Medicina contemporană și vindecările ei 89
Calvin începuse prin a ridica la rangul de principiu separarea puterilor : cea politică, cea religioasă. De fapt, situația stătea astfel : magistrații (civili) aveau reprezen¬tanți în consistoriu (religioși), însărcinați să vegheze Ia păstrarea bunelor moravuri ..publice și private". Spre a supune orașul autorității cuvîntului Domnului, consiliul general începu prin a promulga ordonanțe care con¬damnau hulirea și bețivăneala, urmate de altele care interziceau balurile, banchetele, luxul și numeroase pri¬lejuri de petrecere.
Numai după cîteva luni de regim al lui Calvin, totul e reglementat : meniul de Ia ospețele de sărbătoare, orele ele deschidere ale tavernelor, jocurile de cărți, îmbrăcă¬mintea, pieptănătura. O tînără care în glumă s-a îmbrăcat în haine bărbătești la sărbătorirea unei nunți a fost dusă ia tribunal mânu militari. Femeile vinovate de a se fi arătat în public cu mîneci bufante erau supuse Ia o amendă. Era amendat și cel care a adormit la predică și cel care a cîntat un cîntec ce era socotit deșucheat.
Iscodirea este corolarul obligatoriu al oricărei ordini morale. Corne e un burghez onorabil, pe deasupra și sin¬dic, cu alte cuvinte o autoritate. El și soția lui se vizi¬tează cu familia Perrin, a cărei pietate se află deasupra oricărei bănuieli. Prietenul Perrin a fost chiar un adept înflăcărat al lui Farel. Dar iată că, cu prilejul unei săr¬bători de familie, soții Corne și Perrin cad în mrejele ispitei și dansează. Denunțați, se trezesc in temniță.
— Destul !
într-un oraș se găsesc întotdeauna adepți fanatici ai ordinii morale. Dar și mal .lesne se găsesc oameni care se opun acestei ordini, ce] puțin la început. Timp de mai mulți ani, Calvin a luptat împotriva acestei opoziții fă-șe sau subterane, trintind ani de pușcărie, amenzi și amenzi onorabile ( ' Pedeapsă infamantă care consta în mărturisirea publică a unei greșeli, a unei crime'). Persoane de seamă, care în urmă cu c săptămână erau titulare ale unei funcția municipale sau religioase, erau văzute deodată în stradă, cu capul desco¬perit și în cămașă, strigînd că făptuiseră o crimă și po-câindu-se.
Mînia împotriva dictatorului începu să crească. Calvin fu insultat în stradă. Avem impresia că timp de doi sau trei ani a putut adesea să se întrebe dacă nu va fi nevoi; si renunțe sau chiar dacă nu va fi din nou alungat.
Dar nu. Calvin nu-și punea niciodată o asemenea întrebare. Genevezii aveau să-și dea seama că el era hotărît să facă respectată prin orice mijloc domnia iui Iisus Hristos.
La începutul anului 1547, un personaj numit Gruet. foarte probabil neguțător, fiu de notar, posedînd o instruc¬țiune solidă și vorbind limba latină, avînd un caracter jovial și neconformist, se făcuse remarcat după ce lan¬sase fără destulă discreție mai multe păreri ce făcuseră să-i meargă faima de sceptic, liber-cugetător și chiar răzvrătit. După cum gândea el. credința in nemurirea sufletului era o iluzie naivă, iar normele dictate de gu¬vernanți niște hotăriri întâmplătoare sau de circum¬stanță, fără cea mai mică valoare morală.
In dimineața de 25 iunie, slujbașii de la biserica Sfîntul Petru au găsit lipit pe amvon un afiș scris in dia¬lect, care. tradus, ar fi sunat cam așa : ..Burtosule. tu și părtașii tăi ați face mai bine să vă țineți gura. Dacă rse scoateți din lițîni. nimeni nu ne va putea împiedica să vă dăm grămadă. Veți blestema ceasul cînd ați părăsit -ăăugăria voastră. Mai te: minați odată cu mustrările, preoți v x>roeiți ce sînteți. renegați care vreți să faceți să se ducă dracului totul. Luați aminte ! Cine îndură prea mult se răzbună. Băgați-vă în cap spusele mele".
