View Single Post
  #4  
Vechi 24.11.2011, 18:56:42
tunadd tunadd is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.11.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 38
Implicit

Deci asa, fiecare din noi, pacatosii, de cei sfinti vom fi os�nditi. Cei necredinciosi vor fi os�nditi de cei credinciosi, cei ce au pacatuit si nu s-au pocait, de cei ce poate au pacatuit mai mult, dar s-au pocait cu fierbinteala. Pentru aceasta va �ndemn si va rog pe toti: cei ce stiti ca ati facut vreun rau si ati pacatuit, pierz�ndu-va sufletul, macar de acum �ndreptati-va si faceti pocainta pe masura pacatelor, necontenit s�rguiti-va sa stati de-a dreapta M�ntuitorului. Cei ce va stiti ca ati facut unele greseli mici, lepadati-le si pe acestea cu toata graba, ca nu cumva pentru aceste mici sa stati si voi de-a st�nga, precum marturiseste toata Scriptura. Si, pe cele mici, sa nu le socotiti mici si ne�nsemnate, ci mari. Cel ce se fereste de pacatele mari, dar face cu voia sa pe cele mici, mai mult va fi os�ndit; pentru ca, staruind si biruind pe cele mari, a fost robit de cele mici. Si o singura patima este de ajuns pentru pieirea noastra, precum am zis, aduc�nd martori pe �nsisi Apostolii Ioan si Iacov. [�] Deci asa, preaiubitii mei frati, cu nimic nu ne vom folosi daca vom stap�ni patimile cele mari, �nsa vom fi robiti de cele mai mici. Si ce zic? Iarasi repet aceleasi lucruri si nu voi �nceta sa le zic: �Daca ne vom pazi de �ntinaciunea trupeasca, daca ne vom feri de zavistie, de m�nie si de furtisag, daca vom fugi de sodomie, de pederastie, de malahie si de toata desfr�narea, dar ne vom supune si vom sluji ca niste robi �ndracirii p�ntecului, betiei, somnului, lenevirii, tr�ndaviei si grairii �mpotriva, ce folos vom avea �ndrept�ndu-ne numai de acele rele? Sau daca luam si m�ncam p�ine �n ascuns sau altceva luam de undeva, fara blagoslovenia proiestosului, cine ne va zice ca suntem fara de pacat? Si daca de buna voie lipsim de la pravila, fara vreo mare neputinta sau vreo trebuinta de nevoie, sau daca pazind roadele, nu ne �nfr�nam de la ele (ca ce altceva l-a scos pe Adam din Rai si l-a dat mortii?) ce vom c�stiga din fuga de cele zise? Ca iata, daca cineva, av�ndu-si tot trupul ranit, se vindeca cu multe doctorii, si nu-i mai ram�ne dec�t o foarte mica rana, el nu poate zice ca e sanatos pe deplin c�ta vreme i-a ramas nevindecata aceasta rana, ci numai dupa ce s-a sters si urma acestei rani, poate zice ca este �ntreg sanatos.
Deci sa nu nesocotim nici aceste pacate, ci auzind ca multi din pricina lor au fost munciti si greu os�nditi, sa fugim din tot sufletul de vatamarea lor. Nimeni, iubitilor, sa nu mai ram�na de acum �nainte �n vreuna din acestea sau �n alta patima. Ci de acum �nainte sa se departeze, sa puna �nceput bun si sa se pocaiasca. Sa �nceteze a-si vesti biruinta p�na c�nd vrajmasul cel ce �l sfatuieste, nereusind, va �nceta de a-l mai razboi. Sa nu ne stap�neasca zavistia, nici m�nia, nici furia, nici strigarea din care se nasc de obicei vorbele ur�te si ocarile; slava desarta si m�ndria si parerea de sine sa nu ne stap�neasca pentru a ne t�r� �n fundul iadului. Ci pe toate acestea izgonindu-le departe de la noi, sa c�stigam �n locul lor faptele cele bune. Dar poate va zice cineva: �Daca sunt at�t de multe si nenumarate aceste patimi mici de care ne vorbesti, cine le mai poate observa si fugi de ele, ca sa nu fie stap�nit de vreuna?� Cine? Cu Darul lui Hristos o sa-ti spun eu! Cel ce necontenit ia aminte la pacatele sale si de-a pururea vede �nainte judecata ce va sa vie, cu pocainta si cu lacrimi fierbinti, acela le biruieste pe toate, fiind �naltat prin pocainta, �nc�t nici una din cele zise nu-l poate ajunge, nici a se atinge de sufletul lui care calatoreste prin vazduh. Iar daca mintea noastra nu se va �naripa si nu se va ridica la �naltimea nepatimirii prin pocainta, lacrimi si prin duhovniceasca smerenie, pricinuita de acestea, apoi nu vom putea fi slobozi de cele zise, ci uneori vom fi rapusi de o patima, alteori de alta, fiind necurmat m�ncati ca de niste fiare salbatice. Iar dupa moarte, din pricina lor vom cadea din �mparatia Cerurilor si vesnic vom fi chinuiti de ele. [�]

Sf�ntul Simeon Noul Teolog, �nvataturi, vol 2, ed. Credinta Stramoseasca, 2003
Ierom. Ioan Iaroslav, Cum sa ne mantuim

http://mantuire.50webs.com/snt_cateheze05.html
Reply With Quote