Medicina contemporană și vindecările ei 88
Din cartea GEORGES BLOND
FURIOȘII DOMNULUI
Catolici și protestanți : patru veacuri de fanatism
paginile 148-158
Dictatura lui Calvin
— în sfîrșit, copiii noștri vor putea învăța să citească Ouar și eu vreau sa învăț să scriu și să socotesc mai bine: Mulți oameni sînt foarte mulțumiți că s-a deschis școala asta, știu cîteva familii care se duc ia scoală în fiecare zi copii și părinți. Cum, încă nu știți unde se găsește'? Sala „Boytet" la Crucea de Aur. Mai era și cea ele la Versonnex, in cartier, dar era situată departe pentru copii și dealtfel școala aceea nu era de ajuns.
Firește, aceste cuvinte de mai sus, schimbate între gene-vezi în toamna anului 1532, n-au fost înregistrate la mag¬netofon, dar substanța lor e istorică. Nouă, cărora instruc¬țiunea ne esie împărțită cu tot atîta dărnicie ca și apa de băut. ne este greu să ne închipuim foamea și setea de cunoștințe a populației de la orașe m secolul al XVI-lea. Pe măsură ce se dezvoltau industria și comerțul, analfabeții sufereau în viata profesională de pe urma ignoranței lor. înființarea la Geneva a școlii de la Crucea de Aur a stîrnit entuziasm. Inițiativa se datora lui Antoine Froment, cleric reformat, venit din Neufchâtel. Copiii, ca și adulții, pri-meau acolo o instrucțiune elementară: învățau să scrie, să citească și să socotească. Se înghesuiau care mai de care și nu vedeau nici un rău ca învățământul să fie com¬pletat cu comentarii pe marginea Noului testament. Iniția¬tiva lui Froment nu era numai „socială", ci și dibace, ea râspîndea ideea că între Reformă și instrucțiune se poate pune semnul egalității.
Reforma sosită din Germania a invadat Geneva, ca o armată puternică ce întîmpină puțină rezistență. Au fost și unele tulburări, cîțiva morți, o intervenție a trupelor ducelui de Savoia pe sub zidurile orașului, episcopul a trebuit să fugă, mai curînd intimidat decît alungat de o răzmeriță populară. Dar orașul a fost cucerit cu foarte mică vărsare de sînge și fără nici un martir. în cele din urmă, consiliul general adoptă o hotărîre potrivit căreia populația Genevei „va trăi în conformitate cu cuvîntul Domnului". Majoritatea catolicilor care nu se converteau plecau din oraș.
Cu tot acest succes relativ lesnicios, numele Genevei rămîne asociat în istoria antagonismului dintre catolici și protestanți cu o idee de violență, de asprime necruțătoare. Și în acest oraș s-au auzit țipetele schingiuiților, a fost văzut înălțîndu-se fumul rugurilor. Putem să ne dăm seama destul de ușor de ce. s-au petrecut acele lucruri și cum.
în a doua jumătate a lunii iulie 1.536, un călător de vreo treizeci și cinci de ani, slab, cu fața gălbejită și străvezie, cu o barbă lungă, subțire și foarte ascuțită, se opri la un han de lîngă poarta Cornavin, spunînd că ar dori să înnopteze acolo. Povesti că venea de la Ferrara și se ducea la Basel și își arătă pașaportul. Se numea Jean Calvin.
Calvin nu avea treizeci și cinci de ani cînd sosi la hanul de la poarta Cornavin, ci douăzeci și șapte. Părea mai bătrîn, deoarece organismul său șubred și bolnăvicios era deja uzat de muncă, de interminabilele călătorii pe drumurile Europei occidentale și de asemenea, fâră-ndo-îală, de un foc lăuntric intens și stâpînit, foc și gheață totodată, care avea să facă din el exact contrarul unui om deschis.
De-abîa se instalase la han ca să îmbuce ceva de regim, cînd îi văzu intrînd în sală ca o furtună pe călugărul re¬format Jean Farel. Am mai întîinit acest personaj la Meaux ; părăsind cenaclul, s-a dus să întemeieze la Paris prima biserică luterană clandestină.
Nimic nu-i inspira mai multă silă lui Calvin decît efu¬ziunile, tărăboiul, indiscreția. Și iată-i îmbrățișat, scuturat, asurzit de piticul roșcovan, care îi povestea despre admi¬rabila instaurare a protestantismului la Geneva, care-i spunea în ce măsură a contribuit el, Farel, la această chestiune și care conchidea — în acea clipă Calvin se trase înapoi, gest care rămase vestit — că cucerirea nu era asi-gurată și că era nevoie ca el, Calvin, să rămînă la Geneva pentru a evangheliza orașul pînă în adîncurile lui, pînă la rădăcină.
— Dar, spuse Calvin, eu mă duc la Basel, mă duc să
studiez. Trebuie să mă păstrez disponibil pentru aceste
studii.
Farel scoase un răget cînd auzi un cleric spunînd că vrea să se păstreze disponibil.
— Am să-I rog pe Dumnezeu, sfîrși el prin a striga,
să blesteme studiile tale dacă refuzi să muncești aici
pentru cauza lui Dumnezeu !
Calvin se uita la el oarecum îngrozit. în cele din urmă declară că va rămîne.
Prima sa perioadă de ședere ia Geneva a durat ceva mai puțin de doi ani și s-a încheiat cu un eșec. însărcinat de consiliu să-i determine pe genevezi ca în cel mai scurt termen „să trăiască în conformitate cu cuvîntul Domnului", Calvin redacta pe dată lucrarea Articole despre disciplina ecleziastică. Primul obiectiv : să măture orice urmă a cultului catolic. Era ușor. Echipe de oameni plini de rîvnă despuiau bisericile, devenite temple, de statui și de toate imaginile. Obiectele nu se apără. Catolicii rămași în oraș nu îndrăzneau să crîcneaseă. Dar Calvin întîlni opozițio-niști în rîndurile reformaților.
