View Single Post
  #3  
Vechi 30.11.2011, 16:28:38
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit Valoarea exceptionala a vietii umane din perspectiva scopului ultim

Scopul ultim este acela de a atinge fericirea eterna.

La aceasta nu se poate ajunge decat prin practica celor trei inalte virtuti:
- inalta disciplina
- inalta concentrare
- inalta intelepciune.

Se spune ca sunt inalte, pentru ca cele trei virtuti au la baza o viziune inalta despre natura realitatii. Cu aceasta constientizare focalizarile sunt extrem de puternice si capabile sa inalte practicantul spre cerul eliberarii. Aceasta constientizare se mai numeste si renuntare. Din punct de vedere conventional renuntarea se defineste prin eliberarea de cele 8 lanturi lumesti:
(1) placerea de a fi bogat si a fi respectat
(2) neplacerea de a nu avea resurse si de a nu fi respectat
(3) satisfactia la experimentarea placerii
(4) disatisfactia cand nu este experimentata placerea
(5) satisfactia de avea o buna reputatie
(6) anxietatea de a nu avea o buna reputatie
(7) satisfactia resimtita cand se primesc laude
(8) neplacerea resimtita cand altii primesc laude

Daca cele trei virtuti nu sunt sustinute de renuntare, nu sunt puternice (nu inalta sufletul), in consecinta nu au forta necesara sa ne scoata la lumina.

Viata umana are o valoare exceptionala pentru ca omul este capabil sa practice cele trei inalte virtuti care conduc la eliberare.

Se spune ca forma umana este ca o barca,
care poate traversa oceanul samsarei si scoate la limanul eliberarii.

Asa cum spunea Shantideva in “Indrumar privind felul de a fi al unui Bodhisattva”
Bizuindu-ne pe aceasta forma umana care este ca o barca,
Putem traversa marele ocean al suferintei.


Mult mai mult decat atat, o fiinta umana poate practica si cele 4 forme foarte profunde:
-bodhicitta
-viziunea corecta a vacuitatii
-stadiul creativ al mantrei secrete
-stadiul final al mantrei secrete

Chiar daca renastem ca zei in taramurile foarte pure, cu forma sau fara forma, nu avem aceasta oportunitate exceptionala, cat suntem in trup uman.

Chiar si puternicii Bodhisattva, care fiinteaza in cerul edenic Sukhavati, nu au posibilitatea sa practice cele cinci forme.

Astfel putem medita in acest fel:

Intrucat din vremuri fara inceput,
renasc fara sa vreau,
fara sa detin vreun control asupra renasterii,
imbatranesc fara sa am vreun control,
si mor fara sa vreau,
in frica si durere,
samsara este cea mai terifianta inchisoare,
De aceea, nu trebuie sa irosesc aceasta extraordinara oportunitate,
Si sa folosesc aceasta viata cu intelepciune pentru a atinge in cele din urma
fericirea eterna.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 30.11.2011 at 16:34:08.
Reply With Quote