View Single Post
  #896  
Vechi 30.11.2011, 23:53:13
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Despre lungile citate și evitarea expunerii părerii proprii.

ARHIMANDRITUL SOFRONIE
CUVIOSUL
SILUAN ATHONITUL
Traducere din limba rusă de Ierom. Rafail (Noica)
Tipărită cu binecuvântarea înalt Preasfințitului
ANDREI
Arhiepiscopul Alba-Iuliei


Mănăstirea Sfântul Panteleimon este una dintre cele mai mari și mai bine chivernisite din Sfântul Munte. Are o minunată bibliotecă, ce numără până la douăzeci de mii de volume, prinŹtre care nu puține manuscrise vechi, grecești și slavone, multe cărți vechi foarte valoroase, adevărate rarități bibliografice, boŹgate secțiuni theologicc, istorice și altele. în odăile mari și bine amenajate ale arhondaricului Mănăstirii sânt primiți adeseori oaspeți, cu precădere străini. Părintele V., om cu formare theo-logică, care știa multe limbi străine, era rânduit să vorbească cu ei.
în 1932 venise la Mănăstire un doctor în theologie, catolic, Păr. Ch. B. Acesta a vorbit mult cu Părintele V. despre diferite probleme legate de viața Sfântului Munte și, între altele, a înŹtrebat:
- Ce cărți citesc monahii voștri?
- Ioan Scărarul, Avva Dorothei, Thcodor Studitul, Ioan
Cassian Romanul, Efrem Sirul, Varsanufie și Ioan, Macarie cel
Mare, Isaac Sirul, Simeon Noul Theolog, Nichita Stithatul, Gri-
gorie Sinaitul, Grigorie Palama, Maxim Mărturisitorul, Isihie,Diadoh, Nil și alți Părinți cuprinși în Filocalie - a răspuns Părintele V.
- Monahii voștri citesc astfel de cărti!... La noi numai profesorii le citesc, a spus doctorul, neascunzându-și mirarea.
- La noi ele sânt cărțile de căpătâi ale fiecărui monah, a răspuns Părintele V. Citesc și alte scrieri ale Sfinților Părinți ai Bisericii, și cele ale scriitorilor asceți mai târzii, ca de pildă Episcopul Ignatie Briancianinov, Episcopul Theofan Zăvorâtul, Cuviosul Nil Sorski, Paisie Velicikovski, Ioan din Kronstadt și alții.
Părintele V. a povestit despre această convorbire Starețului Siluan, pe care adânc îl cinstea. Starețul a răspuns:
- Ai fi putut spune doctorului aceluia că monahii noștri nu
numai că citesc aceste cărți, dar ei înșiși ar putea scrie altele la
fel... Monahii nu scriu fiindcă de-acum sânt multe cărți minunate, iar ei se mulțumesc cu ele; dar de ar fi ca ele să se piardă,
atunci monahii ar scrie altele noi.
în răstimpul îndelungii sale vieți la Athos Starețul s'a întâlnit cu mulți mari nevoitori; unii dintre ei cunoșteau din cercare stările despre care scriu marii nevoitori precum lsaac Sirul, Macarie cel Mare și alții; deci cuvântul Starețului mi s'a părut cât se poate de firesc.