în ziua de 2!î iunie s-a vorbit despic acest afiș la șe¬dința micului consiliu. Invectiva ...burtosule" nu putea. evident, să-i fie adresată lui Calvin, dar putea să desemneze pe unul dintre predicatorii de la biserica Sfîntul Petru. Cineva a spus :
— Autorul afișului trebuie să fie Gruet. Să-I luăm
la întrebări.
în timp ce-I interogau s-a făcut la el o percheziție. E greu de știut ce s-a găsit cu adevărat. Scrieri ale lui Calvin adnotate într-un fel injurios ? Nimic nu e sigur. Gruet recunoscu totuși că o frază citată dintr-o ciornă de scrisoare și în care se vorbea despre un om „ambițios, mîndru și trufaș" se referea la Calvin. Dar tăgăduia categoric că ar fi fost autorul afișului din biserica Sfîntul Petru.
La 2 iulie, într-o scrisoare adresată lui Pierre Viret, Calvin (care se interesa pătimaș de această anchetă) re¬cunoscu că afișul într-adevăr nu era scris de mîna iui Gruet. Dar voia ca acest răzvrătit, deținut în închisoarea episcopiei, să fie în continuare interogat.
Fiecare interogatoriu era însoțit de o ședință de estra-padă, supliciu deja descria. De îndată ce fu amenințat cu această caznă, Gruet, înnebunit, declară că va mărturisi orice, fiind constrîns,
— Bine, au spus judecătorii, să începem.
într-adevăr, la prima ședință Gruet a mărturisit tot ce
au vrut anchetatorii. A doua zi a fost supus din nou (și de mai multe ori) la estrapadă pentru că i se cerea ..numele complicilor". Spuse niște nume la întâmplare. Magistrații mai voiau o ședință de supliciu, nimeni nu pricepea de ce. Gruet se aruncă în genunchi, îi imploră, în zadar. Torturat încă o dată, vorbi fără șir și ceru să fie omorît. La 25 iulie un tribunal îl condamnă la moarte. A fost decapitat, iar capul i-a fost țintuit la stîlpul infamiei.
Gruet, după cum am mai spus, nu era un catolic, ci un liber-cugetător. Supliciul și moartea sa nu se înscriu exact pe linia de măceluri scandaloase dintre catolici și protestanți, dar au o valoare ele exemplu. Intoleranța religioasă își luase zborul ca o monstruoasă pasăre de pradă. Dovada că nu făcea nici o deosebire între o religie și alta, că ceva, un rău în sine avea să fie dată de procesul lui Michel Servet.
E cu neputință să nu rostești cuvintele spirit distins cînd vorbești despre acest spaniol blond (născut în Navarra în 1508 sau 1511, cu studiile universitare făcute la Saragosa șl la Toulouse), teolog și totodată medic, astrolog și alchimist, care vorbea latina și citea greaca și ebraica. Dreptatea cere să i se atribuie măcar în parte descoperirea circulației sîngelui. datorită unor aluzii ce se găsesc pe această temă în prima sa lucrare publicată în 1531 : De trinitatis erroribus. Nu era vorba de medicină, ci de teologie. Servet nega dogma treimii, care nu se găsește în Biblie, după spusele lui. Descoperind această lucrare, doctorii reformați de la Geneva se dezlănțuiră în invective și-i făcură lui Servet o publicitate la care nu spera.
Dinspre partea catolicilor s-a manifestat indiferență sau poate că lucrarea nu a stîrnit în Franța decît prea puțină vîlvă. Ulterior, Michel Servet a fost întîlnit în calitate de medic particular al arhiepiscopului din Vienne, regiunea Dauphine. Prelatul era binevoitor la adresa lui, dar în oraș se afla un inchizitor.
în 1553 Servet tipări Cristianismi restitutio, în care dezvolta ideea că Reforma și reformatorii „falsificaseră" doctrina creștină primitivă. Lucrarea cuprindea, printre altele, douăsprezece scrisori deschise către Calvin, căruia Servei îi trimise un exemplar de autor. Urmarea comportă o latură polițistă destul de neplăcută.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|