Din povestile Parintelui Cleopa ( II )
Frica de Domnul, temelia faptelor bune
Era odată un om deprins să fure. Măcar de-ar fi fost sărac. Da de unde! Era om gospodar, avea femeie bună, credincioasă și copii, avea boi, oi, cai, porci, vite, păsări, pământ, livezi, vii, dar a fost crescut rău la părinții lui, că nu era sătul până nu mânca ceva furat.
Și într-o zi, în luna iulie, venind el din țarină, a văzut lanurilepline de grâu. A venit acasă, a pregătit căruța și caii, drugul de legatsnopii, a pus niște fân pentru cai și iarbă verde în căruță și înputerea nopții, când doarme și pasărea, cum zice țăranul, a plecat,
luând și o copiliță numai de trei-patru ani cu el.
Si a venit omul acela la furat snopi în țarină. Copila a rămas lacăruță. Era lună, senin și se vedea bine la distanță. Și s-a dus în lan omul, de meserie hoț din copilărie, și a început să se uite în toate părțile. Și la stânga și la dreapta, și înainte și înapoi. Ca nu cumva să fie vreun paznic pe lan. După ce s-a încredințat el că nu-l vede nimeni, a luat câțiva snopi și s-a întors la căruță.
„Câte zile voi avea, nu mai fur!“
Copilița, prin care a vorbit Duhul Sfânt, întreabă: „Tătăică, matale ai uitat ceva! Ai privit în toate părțile, dar ai uitat să privești și în sus. Mata în sus de ce nu ai privit?“. Dar copila nu a zis ca să-l mustre pe tatăl ei. Ea a crezut că poate așa e bine, dacă privește în toate părțile să privească și în sus. Însă l-a mișcat pe om foarte mult.
Și atâta l-a certat frica lui Dumnezeu pe om, că a luat snopii, i-a dus înapoi și a făcut claia; a venit, a întors caii, a pus zăbală la cai, a pus copilița în căruță și cu căruța goală s-a întors acasă.
Când venea acasă, femeia știa că nu vine niciodată cu golul. Ori fura bostani, ori porumb, ori grâu, ori altceva, el venea încărcat. Îl vede,de data asta că vine cu golul:
- Măi omule, dar ce-ai pățit? Ce-ai pățit?
- Femeie, câte zile voi avea, nu mai fur!
- Ce-ai pățit? Bine ți-a făcut! Te-a prins! Ți-am spus eu ție. Așa gospodar la furat!
- Nu mai fur câte zile oi avea!
- Dar ce-ai pățit?
El arată copilița și zice:
Datorită copilei.
- Dar ce ți-a făcut copila?
- Datorită ei nu mai fur în veacul veacului. Căci a vorbit Duhul Sfânt prin gura ei. Dumnezeu îmi vorbește prin gura copilei, că trebuia să mă uit mai întâi în sus; că dacă mă uitam în sus, nu mai era nevoie să mă uit la dreapta, la stânga sau înainte, că de ochiul cel de sus nimeni nu se poate păzi.
Începutul înțelepciunii este frica de Domnul
Iarăși vă spun: începutul înțelepciunii este frica de Domnul. Ea este temelia tuturor faptelor bune. Înțelepciunea are două capete: primul este frica de Dumnezeu și cel mai de sus este dragostea de Dumnezeu, că toată fapta bună se începe din frica lui Dumnezeu și se termină în dragostea de Dumnezeu, care este legătura desăvârșirii și cea mai înaltă faptă bună. Frica de Dumnezeu nu te lasă să mănânci de frupt în zilele
oprite. Frica de Dumnezeu nu te lasă să faci vreun păcat în posturi sau la zile mari. Frica de Dumnezeu nu te lasă să te răzbuni pe cineva. Frica de Dumnezeu nu te lasă, când ai văzut omul sărac, să-l lași și să nu-l ajuți. Frica de Dumnezeu îți aduce aminte de moarte, de judecată, de rai, de împărăția cerului, de slava drepților. Frica de Dumnezeu nu te lasă să clevetești, nu te lasă să spui minciuni. Frica de Dumnezeu nu te lasă să mândrești, să te trufești.
Frica de Dumnezeu nu te lasă să ai zavistie (invidie, dușmănie) saurâvnă rea pe cineva. Frica de Dumnezeu nu te lasă să te răzbuni pe altul, să-i faci rău. Frica de Dumnezeu nu te lasă să glumești, să râzisau să osândești pe altul.
Frica de Dumnezeu nu te lasă să fii iubitor de arătare, să ai dorință de a plăcea oamenilor, să ai slavă deșartă, să ai fățărnicie, să ai viclenie în tine. Frica de Dumnezeu nu te lasă să fii iubitor de sine, să trăieși în nesimțire. Frica de Dumnezeu nu te lasă să păcătuiești, nici cu vederea, nici cu auzul, nici cu mirosul, nici cu glasul, nici cu pipăitul, nici cu închipuirea. Frica de Dumnezeu te păzește de uitare, de neștiință, de trândăvie, de tot alaiul întunericului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|