Adevărata față a papalității după Sfânta Biserică Ortodoxă 16
Mai întâi cităm din teologia ortodoxă, ca ceea ce a venit de la Hristos, apoi arătăm cum s-au lepădat papiștii de înțelesurile Adevărului, deci de Hristos.
La urmă arătăm cum din minciună provine sadismul demonic al papalității. Nu este un accident istoric ci o consecință a ereziei. Nu este cu putință ca cel cuprins de duhurile îngâmfării (ce însuflețesc ereticii) să nu fie cuprins de mânie și să nu acționeze ca atare. Se face o excepție atunci când este imobilizat politic și încearcă să atace diplomatic, până la o vreme.
Așadar teologia lepădată de Hristos a dus în istorie la faptele pătimașe ale lepădaților dar e valabilă și reciproca. Patimile ucigașe au adus întunecarea minții și deci L-au alungat pe Dumnezeu, făcând loc teologiei întunericului minciunii:
Matei 7:16 După roadele lor îi veți cunoaște. Au doară culeg oamenii struguri din spini sau smochine din mărăcini?
Matei 7:17 Așa că orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face roade rele.
Matei 7:18 Nu poate pom bun să facă roade rele, nici pom rău să facă roade bune.
Matei 7:19 Iar orice pom care nu face roadă bună se taie și se aruncă în foc.
Matei 7:20 De aceea, după roadele lor îi veți cunoaște.
Ioan 8:44. Voi sunteți din tatăl vostru diavolul și vreți să faceți poftele tatălui vostru. El, de la început, a fost ucigător de oameni și nu a stat întru adevăr, pentru că nu este adevăr întru el. Când grăiește minciuna, grăiește dintru ale sale, căci este mincinos și tatăl minciunii.
Pentru a înțelege bine textele Părinților de care înspăimântător s-a
abuzat asupra acestei chestiuni, trebuie mai întâi să expunem doctrina generală
relativă la Treime, după cele mai vechi monumente doctrinare ale Bisericii.
Iat-o:
În unicul Dumnezeu, sunt trei persoane și o singură ființă. Cele trei
persoane au dar ceva comun și ceva deosebit. Ceea ce este comun, este aceea că
este ființial; ceea ce este deosebit, e aceea că este personal; atributul personal și
distinctiv al Tatălui, este că el e Tată sau principiu; atributul personal și
distinctiv al Fiului, este că el e fiu sau născut; atributul personal și distinctiv al
Sfântului Duh, este că el purcede sau emană.
Din cine purcede el? Sfântul Ioan, în Evanghelia sa, zice pozitiv că el
purcede din Tatăl (Ioan XV, 26). El nu ar putea într-adevăr să purceadă din Fiul
fără ca Fiul să fie principiu ca și Tatăl; dacă Fiul ar fi principiu într-un grad
oarecare, el ar participa la atributul personal și distinctiv al Tatălui; persoana Sa
s-ar confunda cu a Tatălui, și dogma treimică nu ar mai exista, pentru că ea nu
există decât cu condiția ca fiecare atribut personal să rămână deosebit și
necomunicabil.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
27
Toate textele Părinților aduse de teologii latini și de care ei abuzează nu
se pot raporta decât la ceea ce este ființial în Treime; falsitatea raționamentului
lor consistă în aceea că ei le raportează, cu ajutorul sofismelor subtile și adesea
neînțelese, la ceea ce este personal, fără a voi să se convingă că făcând astfel ei
afirmă că toți Părinții, sau au negat dogma fundamentală a creștinismului, sau că
au fost lipsiți de inteligență încât au susținut un adevăr pe care-l distrugeau în
realitate prin raționamentele lor.
Printre Părinții Latini, acela de care s-a abuzat mai mult și care, trebuie
să o recunoaștem, dă textele cele mai precise în favoarea dogmei romane, este
fericitul Augustin, episcopul Hyponnei. În Tratatele sale asupra sfântului Ioan
și în Tratatul despre Treime, el pare așa de precis în favoarea purcederii din
Tatăl și din Fiul, încât l-ar lua cineva drept un apărător modern al acestei erori.
Cu toate acestea, într-însele nu este nimic, de felul acesta, și fericitul Augustin
însuși este cel care ne-o atestă într-o frază pe care apărătorii erorii romane s-au
păzit cu totul de a o cita.
După ce s-a întins foarte mult în privința relațiile ființiale, care există
între Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, doctul scriitor se exprimă astfel, la sfârșitul
Tratatului său despre Treime44: “Sfântul Duh purcede din Tatăl principialmente
(ca din principiul său); el purcede și dintr-unul și dintr-altul comunamente (Nota
traduc., adică socotit după relațiile ființiale). Dacă el ar purcede din Fiul
principialmente, l-am zice că este fiul Tatălui și al Fiului, pentru că amândoi l-ar
fi născut, CEEA CE ESTE CU TOTUL ÎN CONTRA BUNULUI SIMȚ.
Sfântul Duh nu s-a născut dar dintr-amândoi, ci el purcede dintr-amândoi fiind
spiritul amândurora”.
Citind cineva pe sfințitul Augustin, după ce a meditat această maximă,
înțelege foarte lămurit că cuvântul a purcede este luat de el în două sensuri: a-și
avea originea din și a ieși din. În primul sens, este contrar bunului simț de a zice
că Sfântul Duh purcede din Fiul; în al doilea sens, Sfântul Duh vine din Tatăl în
Fiul care-l trimite în această lume, îl comunică lumii.
Sfințitul Augustin susține aceste două doctrine că principialmente (ca
din principiul său) Sfântul Duh nu purcede decât din Tatăl; că Fiul nu-l are
decât din Tatăl45.
El contrazice astfel pozitiv doctrina romană: că Sfântul Duh purcede din
Tatăl și din Fiul, ca dintr-un principiu unic; sau prin Fiul, ca mijloc prin care el
ar fi lucrat.
Comparând cineva și apropiind diversele texte ale sfințitului Augustin
relative la același subiect, vede fără nici o dificultate că nu s-a putut face dintrînsul
un părtinitor al erorii ascunse sub filioque decât interpretând într-un sens
eronat un cuvânt pe care el îl înțelegea într-un sens ortodox.
Este o îndoită expresie, în Părinți, pentru a exprima relațiile Sfântului
Duh cu Tatăl și cu Fiul. Părinții greci nu se servesc decât de expresii conforme
cu ale Evangheliei (ecporevesthai, ecporevsis, ecporevma), pentru a desemna
44 Sfințit. August. De Trinit., § 47.
45 Ibid. Tract. XCIX, în Ioann., § VI et seq.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
28
purcederea din Tatăl ca Principiu al Duhului. Ei întrebuințează alte cuvinte care
nu au decât sensul de comunicare pentru a însemna acțiunea Fiului trimițând pe
Duhul pe care-l avea de la Tatăl.
Vom proba aceasta în cursul acestei lucrări.
Tot așa este și în Părinții Latini care se servesc de cuvintele fons,
spiratio, sau altele analoage pentru a zice că Sfântul Duh vine din Fiul; dar care
păstrează cuvântul processio pentru a exprima actul etern prin care Duhul
purcede din Tatăl ca din principiul său.
Vom proba de asemenea și aceasta.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|