În prealabil postat de MariS_
O, ce bine ar fi ca, inainte de a ne critica semenul, sa-l intelegem bine. Deobicei pornim invers, mai intai il criticam "bine" si abia pe urma incercam sa-l intelegem. Asa procedez si eu si pe urma ma caiesc si ma rusinez de pornirea neinteleapta. Yannaras si Berdiaev NU se opun Dragostei, ci ei se opun rutinii si formalismului trairii ei. Ei nu se opun Traditiei, ci se opun spiritului formalist si de rutina al trairii Traditiei. Unul ataca formalismul, inchistarea si rutina din perspectiva libertatii (Berdiaev), celalalt din perspectiva creativitatii (Yannaras). Dumnezeu nu este nici formalist, nu este nici rutina, nici inchistare, Dumnezeu este liber si este creativ, este viu, adica opusul formalismului, rutinei si inchistarii. Este si dragoste, binenteles, mai ales dragoste, asa cum bine sublinia Ioan Cezar, dar dragostea moare tocmai prin formalism, rutina si inchistare si devine tot mai vie in libertate si in creativitate. Iar noi trebuie sa tindem sa ne asemanam cu Dumnezeu, deci sa nu tindem sa devenim formalisti si rutinisti (licenta) si inchistati, ci sa iubim liberi si creatori, sa fim fiinte vii. Autorii respectivi nu vin sa modifice teologia, ci dau doar o perspectiva noua asupra modului de a fi TRAITA. Sigur, fiecare e liber sa-i placa sau nu aceste idei, insa trebuie sa fim onesti si sa nu punem ganduri si opinii de-ale noastre in gura celor pe care dorim sa-i criticam. Si pentru a nu face acest lucru mai putin onorabil e bine sa avem rabdarea mai intai de a le intelege bine ideile si abia apoi sa le criticam. Este o greseala sa consideri ca Yannaras si Berdiaev se opun Dragostei, cand de fapt e chiar invers. Ei se opun celor ce omoara Dragostea tocmai printr-o atitudine de formalism, rutina si inchistare. Ei pledeaza pentru o traire autentica si profunda a Dragostei. Desigur ca au si idei care pot fi criticate si cu care sa nu fim de acord, dar pentru asta nu trebuie sa facem catalogari si etichetari facile. Nu e bine sa inchizi un om, si cu atat mai mult un ganditor, sub o eticheta.
Sper ca n-am suparat prea tare prin opiniile exprimate mai sus si imi cer iertare dinainte celor ce le-am produs neplaceri sau discomfort.
Hristos in mijlocul nostru!
Har, smerenie si jertfa de sine.
|