Subiect: Stilistii
View Single Post
  #8  
Vechi 26.11.2011, 23:20:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tunadd Vezi mesajul
schimbarea calendarului prin care se calca mai multe puncte canonice din sinaxar? modificarea ecclesiologiei, a practicilor, a liturghiei (nu se mai rostesc anatemele impotriva ereticilor in Duminica Ortodoxiei, sau scos parti din prohod - de astea numai eu stiu sunt mai multe sunt sigur) s.a.m.d ... Sunt bune sau rele treburile astea ptr Ortodoxie?Hai sa fim sinceri.
Sunt foarte bune, dacă urmașii apostolilor consideră astfel. A nu-i asculta, a-ți închipui că știi mai bine decât mitropolitul ce trebuie introdus și ce trebuie scos din prohod, din Liturghie, din practica de credință în general, este păcatul neascultării dublat de cel al mândriei.

Doamna Ioana v-a explicat clar că tradiția nu înseamnă mortificarea unor forme liturgice. Prin definiție, tradiția este vie, îmbrăcând forme noi pe aceleași adevăruri. Este o eroare comună a considera că tradiția e ceva osificat. Când spunem "cutare urmează tradiția apostolică" nu spunem "merge pe catâr cum mergeau apostolii", ci spunem: "predă învățătura pe care o predau apostolii, adaptată timpului nostru, în limbajul de astăzi".
Dacă Sfântul și Marele Ioan Gură de Aur ar ateriza mâine, în zi de Duminică într-o biserică de rit răsăritean, indiferent că este ortodoxă, stilistă sau greco-catolică, i-ar fi foarte anevoie să recunoască acolo Sfânta Liturghie pe care el, în mod inspirat, a creat-o. Mai întâi, ar rămânea mut de uimire să descopere catapeteasma, fiindcă aceasta a fost introdusă după mutarea lui la viața cea adevărată. I s-ar părea ciudat că Sfânta Prefacere are loc în altar, fiindcă pe vremea când oficia sfântul ca patriarh se făcea în mijlocul naosului, "pe vimă". S-ar mira să audă Heruvicul, care a fost introdus în secolul al VI-lea. S-ar minuna să vadă cădirea ultimă și să audă "Cuvine-se cu adevărat", deoarece Axionul a fost introdus în secolul al XI-lea sau al XII-lea. Să însemne, oare, că toate aceste "inovații" pe care Biserica le-a introdus au însemnat erezie, întoarcerea cu spatele la tradiție, etc, etc ?

Nu vechimea face tradiția. Spre exemplu, în Biserica Catolică apuseană există o devoțiune care se răspândește cu mare iuțeală: este Adorația Sfântului Sacrament. E mai nouă de 100 de ani, absolut nimic nu pomenesc despre asta cărțile catolice mai vechi de sec XIX. Dar, deși e atât de nouă, e un element extrem de tradițional, adică tradiția se îmbogățește mereu.
Eu nu cred că înaintașii mei, care pe vremea papei Grigore au adoptat calendarul gregorian au rupt tradiția în raport cu înaintașii lor, care sărbătoreau după calendarul iulian. Dacă mâine Biserica ar stabili, din nou, că am întârziat cu o zi și că data de 27 noiembrie devine 28 noiembrie, înseamnă că trebuie să trecem la noua dată și în niciun caz că am fi niște creștini mai buni dacă nu am trece. Valabil și dacă ar stabili că zilele de post nu mai sunt miercurea și vinerea, ci marțea și joia. Atâta îi luăm în tărbacă pe adventiști că fac tot tărăboiul cu sâmbăta ca zi de Șabat ! Dar, iată că și noi facem la fel ! Înlocuiți numele de "Ellen G. White" cu numele de "Glicherie" și vedeți cât de mult seamănă schismele între ele. Câtă putere a avut Isus să introducă Duminica drept zi sfântă pentru toți creștinii, tot atâta are Biserica să rectifice calendarul, care e în domeniul ei de competență.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.11.2011 at 23:30:58.
Reply With Quote