Subiect: ECUMENISMUL
View Single Post
  #305  
Vechi 28.11.2011, 13:37:50
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
tocmai asta mi nedumerirea. Cum ar trebuie inteleasa si cum este ea inteleasa?

As prefera resurse inn romana, engleza nu e punctul meu forte.
Filetismul este uneori gresit interpretat, de exemplu am observat pe forumul catolic la un ortoodox care avea conceptii ecumeniste ca aducea ca argument filetismul.
Filetismul inseamna sa spunem ca doar romanii pot face din BOR, daca vrea un maghiar sa se duca in alta parte. Sau ca doar romanii sunt ortodocsi, nu si sarbii, grecii, etc. Se aminteste si de bisericile de diferite limbi in alte tari, dar acolo e vorba de faptul ca nu se intelege limba. Un roman nu are cum sa stea patru ore sa asculte limba rusa la Sfanta Liturghie, doar daca nu are o biserica romaneasca in apropiere.
Am mai dat un cuvant al Parintelui Galeriu privitor la patriotism si filetism: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...riu#post385922

Citez din articol:
"Legitimitatea titulaturii de “Biserică națională” pentru Biserica Ortodoxă Română unii poate că pur și simplu n-o înțeleg, fie din slăbiciunea minții, fie din puținătatea cu*noștințelor; alții o înțeleg, dar o anumită teamă sau slu*găr*nicie îi face să se conformeze unei anumite linii ideo*logice impuse – sau doar sugerate – din exterior: așa e omul, bietul de el, slab și ispitit să stea “sub vremi”, cum zicea cronicarul. Dar mai sunt și alții – sărmanii de ei, Dum*ne*zeu să-i ierte! – care s-au învechit în sminteală și li s-a în*tinat lor și cugetul, și inima: aceștia cred că ei sunt stă*pâ*nii adevărului împotriva lui Dumnezeu, răstăl*măcind to**tul și smintindu-i și pe alții, cu raționamente și vorbe mește*șu*gite…"
"Unii invocă, pripit, așa-numitul “filetism”, adică erezia de a pune națiunea dea*supra religiei. Dar aici nu-i câtuși de puțin vorba de filetism. Filetismul este o marginală pro*blemă bulgărească a secolului trecut. Nici un adevărat creștin nu va pune nu zic na*ți*u*nea, dar nimic altceva mai presus de Dumnezeu. Naționalul se poate subsuma religi*o**sului, dar nu i se poate supraordona, nici substitui. În ca*zul nostru, a spune “Biserică na*țională” nu înseamnă a pune naționalul mai presus de reli*gios, nici a exagera iu*bi*rea de neam, ci doar a defini o stare de fapt cu vechi ră*dăcini istorice, în virtutea căreia tocmai ceea ce nu este trecător (spiritualul) înnobilează ceea ce este trecător (se*cularul)."

"Căci ce în*seamnă ortodox? Orto-doxia este “dreapta credință”, pli*nă**tatea cre*dinței adevărate și neștirbirea ei, adică maxima fidelitate față de Revelația divină. Iar poporul nostru nu doar că a primit creștinismul, dar l-a primit chiar de la naș*tere, păstrând Orto*doxia de-a lungul veacurilor, identi*ficându-se și străluminându-se prin ea. Pe de altă par*te, Or*to*doxia nu apare la un moment dat în istoria recentă: ea este din vechime, de la Hris**tos și de la Apostolii Săi. Și e real “firea omului”, cum observa adânc fratele Rafail Noica.
Frații noștri români greco-catolici, pe care o anumită îm*prejurare istorică i-a smuls de la sânul “Maicii spiri*tuale a poporului român” (cum numea Eminescu Biserica noastră stră*moșească), zic uneori, dureros, că Ortodoxia ar însemna “cețurile slave”! Eu cred că-ți trebuie mult năduf ca să nu mai vezi decât “ceață” în lumea care i-a dat, printre atâția alții, pe Rubliov, pe Sf. Nil Sorski, pe Dostoievski, pe Florenski sau pe Soljenițîn! Dar unde erau slavii în veacul întâi, când Apostolul Andrei pro*po*văduia printre geți, sau în veacul al IV-lea, cînd stră*ro*mânii se închinau mai toți Domnului Hristos? Oare în*dă*rătul “cețurilor slave” nu stă farul de lumină al Bizanțului ortodox, nu stau Sf. Părinți ai Răsăritului și toate Sinoadele Ecumenice, nu stă marea tradiție mistică a isi*hasmului, până la sacrul geniu “grec” al Sfântului Grigorie Pala*ma? Când s-au așezat pe aici și s-au creștinat sla*vii, noi aveam deja o tradiție creștină consolidată, nutrită la iz*voa*rele bizan*tine."
Reply With Quote