Citat:
În prealabil postat de catalin2
Aceste conceptii ecumeniste se bazeaza pe o teorie (neo)protestanta a ramificarii harului, care spune ca harul se ramifica in toate cultele. Adevarul marturisit de ortodoxie este ca har lucrator este doar in Biserica Ortodoxa, exista doar o singura Biserica, aici sunt Sfintele Taine si posibilitatea mantuirii.
|
M-a surprins de fiecare dată când ai enunțat definiția ecumenismului faptul că vorbești despre har ca despre o substanță sau ca despre o energie ce s-ar putea ramifica, știind că doar catolicii îl văd ca pe ceva creat, respectiv grația dăruită de Dumnezeu Bisericii.
Or, în înțelegerea ortodoxă, harul, numit și energiile necreate ale Dumnezeirii, este direct legat de persoanele Sfintei Treimi, iradiind din ele într-un mod tainic, cu totul de nepătruns pentru înțelegerea noastră. De acest har se împărtășește orice ființă deschisă spre Dumnezeire, întrucât Dumnezeu e iubire și, așa cum soarele strălucește peste buni și peste răi, și Dumnezeu strălucește peste toți, însă numai cei cu inima curată îl pot vedea.
Știm că Dumnezeu a binevoit să ni se dăruiască prin Sfintele Taine. Nu știm, însă, dacă
numai în acest fel Se dăruiește El oamenilor. Mie, personal, mi se pare că ar fi o limitare care nu se poate împăca în niciun fel cu libertatea Sa absolută.
Gândește-te că sf. Grigorie Palama, în disputa cu Varlaam, spunea că lumina pe care o primesc în inimă călugării isihaști nu e altceva decât energie necreată dumnezeiască (care prin rugăciune e primită, nu prin administrarea sfintelor taine).
Ceea ce știm noi despre Dumnezeu e, cu siguranță, infinit mai mult decât ceea ce nu știm.