Nu știu să-ți răspund din punctul de vedere al zidurilor, al clădirilor, dar am să mă strădui să-ți găsesc un răspuns potrivit cu vremurile de azi în care nu se mai știe postul ceș bine plăcut de Dumnezeu.
Postul înseamnă post negru, aia înseamn post, că Ninivitenii așa au ținut 3 zile de i-a iertat Dumnezeu de păcatele lor abominabile, că ucideau pe evrei și iudei chiar în mijlocul cetății și nu lăsau ca să fie îngropați... dar mulți au murit după una sau două zile, puțini au fost, cam un sfert, cei care au ținut 3 zile, iar Domnul a flămânzit abea după 40 de zile, deci El abea după 40 de zile a început postul căci post înseamnă să fii flămând.
Post mai înseamnă nimic fără Dumnezeu, nici apă, nici pită, nici ispită, că asta aveau din abundență cetatea Sodomei și Gomorei, ci trebuie cu binecuvântare de la mai mare să rabzi foame în timp ce muncești ca să simți că ai ce răbda: foamea și scalvia cu lepădare de sine, care îți vor fi singurele prietene în vederea mântuirii tale prin răbdare. Unii postesc până se apropie de ei moartea de foame și așa simt ei că chiar mor un pic și abea atunci își amintesc de ea și încep să strige serios către Dumnezeu ca să aibă milă. Mai marele este Dumnezeu deci poți să te iei și strict după Carte, după cum crezi în Dumnezeu sau după un duhovnic apropiat, după cum știe el sau cum i se dă lui de sus pentru tine.
Deci foamea și vedenia morții întru sclavie sunt singurele tale prietene adevărate pe Calea mântuirii.
Dezlegările sunt dezlegări, adică poți să postești mai departe sau dacă ești slab în ascultare atunci ți s-a dat liber la undelemn, pește, vin... și alte bunătăți, după cum ai fost dezlegat. Deci dacă postești mai departe nu e păcat și nici dacă te oprești din postit nu e păcat, dar mai mare e ascultarea decât jertfa, și mai mare rugăciunea comună decât aia din singurătate și cea mai mare edintre toate este praznicul duhovnicesc în pace împreună cu toți frații și surorile în Domnul, acolo unde se cântă, să mâncă, și se dănțuie cu cuviință fără nicio grijă deșartă.
Carne nu a dat voie Dumnezeu deloc omului, însă omul și-a luat singur, și-a dezlegat el, căci carne și pită au cerut în pustie ispitind pe Dumnezeu după ce au văzut toate minunile lui cele mari.
Deci carnea nu se îngăduie niciodată, dar s-a dezlegat pentru că omul fără carne crede că moare... și cere semne și minuni, cere carne ca să creadă... iar vinul e ca lupul... s-a dezlegat și vinul dar vinul e ca lupul, crezi că tu-l bei dar defapt te bea el și la final urlii la lună că te trezești prea târziu din beție sau învoielile îngâmfării.
Iar la undelemn nimeni nu ține post, că zic ei că e din plante și nu ține seama. Și tutunul e tot plantă, sau pălinca din prune sau porumb.
De exemplu azi am mâncat două plăcinte cu ulei și am călcat postul. Așa am ales... Am greșit poate, bine că nu judec eu... dar celui ce crede toate îi sunt îngăduite însă nu toate îi sunt de folos ca să-și facă metanoia, să iasă din curvie. Eu am mâncat pe deoparte greșind față de post dar plinind legea iubirii de Dumnezeu și de aproape. Eu cred că n-am greșit... deși am călcat postul. Bine ar fi să am înțelepciune... Sigur am greșit. Dar nu mă osândesc decât mă las în seama lui Dumnezeu.
Deci nimic nu e voie, și Domnul i-ar hrăni pe toți, nu cu mâncarea în care își pune omul nădejdea lui... dar fiindcă omul e nestatornic și neputincios, de mila omului slab, de mila omului neascultător, de mila păcătosului, s-a dezlegat să aibă un post mai ușor ca să nu se mândrească el singur cum că e un foarte mare postitor.
