View Single Post
  #426  
Vechi 07.11.2011, 19:42:15
Laura19
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Dar oare problema ar fi numai la femei? (Nu mă așteptam să ajung să tratez și această problemă, aș fi vrut să fac o carte mai scurtă și mai ușor de citit. Dar cred că aș greși dacă aș sări peste lucruri atât de importante.)
De ce există numai feminism și nu și „bărbătism“? Nu am auzit de vreun curent cu acest nume. Cred că nu există totuși o mișcare „bărbătistă“ tocmai pentru că bărbații știu să își impună drepturile și fără agitație socială. Bărbatul este stăpânul casei: el poate să poruncească, el poate să înjure, el poate chiar să lovească. Ce nevoie ar avea să primească și alte drepturi? Când are nevoie de vreun drept și-l ia singur. Feminismul a apărut ca o reacție firească față de comportamentul brutal al acestui gen de bărbați. Unele femei au vrut să protesteze față de duritățile bărbaților lor. Numai că protestând față de comportamentul acestora au protestat de fapt și față de propria lor alegere. Nimeni nu le-a obligat să ia astfel de soți. Nimeni nu le-a obligat să se mărite cu bărbați cu un altfel de comportament.
Și care ar fi fost alternativa?
Să prezentăm foarte pe scurt tipul bărbatului creștin (bărbat care are șanse să fie considerat fraier de către ceilalți, să fie considerat slab de înger, să fie disprețuit pentru ceea ce face în mod firesc).
„Bărbatul creștin e perfect, e cel mai...“, și acum aș fi putut înșira o listă cu virtuți. Numai că bărbatul creștin nu e perfect... El nu e un om care nu poate greși, ci e un om care tinde permanent să se apropie de modelul ideal.
Să prezint pe scurt acest model: e bărbatul care își iubește femeia precum Hristos iubește Biserica, și este plin de dragoste, de înțelegere. Se poartă foarte delicat cu soția sa, și îi este cap tocmai prin virtuțile sale. El nu se impune drept cap al familiei, dar în mod natural virtuțile și talanții săi îl impun. El nu are nevoie nici de țipete, nici de palme pentru a-și convinge soția. El nu cunoaște alt limbaj decât cel al dragostei. Se înțelege că atunci când un astfel de bărbat are o soție mai puțin credincioasă, o soție mai cicălitoare, va avea parte și de eșecuri. Strategia pe care o folosește bărbatul creștin e aceea de a-și convinge soția să facă în deplină libertate ceea ce trebuie. Soțul creștin nu impune, el respectă libertatea soției sale. El știe că e mai bine să renunțe decât să își impună cu forța punctul de vedere.
Părintele Sofronie de la Essex spunea că orice ascultare ar face călugărul, dacă o face în silă, dacă o face cârtind în inima sa, pierde cununa. La fel se poate spune și despre soțiile care fac în silă ceea ce le cer bărbații lor. Un soț creștin nu va căuta să fie stăpân, nu va căuta să se impună prin mijloace exterioare. Va prefera să facă el ceea ce soția sa refuză să facă.
Ar fi multe de spus despre soțul creștin sau despre soția creștină. Dar mă voi limita să precizez că atunci când se pregătește pentru nuntă un tânăr creștin trebuie să se acomodeze cu poziția sa de viitor soț. Trebuie să înțeleagă că nu va avea voie să îi dea nici măcar o palmă soției sale. Nu e mulțumit de o ipostază atât de domoală? Nu are decât să refuze familia creștină. O familie nu poate fi creștină numai pe bucăți. Dacă într-o singură direcție pierzi teren, nu ești pregătit pentru nuntă.
Bărbatul e cap femeii... Grea și apăsătoare răspundere. (M-am gândit că din cauza prea multor cazuri în care bărbatul exagerează poziția de cap, și devine șef al femeii, ar fi bine să tratez și subiectul raportului dintre sexe. Chiar și numai pentru a-mi manifesta dezaprobarea față de comportamentul prea dur al unor soți față de soțiile lor.)
Cum înțeleg eu poziția de cap? Care e diferența dintre responsabilitățile mele și ale soției? Mai exact, ce fac eu și nu face Claudia, și invers?
Iată o întrebare la care îmi e greu să răspund. Unul dintre puținele lucruri pe care l-a făcut soția mea și eu nu îl fac a fost legat de copil: ea l-a purtat în pântece, ea l-a născut, ea l-a alăptat (că la capitolele spălat, hrănit cu biberonul sau adormit am „scris“ cot la cot).
În rest, treaba în casă o împărțim întotdeauna în funcție de timpul fiecăruia (dacă ea mătură, eu spăl pe jos și invers). Nici acum, când e însărcinată, nu mă lasă să fac eu totul, ci mă ajută după puteri. Eu mă simt cap mai ales în ceea ce privește viața spirituală. În momentul în care cred că trebuie să îndreptăm ceva, în momentul în care îmi dau seama că greșim cu ceva, îi spun Claudiei și mergem să vorbim cu duhovnicul nostru. Pot afirma însă că nici măcar în problemele spirituale rolul de sprijin nu este exclusiv al meu. Au fost multe situații în care Claudia m-a sprijinit pe mine.
