„să descoperim că ideea de dăruire, care are la baza ei dragostea atotprisositoare §i atotdăruitoare, își urcă originile ei dincolo de om, în dumnezeire, în viața lăuntrică a Prea Sfintei Treimi, în raporturile dintre cele trei Ipostasuri ale uneia și aceleiași Ființe și se manifestă din plin în raporturile externe ale Dumnezeirii. Intrucît din dragoste a creat Dumnezeu lumea și pe om, făcîndu-1 pe acesta stăpînul făpturii, tot din dragoste, după căderea omului în păcat, a trimis pe Fiul Său în lume «să răscumpere pe cei de sub Lege, ca să primim înfierea», căci «atît de mult a iubit Dumnezeu lumea, încît a dat pe Fiul Său cel Unul-Născut».
Dragostea aceasta atotprisositoare și atotdăruitoare a constituit esența Revelației Fiului lui Dumnezeu întrupat și ea a constituit și temelia pe care s-a ridicat Crucea răstignirii și a răscumpărării. Acesta este sensul adevărat al răscumpărării ca jertfă: dăruirea totală, necondiționată din dragoste pentru reintegrarea lumii în dragoste. Căci «mai mare dragoste decît aceasta nimeni nu are, ca să-și pună cineva viața sa pentru semenii săi» (loan XV, 13). Ea este măsura reală a jertfei celei adevărate. Orice idee de satisfacție sau de expiere se estompează în fața ideii celei mari a dăruirii totale și necondiționate.
Și această dăruire, la nivelul tensiunii ei adevărate, însuflețește și reglementează atît raporturile dintre Dum-nezeu și om, cît și pe cele dintre om și Dumnezeu, și dintre om și aproapele. Porunca cea nouă dată de Mîntuitorul lisus Hristos tuturor celor ce vor fi pînă la sfîrșitul veacuŹrilor ucenici și credincioși ai Săi este:^«Să vă iubiți unii pe alții». Măsura acestei iubiri ne-a dat-o însuși Domnul: «PreŹcum Eu v-am iubit pe voi, așa să vă iubiți și voi unul pe alŹtul» (loan Xm, 34-35). Dragostea aceasta constituie seva vieții harice dintre viță și mlădițe. Ea se revelează conștiinŹței «ca o lege veșnică» (leș. XH, 14), străbătînd și susținînd prin autodăruire, prin jertfă, întreaga creație în toate în-cheieturile ei: în naștere, nuntă sau moarte, căci moartea însăși, în înțelesul ei ultim e o jertfa, în salvarea patriei sau în actul creator uman, ca și în fructul care cade, în orice floare pe care o rupem și o oferim, în bobul de gnu strivit și prefăcut în pfine și trup al Domnului, în orice viețuitoaŹre adusă spre a fi sacrificată (Praf. N. Chițescu).
Ea face ca toți să fim una. Ea realizează între oa-meni și Părintele ceresc acea unitate indestructibilă care este între Tatăl și Fiul și Sfîntul Duh.
” (părintele Constantin Galeriu - Jertfă și răscumpărare)
Tot părintele explica(o să postez linkul la sfârșit) care a fost momentul când Hristos a fost cel mai unit cu Tatăl: atunci când a strigat ”Dumnezeul meu Dumnezeul meu de ce m-ai părăsit ?”. fiindcă atunci dragostea Lui pentru om(ascultarea sa de Tatăl) a asumat complet omul, iar tragedia morții(=despărțirea de Dumnezeu a omului) a fost tragedia Lui.
În Biserică a pătruns un duh catolic care ne face să înțelegem eretic jertfa Mântuitorului, și îmi vine greu să cred că acest lucru nu este legat de ceea ce spunea Rafail Noica când sublinia că deși cunoaștem învățătura de credință corectă, înțelegerea noastră este eretică, ca atare ne nevoim eretic și faptele noastre sunt și ele eretice. Nu încerc să tragedizez..Hristos a spus că „porțile iadului nu o vor birui pe dânsa”(Biserica) și sunt convins că atâta timp cât rămânem în Biserică și ne luptăm să facem voia Lui, prin mila lui Dumnezeu ne vom îmbiserici(=vom fi cu adevărat în Biserică, adică în comuniune, în Hristos).
o conferință a părintelui Galeriu pe care o recomand cu atât mai mult în lumina celor discutate până acum
http://www.youtube.com/watch?v=99_wwVWs7ZU