View Single Post
  #2  
Vechi 25.11.2011, 18:10:10
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit 12 verigi interdependente

CELE 12 VERIGI INTERDEPENDENTE

Studiul celor 12 verigi interdependente este important pentru intelegerea modului in care constiinta strabate infinitudinea de stari existentiale, ‘imbracand’ intre momentele de tranzitie agregate impure.

Intelegand acest mecanism la modul subtil, se dezvolta o fina capacitate de discriminare, cugetatorul devenind constient de starile mentale care trebuie cultivate si cele care trebuie abandonate.

La modul metaforic, Samsara este asemenea unei bestii cu 12 picioare, care semnifica faptul ca renasterile samsarice sunt sustinute de un proces format din 12 verigi strans intercorelate, care ne tin prizonieri intr-o inchisoare terifianta (dar pe care o percepem adeseori ca fiind placuta).

Pentru a rupe acest cerc vicios, aspirantul trebuie in primul rand sa inteleaga natura Samsarei care, in esenta, este suferinta, confuzie si mizerie.

Acesta este primul adevar nobil. Se spune ca este nobil deoarece intelegandu-i profunzimea, innobileaza mintea generand o aspiratie inalta, supramundana de a gasi o cale de transcendere a procesualitatii.

Suferinta manifesta, grosiera, gen traume fizice si emotionale este usor de observat, nu necesita o inteligenta speciala.

Suferinta de fluctuatie este mai subtila si fara un efort meditativ este mai dificil de sesizat. Aceasta se refera la faptul ca nu ne putem ‘opri’. De exemplu nu poti sa stai prea mult timp intr-o anumita pozitie, nu poti sa mananci excesiv de mult o mancare buna, nu poti privi indefinit un peisaj magnific…trebuie sa te misti intre extreme relative, volens nolens.

Suferinta atotpatrunzatoare este cea mai subtila forma de manifestare, prezenta in fiecare cuanta de constiinta, patrunzand toate formele perceptibile si orice fenomen mental, gand sau rationament. Baza de manifestare a suferintei atotpatrunzatoare sunt insasi agregatele, fie ele, umane, animale, fantomatice sau divine. Acest tip de suferinta este extrem de subtila putand fi sesizata numai atunci cand aspirantul are experienta directa a vacuitatii.


De ce ne-am nascut oameni?

Si de ce aceste elemente care compun trupul se dezintegreaza clipa de clipa, ireversibil, pana la neantizare?

In crestinism nu exista o cauza rationala ci una dogmatica gen ‘Asa a vrut Domnul!’
In taoism nu stiu daca beneficiem de o explicatie plauzibila.

Budismul ofera modelul celor 12 verigi interdependente, care chiar daca nu utilizeaza terminologia mecanicii cuantice, ofera mintii un fir logic, de bun simt.


Verigile sunt prezentate in urmatoarea succesiune, asa cum au fost explicate de Buddha:
1. ignoranta
2. actiuni compozite
3. constiinta
4.nume si forma
5. cele sase puteri senzoriale
6. contact
7. simtire
8. tanjire
9. apucare
10. existenta
11. nastere
12. imbatranire si moarte.

Aprofundarea intelesurilor acestor verigi si modul cum se inlantuie poate fi asemuita cu o lampa care indica mintii calea corecta prin bezna ignorantei, confuziei si indoielii.

1.Ignoranta este o forma de cognitie defectuoasa, care atribuie reflex fenomenelor si persoanelor din campul perceptiei o existenta intrinseca, obiectiva, neconditionata, independenta. Aceasta perceptie deformata germineaza neincetat in fiecare cuanta de constientizare energii de transformare ( karmice). Ignoranta privind persoanele este de doua feluri: perceptia ca celelate persoane au un sine intrinsec si perceptia ca noi insine avem un sine intrinsec.

2.Actiunile compozite sunt inradacinate in ignoranta. Ele se manifesta numai atunci cand ignoranta este activa. Actiunile compozite matureaza energiile karmice si cauzeaza fara echivoc renasteri samsarice. In fiecare zi cream o multitudine de actiuni compozite care pot fi virtuoase sau nevirtuoase. Aceste energii karmice create de actiunile compozite se mai numesc “energii de azvarlire”, pentru ca acestea azvarlesc constiinta in diverse forme samsarice.

3.Constiinta este ‘memoratorul genetic’ (improriu spus memorator, in esenta fiind un flux de miriade de tranformari subtile) al calitatii actiunilor compozite, “inregistrand” (“inregistrarea” nu are un aspect static, ci dinamic foarte subtil) potentialitatea de propagare a actiunilor compozite. Amprentele actiunilor evolueaza la nivel cuantic in constiinta, avand capacitatea sa tasneasca cu toata forta cand conditiile si circumstantele sunt favorabile manifestarii acestora.