În ceea ce privește micile tensiuni din familie am ales o soluție care mi s-a părut de mare folos pentru liniștea căminului: aproape întotdeauna când au apărut neînțelegeri, am încercat să las de la mine (nu întotdeauna, au existat și situații în care îmi era teamă că dacă las de la mine greșesc). Nu mi-a fost ușor. Mai ales când ea îmi găsea nod în papură.
Datoria de a fi cap soției e datoria de a-i fi model. În clipele în care femeia e aproape de deznădejde trebuie să găsească în bărbat un sprijin. Cred că îi sunt cap soției mele prin faptul că îi sunt sprijin. S-a întâmplat din când în când să nu mai aibă putere să meargă înainte (viața având greutăți din belșug), și eu am luat-o de mână. Nu știu dacă îi sunt un „cap“ iscusit. (De câteva ori un prieten mi-a reproșat că nu știu să mă impun în fața Claudiei, că sunt prea moale și că ar trebui să fiu mai dur; dar prin duritate se poate impune orice măcelar. Consider că adevăratul bărbat e cel care știe să își stăpânească mânia, care știe să fie echilibrat și să se impună numai prin forța dragostei. Roadele răbdării nu apar pe loc, e drept, dar sunt bogate și frumoase.)
Există anumite diferențe structurale între bărbat și femeie: cea mai ușor de observat e că bărbatul e mai puternic, femeia mai sensibilă. Bărbatul protejează, femeia are nevoie de protecție (asta nu înseamnă că femeia nu își ocrotește la rândul ei bărbatul prin dragostea cu care îl înconjoară).
Dacă relația dintre bărbat și femeie trebuie să aibă ca model relația dintre Hristos și Biserică, nu mai putem spune nici că bărbatul este șef, nici că este avantajat. El e baza familiei, el trebuie să găsească ieșirile din impas.
Mi se pare că tensiunile legate de cine cântă mai tare într-o familie, cocoșul sau găina, sunt izvorâte din inimi pline de mândrie și de iubire de sine. Cu cât vei găsi un om mai puțin mândru, cu atât îți va fi mai bine. Și cu cât vei fi mai smerită tu, cu atât mai bine îi va fi lui.
Atunci când te măriți e important să iei un om cu care simți că te completezi foarte bine. Dacă vă dați seama de la început că între voi e armonie, armonie va fi și după nuntă. Dacă sunt anumite nepotriviri, dar amândoi aveți dorința de a vă modela astfel încât să evitați tensiunile, până la urmă aveți toate șansele să reușiți. Dar dacă din start fiecare vrea să își impună punctul de vedere în fața celuilalt, atunci nu are cum să vă fie bine. Pur și simplu sentimentul care vă unește nu este dragoste. Un cuvânt al Scripturii ne spune că „dragostea îndelung rabdă, dragostea e binevoitoare..., nu caută ale sale...“ Dragostea care caută supunerea celuilalt nu e dragoste. Și șansele ca o astfel de relație să se transforme în dragoste sunt foarte mici.
Sper că vei simți că dragostea nu le caută pe ale sale, ci pe ale celuilalt. Că vei simți cât de minunat este să trăiești pentru celălalt. Și sper că îți vei da seama că o astfel de dragoste trebuie păstrată cu multă grijă. Sunt momente în care parcă lumea întreagă se luptă să ucidă dragostea dintre soți. Sunt momente în care dragostea se va împuțina și vei alege să faci nu cum îi place lui, ci cum îți place ție. Comoditatea te va birui, iubirea de sine va răbufni.
Să nu te sperii prea tare: suntem oameni supuși greșelii. Unii au fost atât de marcați de propriile lor izbucniri egoiste încât nici nu au mai avut curajul de a le recunoaște ca greșeli, au încercat să se îndreptățească, și au pornit pe drumul surpării înțelegerii familiale. Să ții cu dinții de dragostea pentru soțul tău. Cineva mi-a spus: „Dragostea de la început este năvalnică. Dar dacă nu e păstrată cu grijă, dacă nu e udată ca o floare, din cauza greutăților și a necazurilor vieții se usucă. Ceea ce rămâne nu mai seamănă aproape deloc cu ceea ce a fost la început.“
Așa că pregătește-te pentru o luptă cu tine însăți. Cea mai sigură cale de a te lupta pentru dragostea voastră aceasta este: să lăsați fiecare pentru celălalt.
Și nu îți recomand să te porți în așa fel încât să pari proastă, ca prin îngăduința ta să îi dai apă la moară, astfel încât în timp să se transforme într-un mic dictator „de apartament“. Ci, fără să renunți la demnitate, să lași de la tine în așa fel încât el să simtă că o faci nu pentru că ești slabă, ci pentru că îl iubești. Efectul e puternic: dacă te iubește va fi stânjenit să vadă cum dragostea ta se arată în fapte.
Mi-aș fi dorit ca cineva să fi scris un „Manual pentru victoria în războiul din casă“, adică un ghid în care soții să fie povățuiți ce să facă pentru a nu lăsa dragostea să se împuțineze. Un ghid care să te învețe nu cum să te lupți cu celălalt, ci cum să cedezi în războiul cu celălalt. Victoria reală nu este a celui care își impune punctul de vedere, ci a celui care, din prea multă dragoste, cedează.
Reply With Quote