem inferioritatea căsătoriei în fața celibatului. Acest fapt esențial rezidă în
asceza oarecum externă care trebuie îndurată cu răbdare de un creștin căsătorit și care îl poate conduce la desăvârșire. Desăvârșirea este înțeleasă mult prea des în sensul descoperirilor minunate și al harismelor. Reamintim că Sfântul Ioan Botezătorul nu a făcut nici o minune și că Sfântul Antonie cel Mare era la nivelul unui cizmar (probabil chiar căsătorit) din Alexandria. Așadar, ce trebuie să reținem este că un creștin căsătorit trebuie să îndure cu răbdare
mucenicia conjugală (grijile legate de bunuri, bolile copiilor, caracterul uneori îndoielnic al partenerului de viață etc.). Această mucenicie conjugală îl poate aduce în rândul sfinților importanți care au dus o viață curată în pustie. În definitiv, mântuirea este câștigată de împlinirea poruncii iubirii, nu de feciorie sau cununie în sine...