4.Nume si forma. Aceasta veriga se refera la agregatele unei persoane in momentul imediat urmator conceptiei. Forma se refera la agregatul formei iar numele se refera la celelalte patru agregate: simtire, discriminare, constiinta, factori compoziti. Numele este specificat diferit pentru ca fiintele samsarice din taramurile fara forma nu poseda agregatul formei, dar poseda celelalte patru agregate. Agregatele reprezinta fundatia pe care este imputat un ‘eu’.

5.Cele sase puteri senzoriale: vaz, auz, miros, gust, simt tactil, putere mentala. Dupa maturarea foetusului, inainte de a fi impresionate de stimuli, acestea sunt asemuite cu sase camere goale dintr-o casa care asteapta sa fie ocupate de cele sase constiinte senzoriale.

6.Contact. Cand cele sase puteri senzoriale intalnesc un obiect sunt generate cele sase constiinte senzoriale iar obiectul este perceput ca placut, neutru sau neplacut. Factorul mental care constientizeaza calitatea obiectului in prima instanta a experientei se numeste contact.

7.Simtirea. In instanta cognitiva imediat urmatoare, obiectul este experimentat mai profund, pe baza contactului ca fiind placut, neutru sau neplacut.

8.Tanjirea este o forma intensificata a simtirii. Tanjirea se manifesta in trei directii. Prima, tanjim sa nu fim despartiti de obiecte placute. A doua, tanjim sa fim despartiti de obiectele neplacute. A treia, tanjim dupa o continuitate a experimentarii obiectelor percepute ca neutre. Tanjirea care apare in momentul mortii, este o forma speciala de tanjire, a carei intensitate poate fi extrem de puternica. Aceasta de obicei se manifesta cu mare putere, ca agatare de corp sau o dorinta de nestavilit de a nu fi separati de lucrurile dragi, de rude, prieteni, de locurile familiare.

9.Apucarea este tanjirea amplificata atat de mult, incat dorim chiar in prezent, ‘acum’ sa nu fim despartiti de obiectele placute. Sau se doreste indepartarea unui obiect neplacut ‘chiar acum’. In momentul mortii, apucarea se manifesta intr-un mod special, formele constiintei profunde tasnind la suprafata.
Tanjirea Speciala si Apucarea Speciala activeaza in momentul mortii potentialitatile generate de actiunile compozite (acestea fiind anterior subtile) determinand forma urmatoarei renasteri samsarice (generic: angelica, umana, animalica, fantomatica, demonica).

10.Existenta, a 10 veriga, este o forta de neoprit. Se manifesta in momentul mortii (forta de suctiune) care absoarbe eul in forma existentiala imediat urmatoare ( renastere). Este denumita asa, dupa efectul pe care il produce, urmatoarea renastere samsarica. In timp ce “actiunile compozite” sunt cauza indepartata a renasterii, “existenta” este cauza ei proxima. Nu este cert faptul ca o actiune compozita va produce un efect, (daca este negativa, poate fi purificata, daca este pozitiva poate fi anulata de alte actiuni nevirtuoase), dar existenta isi produce efectul in mod sigur. Existenta, poate fi inteleasa ca un factor mental determinant, (bilantul calitatii actiunilor individuale) care poate fi virtuos sau nevirtuos, proiectand constiinta intr-un taram samsaric corespondent.

11.Nasterea reprezinta primul moment dupa producerea renasterii, cand constiinta intra intr-o noua forma. Veriga nasterii si veriga numelui si formei se manifesta simultan.

12. Imbatranirea are loc in momentul imediat urmator nasterii si continua pana in momentul mortii. Moartea este momentul in care relatia dintre minte si trup inceteaza si se produce exact in momentul in care constiinta paraseste trupul.

Intelegerea profunda a acestui proces se face meditand in mai multe moduri: o runda de meditatie in aceasta ordine, o runda de meditatie in ordine inversa, meditatia care identifica verigile cauza (ignoranta, actiuni compozite, constiinta, tanjire, apucare, existenta) si verigile efect (nume si forma, puterile senzoriale, contact, simtirea, nasterea, imbatranirea si moartea).

Nagarjuna spunea:
Din trei se dezvolta doua,
Din doua se dezvolta sapte,
Din sapte se dezvolta trei.

Aceasta inseamna ca din cele trei surse: ignoranta, apucare si tanjire,
Se dezvolta actiunile compozite si existenta, iar din acestea: constiinta, nume si forma, puterile senzoriale, contact, simtirea, nasterea, imbatranirea si moarte. Din acestea 7 se dezvolta din nou cele trei surse si lantul se inchide intr-un proces perpetuu.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 25.11.2011 at 18:15:15.
Reply With Quote