Citat:
În prealabil postat de AlinB
Si intreita scufundare.
Valid poate, suficient nu.
|
Lore are dreptate, a spus corect, asa invata Biserica Ortodoxa. In cazuri exceptionale, prin iconomie, e valabil chiar si botezul prin stropire sau turnare, dar cel mai important lucru e sa fie facut in BO sau de catre un ortodox. Pare ca multi nu inteleg din cauza ecumenismului asta (chiar si unii preoti se incurca), nimeni din afara BO nu este considerat ca ar fi botezat, nici macar ca un botez facut de un laic ortodox. Exista cazuri exceptionale, cand un laic poate boteza in mod simplificat pe cineva, dar conditia este ca acela sa fie la randul lui ortodox, adica botezat. Am citi ca in BC e diferit, la ei chiar si botezul facut de un necrestin in numele Sfintei Treimi e valabil, dar noi nu suntem catolici ca sa avem acesta invatatura.
Iar aceasta nu e o invatatura noua, ca toata invatatura ortodoxa este de cand exista Biserica. Iar cand au aparut schismele s-a clarificat invatatura si despre cei ce parasesc Biserica.
Citim in Sfanta Scriptura ca botezau doar Apostolii si apoi cei randuiti de ei (preoti, episcopi), nu botezau toti sau gaseau pe pagani ca se botezau intre ei. Iar apoi cei despartiti de Biserica (schismatici eretici), inca din sec III a avut loc o discutie soldata cu hotararea unui sinod la Cartagina, reintarit la sinoadele ecumenice. Asadar de atunci avem cle mai vechi canon al Bisericii, in afara de cele considerate apostolice: canonul sinodului I Cartagina din 256:
http://www.crestinortodox.ro/canoane...tag-90834.html
Canoanele sunt obigatorii, nu optionale, asta pana hotaraste Biserica altceva (cum e cazul schimbarii calendarului). In cazul de fata nu e vorba doar de o lege, ci de dogma, invatatura ortodoxa, cu privire la valabilitatea Sfintelor Taine in afara Bisericii, asadar o inavatura care nu poate fi schimbata vreodata.
Iata ce spune acest canon:
"
nu va punem inainte o socotinta noua, acum formulata,
ci pe cea din vechime, cercata cu toata acuratetea si sarguinta de inaintasii nostri si pastrata de noi, o impartasim voua si adaugam, hotarand si acum tot ceea ce cu tarie si statornicie totdeauna tinem, ca nimeni nu se poate boteza afara de catoliceasca biserica; fiindca botezul este unul si se afla numai in catoliceasca biserica."
Asadar, ca orice dogma, nu e inventata de acel sinod, ci e doar reafirmata.
Dar cine ar indrazni sa il contrazica pe Sfantul Vasile cel Mare care spune intr-un alt canon al Bisericii:
http://www.crestinortodox.ro/canoane...are-90410.html
Aici mentioneaza si iconomia primirii schismaticilor/ereticilor fara repetarea botezului, iconomie existenta si azi in Biserica.
"Caci inceputul dezbinarii s-a facut prin schisma; iar cei ce s-au lepadat de Biserica n-au mai avut harul Duhului Sfant peste ci, caci a lipsit comunicarea prin intreruperea succesiunii. Caci cei dintai care s-au departat aveau hirotoniile de la Parinti, si prin punerea mainilor peste ei aveau harul duhovnicesc;
dar cei ce s-au rupt, devenind mireni, n-au avut nici putere de a boteza, nici de a hirotoni; nici nu puteau da altora harul Duhului Sfant, de la care ei au cazut; "
Sper ca am lamurit (din nou, ca am spus asta de vreo cateva ori) aceasta dogma a Bisericii.
P.S. Iata toate canoanele valabile in Biserica Ortodoxa:
http://cursuri.over-blog.com/article-2836518.html