Articolele stipulau că toți locuitorii vor face în public o confesiune de credință, că copiii vor urma lecții de cate¬hism, că împărtășania cu ambele cuminecături va fi prac¬ticată o dată pe lună, dar că cetățenii nevrednici vor fi excluși de la această ceremonie. Excomunicați, spunea textul.
— Și cine vor fi cei nevrednici ?
■— Oamenii cu purtări necuviincioase. :— Și cine îi va desemna ?
— Preoții.
Genevezilor li s-a părut prea de tot ca preoții să instituie o cenzură morală. în ziua de paști a anului 1538, Calvin, predicînd la catedrala Sfîntul Petru, a proclamat că refuză să acorde împărtășania cu ambele cuminecături unei asistențe în care se aflau, desigur, oameni adulteri sau care blestemă. A doua zi, adunarea generală 1-a sur¬ghiunit din oraș.
Opera scrisă a lui Calvin cuprinde cincizeci și nouă de volume in-octavo, aproape patruzeci de mii de pagini. Totuși, Karl Barth, unul dintre cei mai mari teologi ai Reformei, s-a ridicat împotriva folosirii termenilor de calvinism și luteranism, care ar putea lăsa impresia, după părerea lui, că există două doctrine fundamental deose¬bite. Nu vom încerca aici nici măcar să definim calvinis-mul, așa cum îl consideră cei care acceptă să-I numească astfel. Vom aminti numai ceea ce este îndeobște admis, și anume că concepția lui Calvin despre „mîntuirea prin credință și nu prin fapte bune" era încă și mai riguroasă decît a lui Luther. „Servul arbitru" al primului reformator este la Calvin împins la extrem în ideea sa centrală a pre¬destinării. „Noi numim predestinare sfatul etern al lui Dumnezeu prin care el a determinat ceea ce trebuie să facă dintr-un om oarecare. Căci nu-i creează pe toți deopotrivă, ci pe unii îi sortește vieții veșnice, iar pe alții damnării pe vecie". în concepția lui Calvin, această doc¬trină, recunoscută chiar de el ca fiind cumplită, nu trebuia să ducă la un fatalism care să îngăduie toate ticăloșiile („Orice aș face, sînt ales sau osîndit dinainte"), ci, dimpo¬trivă, postula o rigoare morală intransigentă. Nu a izbutit să-i convingă pe genevezi să îmbrățișeze părerile sale.
Se gîndea că nu se va mai întoarce niciodată la Geneva. Plecase la Strasbourg, unde amplifica și traducea din la¬tină in franceză lucrarea sa Instituția creștină, carte de teologie dogmatică atît de bine scrisă, încît avea să-i asigure reputația unui „foarte mare scriitor, sub raport cronologic primul dintre maeștrii limbii franceze moderne". Muncea din zori și pînă în noapte, distrugîndu-și sănătatea de pe atunci șubredă. Emfizematos, hepatic, ar fi diagnosticat un medic din zilele noastre. Discipolii săi îi conjurau să se menajeze și de asemenea îi spuneau :
— De ce nu te căsătorești ? O soție bună ar avea grijă de dumneata. Dealtfel, din moment ce ești împotriva celibatului preoților, ar trebui să dai exemplu.
Calvin nu avea temperamentul lui Luther. Nu avea temperament deloc din cîte ne putem da seama, dar argu¬mentul doctrinal îi convinse și declară : „Bine, însura-ți-mă !". I se găsi o soție, Idelette de Bure, elegantă, fină, drăguță ; era aproape păcat să fie căsătorită cu un om care repeta întruna că pentru el singura frumusețe a femeii era „castitatea, pudoarea, modestia și grija pentru soț". O cunoscu totuși, înlrucît îi născu un fiu, care n-a trăit. Ea muri cu mult înainte de soțul ei.
în octombrie 1540, doi soli de ia Geneva îl vestiră pe Calvin că cele trei consilii votaseră în unanimitate reche¬marea sa. I se cerea, era rugat să se întoarcă.
Cronicarii nu vorbesc prea mult despre evenimentele care determinaseră această hotărîre. Avuseseră loc „mari tulburări, lupte civile și sfîșieri, omoruri și ruine" cîtă vreme Reforma se instaurase fără mari complicații. Pla¬ciditatea elvețiană fusese tulburată abia într-un tîrziu de marea schimbare religioasă, iar burghezia geneveză mun-citoare și econoamă, doritoare în primul rînd de ordine, nu avusese răbdare să aștepte ca apele să se liniștească. La. patruzeci de luni după surghiunire, surghiunitul a fost primit cu mari onoruri. Toți magistrații orașului veniseră în întîmpinarea sa, precedați de un crainic. Calvin pusese condiții. Ele se rezumau la două cu¬vinte : autoritate absolută. La 20 noiembrie 1541 populația geneveză adunată în piața Molard vota prin aclamații instaurarea unui „guvern în conformitate cu evanghelia Domnului nostru Iisus Hrîstos". Hristos devenea re¬gele cetății, iar Calvin reprezentantul lui. Ne aducem aminte cum s-a încheiat pentru Savonarola, la Florența, această strînsă îmbinare a elementului religios cu cei politic. Cum s-a terminat Ia Munster. Faptul că la Ge¬neva nu am asistat la o prăbușire răsunătoare a profe¬tului dictator rămîne istoricește de mirare.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|