View Single Post
  #23  
Vechi 03.11.2011, 22:00:11
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit O expresie nepotrivită

"Toma necredinciosul" - Prin această sintagmă, practic, mai mult sau mai puțin conștient, îl acuzăm pe unul dintre Sfinții Apostoli (Sf. Ap. Toma) de necredință. Sf. Toma care, înainte de Răstignirea Domnului, era pregătit sufletește să-și dea viața pentru El (vezi relatarea despre învierea lui Lazăr - Ioan11), este acuzat de necredință, prin această expresie populară, deși Mântuitorul Hristos nu l-a numit "necredincios", ci doar l-a sfătuit să nu fie astfel ("...nu fii necredincios, ci credincios"). Probabil că apelativul nedrept "necredinciosul" atribuit lui Toma își are originea în atitudinea dubitativă a Apostolului, manifestată imediat după Învierea lui Hristos (Ioan20). Totuși, această atitudine este foarte similară cu a celorlalți ucenici ai lui Hristos (cf. Mt28, Mc 16, Lc 24) care, auzind de la femeile mironosițe vestea Învierii Învățătorului lor, au ezitat să creadă... pentru că moartea groaznică de pe Golgota făcea neverosimilă posibilitatea Învierii (interesante sunt reflecțiile părintelui Steinhardt în acest sens). De ce s-au îndoit toți Apostolii de adevărul Învierii? Pentru că, după ce au fost martorii chinurilor fizice concrete ale Mântuitorului - chinuri pe care noi cu greu ni le-am putea imagina, nefiind contemporani cu acele evenimente esențiale din istoria mântuirii noastre -, după ce au văzut că Învățătorul lor, Făcătorul de minuni, S-a lăsat ucis de către păgânii romani, nu mai puteau crede că tocmai prin această moarte, prin această "înfrângere" aparent definitivă, omenirea va dobândi viața veșnică.
Hristos este Dumnezeu! Știind aceasta, n-avem niciun motiv de a pune la îndoială Învierea Sa.
Dar în vremea aceea, nici chiar Sfinții Apostoli n-au putut înțelege în totalitate acest adevăr... pentru că, în acea perioadă, în mentalitatea iudaică, ideea Întrupării lui Dumnezeu ar fi fost de neconceput, iar Mesia Cel așteptat de iudei era înțeles (contrar spiritului Profeților din Legea Veche) ca un conducător politic, salvator al poporului ales aflat sub jugul Imperiului Roman. De aceea, Toma L-a mărturisit pe Hristos ca Domnul Dumnezeul său doar după ce s-a convins de miracolul aparent neverosimil al Învierii.
Spre deosebire de ceilalți Sfinți Apostoli, care s-au îndoit de realitatea Învierii fizice a lui Hristos chiar și după ce I-au văzut urmele rănilor în mâini (Lc 24, Toma a crezut în momentul în care L-a văzut pe Domnul înviat, căci Evanghelistul nu menționează dacă a mai fost necesară pentru Toma atingerea lui Hristos. În imnografia Bisericească (mai exact, într-o creație a Sf. Roman Melodul) se arată că Toma a atins cu mâna sa mâinile și coasta Mântuitorului Hristos, dar oricum... a fost mai receptiv decât ceilalți, care au persistat în îndoială, până când Domnul a mâncat în fața lor "pește și un fagure de miere", pentru a le arăta realitatea Învierii Sale fizice. Deși timp de opt zile a trăit un intens conflict interior "între credință și tăgadă" (cum ar zice Arghezi), Apostolul "necredincios" (de fapt, căutător) nu a abandonat, nu i-a părăsit pe ceilalți ucenici, ci a rămas acolo... hotărât, probabil, să-și riște viața pentru Învățătorul său, chiar dacă Acesta n-ar fi înviat cu adevărat, ci ar fi fost doar o victimă a invidiei fariseilor. Toma i-a rămas fidel lui Hristos, chiar și-n clipele în care se îndoia de adevărul dumnezeirii Sale. De aceea, poate, unul dintre Sfinții Părinți, meditând la pericopa evanghelică citită în a doua duminică de după Paști, exclamă, plin de admirație: "Credincioasă necredința ta, Toma". Toma rămâne un credincios autentic și devotat al lui Hristos, un misionar consecvent credinței până la mucenicie, un "îndoielnic care ne face credincioși" și care ne transmite, prin cuvintele sale înflăcărate și sincere, un îndemn puternic spre devotament și asumare totală, definitivă și necondiționată a identității de creștini: "Să mergem și noi și să murim cu El".

Laura Stifter
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 03.11.2011 at 23:13:15.
Reply With Quote