Subiect: ORTODOXIA
View Single Post
  #34  
Vechi 05.09.2007, 21:08:24
OvidiuO OvidiuO is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 31.08.2007
Mesaje: 511
Implicit

Ce este ORTODOXIA ?

Ortodoxia nu este o teorie, nici cunoastere stiintifica. Nici o simpla teologie.
Nu este o teologie "inregimentata", nici apologetica teologica.
Nu inseamna flecareala zgomotoasa, nici futurologie bolnavicioasa.
Nu este morala "juridica"
Nu inseamna nici habotnicie, nici fanatism.
Nu este o organizatie, nici o valoare sau o putere lumeasca.
Nu este "Sfanta Inchizitie" si nici infailibilitatea papala.
Nu inseamna conceptii arbitrare, nici teorii filosofice.
Nu inseamna dulcegarii de complezenta, nici prefecatorii amabile.
Nu este filologie, nici ideologie, nici sistem.
Nu este fariseism. Si nici fascism.
Nu este o schema, un tipar sau un asa-zis conservatorism care sa acopere timiditatea si inertia.
Nu are nimic comun cu "regula", cu "principiile", cu "liniile" pe care le promoveaza, de obicei, organizatiile crestine, cele care propovaduiesc, ca scop final, mantuirea "individuala"

Dar ce este totusi, ORTODOXIA ?

Ortodoxia inseamna REVELATIE.
Este experienta spirituala a Bisericii.
Este "dorinta de nemurire".
Este Divinitatea. Nemarginirea. Lumina necreata.
Este rodul comuniunii dintre natura, "creata" (umana) si cea "necreata"(divina). Este transfigurarea. Indumnezeirea in Imparatia lui dumnezeu.
Este o provocare continua pentru tot ce este creat, care poarta in sine moartea.
Este legatura si comuniune.
Este adunarea pacatosilor in Biserica. Ortodoxia nu "taie" capete. Ea iarta totdeauna si transfigureaza continuu.
Este devenirea continua a persoanei umane, intre finit si vesnic.
Este implinire a vietii, care se exprima prin adoratie si prin tainele Bisericii.
Prin asceza Hristocentrica
Prin monahism intru Hristos.
Prin Arta bizantina activa -arhitectura, muzica, icoanele.
Si prin trasaturile si datinile sfintelor traditii care exprima un caracter inaltator. Adica iubire, adevar, libertate, democratie.
Acestea toate inseamna Ortodoxie. Si repet, se exprima prin nazuinta persoanei, in cadrul comuniunii sale cu Biserica, spre a cunoaste vesnicia si finitul. Prin transformarea a ceea ce este "creat" in "vesnic". Prin indumnezeirea noastra, care se realizeaza in IMPARATIA LUI DUMNEZEU, cea fara de sfarsit, cea care incepe de acum, in timp si spatiu, care sfinteste si transfigureaza "in vecii vecilor", adica la nesfarsit. si toate acestea incep cu preistoria Ortodoxiei.
(Extras din "Ce este Ortodoxia" - arhimandrit Timotheos Kilifis)
Reply With Quote