E voie însă oricând apă sfințită și înmulțită și anaforă... aia poți gusta dimineața și seara... și nu mai ai nevoie de nimic... vei vedea că Domnul postește în tine și că tu ești doar un vas ales... care nu mai ai nevoie de nimic altceva, decât de rugăciune și umilința în duh.
Deci nimic nu e voie afară de Dumnezeu niciodată, iar postul te educă să reușești să ajungi la starea aia. Se poate și fără mâncare, că omul absoarbe din cer tot ceea ce ar avea el nevoie și pentru Duh și pentru trup, că omul e ca o sugativă, iar dacă îl mâncă pe Dumnezeu atunci nu numai că nu are nevoie ci devine el sursă de hrană duhovnicească pentru viețuitoarele de jur împrejurul lui... Se poate dar trebuie nu numai credință ci biruirea necredinței, adică biruirea scepticismului gLumii care zice că fără ulei, pește și vin mori...
E bine să stai de vorbă mereu cu moartea, cu panica și leșinul tău, și să te rogi așa Domnului... căci altfel cum vei avea compasiune dacă nu ai fost și tu în situația aia grea?
Dar postul e la trei lucruri:
la păcat, la mândrie adică curvie și la fățărnicie adică la cea mai înaltă curvie, și trebuie să te strădui să nu te păcălești singur că cică s-a dat liber sau că au fost dezlegate... și e entuziasmant și senzațional... de bună stimabila, fata morgana.
Deci nu trebuie să fii credul în ideea:
afară-i vopsit gardul și-n lăuntru leneopardul,
sau pe afară se vede codana și-n interior capcana... lu' satana,
sau pe afară întrebarea naivă și-năuntru ispitirea și amăgirea bătrână,
ori pe afară multe cuvinte și în interior un mut cu buzele șipite de dinte,
sau pe afară lecții și-năuntru frecții... la piciorul de lemn cu măduvă de fier.
Acolo unde crezi tu că e înțelepciune defapt e putreziciune.
Nimic din ce este nu se vede, și tot ce se vede e schimbător.
Postul te ajută să zbori cu condiția să nu te încrezi în tine, căci a posti înseamnă a asculta, a nu fii singur, căci nu este bine ca să fie Domnul singur. Dracul născocitor postește și el, dar fie postește în timp ce și curvește sau fie ca mai târziu să curvească mai cu poftă, cu mai multă sete... comforn unui plan viclean... se dă victimă, el.
Omul lui Dumnezeu postește doar ca să fie mai asemănător și mai plăcut Domnului, deci el postește în ascuns... și nimeni nu-l știe pe el, nimeni nu-l laudă pentru asta, căci nu are nevoie să-l îndreptățească oamenii... el postește în ascuns ca nu cumva să păcătuiască în ascuns.
Cam atât.
Tot ce bagă omul în gură e păcat dar mai ales ce iese din gura omului, și mai ales aia nu e voie ca să mânci păcatul pe care îl faci, iar apoi să te lauzi cu el de parcă ai fi făcut o vrednicie senzațională și nemaipomenită... dând lecții și fiind exemplu... tu crezându-te pildă de urmat.
Totul e spurcat... dar orice mâncare spurcată se poate curății... prin credință, prin rugăciune, prin smerenie, prin umilință... prin iertare. Și abea apoi se poate consuma... dar cine mai e azi credincios, umilit, bun, blând, smerit, cu fapte bune, cu taină? Nimeni... deci tot ce ți-ar place, tot ce dorești e spurcat, și de aia râvnești fiindcă e spurcat.
Roagă-te ca Domnul să te curățească și tot ce vei mânca și atinge se va curăți, așa cum lui Noe toate i s-au dat spre a-i fi lui drept hrană... dar mai e cineva ca Noe? Nu mai e nimeni așa... curat, dar și el a băut vin și s-a îmbătat și apoi lupu i-a dat târcoale... iar cu lupu rău la masă se spurcă și mintea ta... așa că nu-ți rămâne decât să te hrănești cu tot Cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu... deci roagă-te ca să nu te blesteme ci să te ierte, având grijă cum te porți în inima ta cu El.