SFÂNTA PREDANIE ȘI SCRIPTURA
Felul Starețului de a vedea ascultarea ca fiind de neapărată trebuință spre a învăța viața duhovnicească era strâns legat de felul cum privea Sfânta Predanie și Cuvântul lui Dumnezeu.
Viața Bisericii o înțelegea ca viața în Duhul Sfânt, iar Sfânta Predanie ca neîntrerupta lucrare a Duhului Sfânt în Biserică. Predania, ca vecinică și neschimbată petrecere a Duhului Sfânt în Biserică, este cel mai adânc temei al ființării Ei, drept pentru care Predania cuprinde în sine întreagă viața Bisericii, până într' acolo încât și însăși Sfânta Scriptură nu este decât unul din chipurile ei. De aci urmează că:
Dacă Biserica s'ar lipsi de Predania Ei, ar înceta a fi ceea ce este, căci slujirea Noului Legământ este slujirea Duhului, «scriŹsă nu cu cerneală, ci cu Duhul lui Dumnezeu celui viu, nu întru lespezi de piatră, ci întru lespezile cele de carne ale inimii» (2 Cor. 3: 3-6).
Așadar, de ar fi ca Biserica să se lipsească de toate cărțile ei pentru vreo oarecare pricină, adică de Vechiul și Noul LegăŹmânt, de scrierile Sfinților Părinți și de cărțile de slujbe biseriŹcești, atunci Predania ar realcătui Scriptura, fie și nu cuvânt cu cuvânt, fie și în altă limbă, dar în esența sa, și această nouă Scriptură ar fi înfățișarea aceleiași «credințe carea o dată s'a Predanisit sfinților» (Iuda 1: 3), arătarea aceluiași Duh Unul Care neschimbat lucrează în Biserică, arătându-se a fi temeiul Ei, esența Ei.
Sfânta Scriptură nu este mai adâncă și nu este mai însemnată decât Sfânta Predanie ci, precum s'a spus mai sus, unul din chiŹpurile ei. Acest chip este cât se poate de prețios, și prin ușurința lui de a se păstra, și prin ușurința de a se folosi; scoasă însă din șuvoiul sfintei Predanii, Scriptura nu poate fi înțeleasă precum se cuvine de nici un fel de cercetare științifică.
Dacă Apostolul Pavel avea «mintea lui Hristos», atunci cu atât mai mult Sfânta Biserică, ce-I cuprinde și pe Pavel, are mintea lui Hristos. Iar dacă scrierile lui Pavel și ale celorlalți apostoli se numesc Sfânta Scriptură, atunci și noua Scriptură a Bisericii, adică cea de după pierderea cărților vechi, ar fi tot atât de sfântă, căci, după făgăduința Domnului, Dumnezeu - Sfânta Treime - neschimbat petrece în Biserică.
Greșit socotesc cei care, despărțindu-se de Predania BiseŹricii, merg, precum cred, la izvoarele ei, adică la Sfânta ScripŹtură. Nu Sfânta Scriptură este izvorul Bisericii, ci Sfânta PreŹdanie. De-a lungul celor dintâi zeci de ani ai istoriei sale BiseŹrica nu avea Scripturile Noului Legământ și trăia numai după Predanie, pe care Apostolul Pavel în Epistolele sale îi îndemna pe credincioși să o păzească (2 Thes. 2: 15).
Este îndeobște cunoscut că toți ereziarhii s'au întemeiat pe Sfânta Scriptură, cu singura deosebire că ei «o înțelegeau după sine». Despre o astfel de stâlcire a înțelesului Sfintei Scripturi prin răstălmăcirea ei după propria lor înțelegere vorbea deja Apostolul Petru (2 Pt. 3: 16).
Osebitele mădulare ale Bisericii, fără a-i exclude nici pe cei mai buni fii și învățători ai Ei, nu ajung a cuprinde în sine toată plinătatea darurilor Sfântului Duh, drept pentru care în învățătuŹrile și scrierile lor se găsesc unele nedesăvârșiri și uneori chiar greșeli; însă în întregul ei învățătura Bisericii, care cuprinde pliŹnătatea darurilor și a cunoașterii, rămâne în veci adevărată.
Neclătita credință în adevărul învățăturii Soborniceștii BiŹserici în întregul Ei și adânca încredere în tot ce Ea a primit și a întărit în experiența Sa se află la temeiul vieții monahului athoŹnit, scutindu-1 de orice amatorism netradițional și de căutări orbecăinde. O astfel de intrare prin credință în viața Bisericii îl face pe monah un împreună-deținător al nemărginitelor Ei boŹgății, împărtășind de îndată experienței sale personale o hotărâtă trăsătură de temeinicie.
învățându-se din Sfintele Scripturi, din scrierile Sfinților PăŹrinți și din cărțile liturgice, nedeșertate comori de cuprins dogŹmatic și de rugăciune, monahul se întâlnește cu o bogăție neŹgrăit de măreață; drept aceea, nu găsește în sine înclinarea de a scrie și el despre acestea, neputând adăuga ceva esențial nou. Dar când în viața Bisericii se ivește o adevărată nevoie, atunci se scriu noi cărți.
Fiecare nouă carte ce pretinde a se alătura învățăturii BiŹsericii sau a o înfățișa, se supune judecății Bisericii care, fie și încet, cearcă și ispitește toate laturile, și mai cu seamă înrâurirea învățăturii ei asupra vieții. Acest criteriu al înrâuririi învățăturii asupra vieții are o deosebită însemnătate, în vârtutea strânsei legături între conștiința dogmatică și viață; și Biserica respinge tot ce se dovedește a fi potrivnic sau necorespunzător duhului iubirii lui Hristos prin care Ea trăiește.
Fiecare fiu și mădular al Bisericii, călătorind către această iubire, se poticnește, cade, săvârșește nelegiuiri; Biserica însă, în adâncul său, cunoaște în Duhul Sfânt adevărul dragostei lui Hristos, iar când se ivește fie și cuvântul iubire, dar cu alt cuŹprins, Biserica nu se lasă ademenită de nici o filosofie, de nici o altă strălucită învățătură. Biserica nu se înșală.
Socotesc că Fericitul Siluan, credincios fiu al Bisericii, în scrierile sale îndrumă către cel de pe urmă și mai temeinic criŹteriu al adevărului în Biserică.
Criteriul acesta este dragostea lui Hristos pentru vrăjmași și smerenia lui Hristos.
Starețul scria:
«Nimenea poate cunoaște de la sine ce este dragostea lui Dumnezeu, dacă nu-1 va învăța Duhul Sfânt; dar în Biserica noastră dragostea lui Dumnezeu este cunoscută în Duhul Sfânt, și de aceea vorbim despre ea».
«Domnul este bun și milostiv, dară noi a grăi despre iubirea Sa nimic am putea în afara Scripturii, de nu ne-ar fi învățat Duhul Sfânt».
«Noi nu putem judeca decât în măsura în care am cunoscut harul Sfântului Duh...»
«Sfinții grăiesc despre ceea ce cu adevărat au văzut și cuŹnosc. Ei nu vorbesc despre ceea ce nu au văzut...» (vezi Col. 2: 18).
«Sfinții nimic nu grăiesc din mintea lor».


Și să nu dați plicticoasa replică: dacă arătăm adevărul nu iubim pe vrăjmași. Tocmai dacă îl arătăm, chiar dacă îi doare, le dăm o șansă de mântuire. Le iubim nu confortul lingușitor al confirmării că ei se mântuiesc, ca să nu-i supărăm, că asta durează doar clipa vieții de aici ci le dorim din toată inima neliniștea cea bună să caute adevărul, să se mântuiască, să se odihnească nu aici ci în veșnicie, chiar dacă pe noi ne consideră fanatici și neciopliți.
Noi ne ferim de a da replici de la noi căci noi nu dorim să ne lăudăm cu noi sau cu felul de a replica inteligent ci cu Dumnezeu care este minunat întru sfinți și mai ales pentru că dorim cu ardoare să se laude ADEVĂRUL...
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
Reply With Quote